شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- محمد امامی: تا کنون بارها تجربه شده مدیران و مسئولانی که تا آخرین لحظه، به صورت یکسویه سخن خود را با اتکا بر بلندگوهای سازمانی یا کشوری بر زبان جاری می سازند و روانه فضای عمومی می کنند، بدون آن که ساز و کار مناسبی را برای شنیدن حرف های آنان فراهم کنند، در زمانی نه چندان دور اشتباه خود را در می یابند، اما دیگر زمان برای اصلاح و بهبود گذشته و فرصت ها از دست رفته و ناگهان متوجه سقوط یا برکناری خود می شوند.
ایجاد ساز و کارهای مطمئن برای شنیدن بی واسطه سخنان مردم و کارکنان، یکی از ضرورت های خدمت رسانی به ولی نعمتان جامعه است و جا دارد مدیران و مسئولان مردم مدار ، از این مهم غفلت نورزند.
صدای مردم و کارکنان یکی از ارزشمندترین منابعی است که در صورت بهره گیری صحیح از آنها، می تواند راهنمای تغییر قرار گیرد و پیش از ایجاد هر نوع ناآرامی و اغتشاش، به بهبود و اصلاح امور کمک کند.
مدیران و مسئولانی که از بازخوردهای جامعه و سازمان رویگردان هستند و دیر به آن واکنش نشان می دهند، بیش و پیش از هر چیز و هر کس ، خود و سازمان و جامعه خود را در معرض آسیب قرار می دهند و غفلت از ایجاد ساز و کار امن و نگاهی واقع گرایانه به وضعیت موجود، موجب هدر رفتن منابع انسانی و مالی و مهم تر از آن از بین رفتن «اعتماد» به عنوان مهم ترین سرمایه اجتماعی سازمان و جامعه می شود.
بنابر این مدیران و مسئولان هوشمند ، همواره مجاری و کانال های ارتباطی مطمئنی را برای دریافت به موقع بازخوردهای جامعه و سازمان طراحی کرده و فعال می سازند تا با بهره گیری از اطلاعاتی که از این طریق به دست می آید، نقاط قابل بهبود سازمان و جامعه را شناسایی کرده و برای بهبود و اصلاح امور برنامه ریزی کنند.
فراموش نباید کرد که «ارتباط»؛ عامل تغییر است و ارتباط دوسویه مدیران و مسئولان با آحاد افراد جامعه یا سازمان می تواند بهترین روش بهبود را به دنبال داشته و جامعه و سازمان را از هر گونه تنش و ناامنی واکسینه نماید.
♦️دوم اردیبهشت 1397
♦️بشارت یزد
|