درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 12:10   

متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد

  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند

  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ۱۰مهارت گفتگو که همه ما باید یاد بگیریم
  50 مدیر ارشد بازاریابی کارآفرین فوربس
  نوشتن کتاب: راهی برای تبدیل شدن به یک رهبر فکری
  مقاومت در مقابل تغییر: چالش‌ها و اقدامات متا برای مبارزه با سوءاستفاده جنسی از کودکان
  لینکدین در حال آزمایش اشتراک صفحه شرکت پرمیوم با هوش مصنوعی برای تولید محتواست
  10 نکته برای ایجاد خبرنامه‌های تاثیرگذارتر
  چرا جهان هنوز به امانوئل کانت نیاز دارد؟
  چگونه می‌توان کارمندان را به سفیران برند تبدیل کرد
  نظرسنجی: 63 درصد از کارمندان برای کار از راه دور دستمزد خود را کاهش می‌دهند
  تحول دیجیتال، راهکارهایی برای بهره‌مندی روابط‌عمومی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 32521صفحه نخست » آموزش روابط عمومیدوشنبه، 23 بهمن 1396 - 08:30
65 نکته برای سخنرانی و یک ارائه خوب
سخنرانی یک هنر است؛ اما این هنر می تواند آموخته شود. روی خودتان کار کنید و با صحبت کردن بهتر شوید. این یک فرایند طولانی است، اما در فرم بیشتر از محتوا تمرکز کنید: تماس چشم، صدای شما، حرکات و غیره.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- سخنرانی یک هنر است؛ اما این هنر می تواند آموخته شود. روی خودتان کار کنید و با صحبت کردن بهتر شوید. این یک فرایند طولانی است، اما در فرم بیشتر از محتوا تمرکز کنید: تماس چشم، صدای شما، حرکات و غیره.

چگونه می توانید سخنرانی بی نظیر را آماده کنید؟ چطور یک تاثیر ماندگار بر روی مخاطبان خود می گذارید؟ در اینجا چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می شود:


1. بر محتوای سخنرانی خود تمرکز داشته باشید
بر روی محتوای سخنرانی خود تمرکز کنید.

1-1- محتوی سخنرانی را ساختارمند نمایید
ساختاری شامل شروع، میانه و پایان را به کار ببرید. این مولفه ها در اصطلاح سرآغاز، بدنه و خاتمه نامیده می شوند. هدف از سرآغاز معرفی خود و موضوع سخنرانی است. سرآغاز مروری خلاصه بر اطلاعاتی که قصد ارایه آن را دارید، می باشد. همچنین برخی نقل قول ها یا اطلاعات مهیج را می توان سرآغاز ارایه داد.
هدف اصلی سرآغاز جلب توجه مخاطبین به موضوع است. بدنه سخنرانی شامل ایده های اصلی و جزئیاتی است که باید به حاضرین منتقل نمایید و خاتمه نیز همان پایان است. در خاتمه، خلاصه ای ازنکات اصلی سخنرانی را که به شنوندگان در فرا گرفتن مطالب کمک می کنند، ارایه کنید.

1-2- مطالب و مفاهیم خاص را برجسته کنید
مطالبی را که توضیح آنها برای «پذیرش» مخاطب «اهمیت» بیشتری دارد را مشخص کنید.

1-3- ساختار اثربخشی برای ارائه طراحی کنید
طرح «مسئله» و «حل» آن بهترین روش برای ارائه قدرتمند یک مطلب است. اول «مسئله» را بیان کنید بعد «راه‌حل» را ارائه دهید و آن را با یک مثال توضیح دهید.
1-4- آماده باشید برای مخاطبان خاص صحبت کنید
برای متناسب ساختن پیام خود با مخاطبان خاص، پیام خود را براساس دانش، باورها و اهداف آنها تنظیم کنید. برای این کار، باید دریابید که چه اطلاعاتی برای آنها مهم است و چه سطح از ارائه با آنها تناسب دارد.
چگونه می¬ توانید با مخاطبان خود قبل از آنکه ارائه خود را آماده سازید آشنا شوید؟
ــ در اغلب موارد، مخاطبان به گروه خاصی تعلق دارند که تقریبا از دانش و علایق خاصی برخوردارند.
ــ اگر نمی توانید علایق آنها را با شناخت ماهیت گروهشان درک کنید، از برگزارکننده جلسه درباره شغل و سوابق و علاقه مندی های مخاطبان سوال کنید.
ــ اگر علایق و پیش زمینه های مخاطبان متنوع بود، متوسط این طیف را هدف قرار دهید. همچنین کمی اطلاعات خاص (در قالب یک اسلاید، یا یک متن کوتاه) برای مخاطبان دو انتهای طیف در نظر بگیرید.
 

2.  نیروی محرکه رویداد باشید
تنها صحبت کردن در این رویداد کافی نیست. اگر واقعا بخواهید تاثیری پایدار بر روی شرکت کنندگان داشته باشید، باید نیروی محرکه کل رویداد باشد.
 

3. سخنرانی نباید خسته کننده و کسل کننده باشد

از سخنرانی کسل کننده بپرهیزید و سعی کنید یک سخنرانی چندرسانه ای ارایه دهید. یعنی از تصویر و ویدیو هم استفاده کنید.

4. اعتماد به نفس تان را افزایش دهید
سخنرانی در برابر مخاطبان آگاه می تواند تهدیدآمیز باشد، مخصوصا اگر برای اولین بار باشد. اما شما برای یک سخنرانی موفق باید اعتماد به نفس خودتان را افزایش دهید، نه فقط با موضوع، بلکه با ایده ایستادگی در مقابل هزاران نفر.
 استفاده ترکیبی از آماده سازی و تمرین و تجسم، ترس از تجربه های ناآشنا را حذف می کند. آشکارا تصور کنید که روی صحنه ایستاده اید، می توانید خودتان را متقاعد کنید که قبلا این گفتگو را انجام داده اید. لذا هیچ چیز برای هول شدن و احساس عصبانیت وجود ندارد.

5. برای برخورد با مشکلات فنی برنامه ریزی کنید
حتی سخنرانی خوب سازماندهی شده ممکن است با مشکلات فنی مواجه شود - اکثر آنها فراتر از کنترل شما هستند. میکروفون ممکن است کار را متوقف کند، پاورپویبت های شما ممکن است دچار مشکل شوند به همین دلیل ضروری است برای برخورد با این مشکلات برنامه ریزی کنید.
 

6. سعی کنید از روی نوشته نخوانید
خواندن مطلب از روی نوشته باعث می شود که ارتباط شما با مخاطبان دچار خدشه گردد، دستان تان نیز از اثرگذاری باز می ماند، می توانید از یادداشتهای روی چارت یا تصویر استفاده کنید.
 

7. احساس قدرتمند ایجاد کنید
اگر بخواهید اولین احساس قدرتمند را به عنوان سخنران در هر شرایطی ایجاد کنید، باید خوب نگاه کنید. همچنین باید لباس مناسب بپوشید. علاوه بر این، شما باید موقعیت بدنی خود را در طول جلسات حفظ کنید. زبان بدن مناسب و اعتماد به نفس به شما کمک می کند تا الگوهای تنفسی خود را کنترل کنید. اعتماد به نفس می تواند راه بسیار خوبی برای رسیدن به یک سخنرانی موفق باشد.

به نظر من، فرم بیشتر مهم است: شخصیت سخنران، ارتباط او با مخاطب، تماس با چشم، صدا و حرکات، کیفیت سخنرانی را تعیین می کند. شما می توانید بهترین ایده ها را در جهان داشته باشید، اما اگر آنها را ضعیف ارایه کنید، ارزش خود را برای مخاطب از دست می دهید. از سوی دیگر، شما ممکن است ایده های ساده داشته باشید و شما می توانید آنها را با صدای شگفت انگیز به اشتراک بگذارید و با آنها ارتباط برقرار کنید.

8. خودتان باشید
با سرعت کمتری صحبت کنید و هر یک از کلمات خود را به صورت جداگانه بیان کنید. این تکنیک قدرت شما را افزایش می دهد.

 

9. هدف از سخنرانی را مشخص کنید.
هرسخنرانی باید هدفی را دنبال نماید. چرا؟ زیرا انتخاب هدف باعث حفظ تمرکز بر موضوع اصلی و صرفه جویی در زمان خواهد شد.

9-1- یک پیام مشخص داشته باشید
قبل از اینکه کار تهیه مطالب خود را شروع کنید، پیام کلیدی خود را مشخص کنید. در واقع پیام شما باید بتواند مخاطبان را به یک راه مشخص رهنمون و امکان تفکر در مورد راههای دیگر را فراهم سازد.

10. «همه تیزهوش نیستند» را فراموش نکنید:
همه مخاطبان شما افراد تیزهوش نیستند پس سعی کنید مطالب را خیلی ساده و غیرپیچیده ارائه کنید، در هر ساعت صحبت کردن ۳ الی ۴ نکته را شرح دهید.
 

11. مخاطبان خود را بخوبی مطالعه کنید
در حال آماده سازی سخنرانی خود سؤالاتی راجع به اینکه مخاطبان تان چه کسانی هستند، چه چیزی در زندگی انجام می دهند، چه چیزی دوست دارند و دوست ندارند، انتظارات آنها، چگونه آنها را جذب می کنید، چگونه آنها را متقاعد می کنید اینها سوالات مهمی است که یک سخنران باید به آنها پاسخ دهد. اکثر سخنرانان موفق نمی خواهند قبل از مطالعه و شناسایی مخاطب خود به نوشتن سخنرانی و یا ارائه آن بپردازند. سعی کنید حداکثر اطلاعات مربوط به مخاطبین خود را قبل از اینکه آنها را ملاقات کنید، دریافت کنید.
هدف شما این است که آنها را بخوبی درک کنید تا بتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید. شما باید با ترس، امید و انتظارات خود صحبت کنید. شما لازم نیست به آنها بگویید که آنها چه می خواهند بشنوند. اما شما باید بدانید که از کجا آمده اند تا بتوانید آنها را با دست به سمت قلمرو خود هدایت کنید. این بدان معناست که شما سخنرانی خود را در مورد یک بازی جالب بین انتظارات مخاطبان و ایده های خود ارایه می کنید.

11-1- تعریف دوباره‌ای از شنوندگان خود داشته باشید
تعریف دوباره از شنوندگان به این معناست که دید خود را نسبت به آنها تغییر دهید. به‌جای اینکه آنها را استادانی ببینید که در حال ارزیابی و سنجش شما هستند، می‌توانید اینطور به خودتان بقبولانید که مخاطبان شما دانش‌آموزانی هستند که منتظرند تا بعد از شما سخنان خود را ایراد کنند.
در این صورت آنها هم به اندازه شما اضطراب دارند و شما را درک می‌کنند و دیگر هیچ دلیلی برای نگرانی و دلشوره برای‌تان باقی نمی‌ماند یا اینطور تصور کنید که قرار است بعد از 10 سال دوستان قدیمی خود را دوباره ببینید، در این صورت ایجاد ارتباط چشمی برایتان ساده‌تر می‌شود و شنوندگان نیز از سخنان سرشار از صمیمیت شما لذت خواهند برد.
برای کاهش استرس خود اصلا‌ به روش‌هایی که نادیده گرفتن شنوندگان را توصیه می‌کند متوسل نشوید، تصور اینکه به جمعیت نگاه کنید و با آنها صحبت کنید ولی به خود تلقین نمایید که هیچ کس در اطرافتان وجود ندارد کار بسیار سخت و تقریبا ‌غیرممکنی است. پس بی‌خیال چنین روش‌هایی شوید.
11-2- از دیدگاه شنوندگان به موضوع بنگرید.
اگر تمرکز خود را ازمن برای گفتگو با آنان چه می خواهیم؟ به حضار نیازمند شنیدن و فراگیری چه مطالبی هستند؟ تغییر دهید، در نظر مخاطبان سخنران شایسته و جذاب تری خواهید بود. بر نیازهای شنوندگان بیش از نیازهای خود تمرکز کنید تا مراسم سخنرانی را با آرامش بیشتری برگزار نموده و اجازه دهید تمرکز بر موضوع در طی سخنرانی راهنمای شما باشد. در اینجا به برخی از سوالاتی اشاره می شود که پاسخ آنها به شما در حفظ موضوع اصلی کمک می کند:
- مخاطبان شما چه کسانی هستند؟
- چه چیزی نزد آنها از بیشترین اهمیت برخورداراست؟
- اطلاعات آنها درباره موضوع در چه سطحی است؟
- نیاز با علاقه به چه نوع اطلاعاتی دارند؟
چنانچه نمی توانید به پرسش هایی فوق پاسخ دهید، تحقیقاتی را با انگیزه دستیابی به جواب آغاز نمایید.
در صورتی که سخنرانی شما ماهیت آموزشی دارد، بیش از کلاس پرسش نامه ای یک صفحه ای مشتمل بر 5 الی 10 سوال تهیه نموده، از طریق فکس یا ایمیل برای شرکت کنندگان ارسال کنید تا از میزان دانش آنها اطلاع حاصل نمایید. اگر سخنرانی شما بیشتر اطلاعاتی یا متقاعد کننده است، با مخاطبان تماس تلفنی بگیرید و آنچه را لازم می دانید از آنها بپرسید.
11-3- به چشم مخاطبان خود نگاه کنید
این یک روش قدرتمند است که اعتماد سخنران را نشان می دهد. سعی کنید به چشم مخاطبان خود نگاه کنید. تماس با چشم بهترین راه برای حفظ مخاطبان است. قبل از شروع سخنرانی از سمت راست به چپ و از چپ به راست نگاه کنید.
تماس چشم سخنران باید پویا باشد. سخنران باید سعی کند همه را در حوزه دید خود قرار دهد. تماس چشمی راه سخنران برای نگه داشتن مخاطبان است.

11-4- منبع «محتوای» مربوط به سخنرانی‌تان را بیان کنید
من بر این باورم که پیش از اینکه برای سخنرانی به پشت تریبون بروید و مخاطبان و (سازمان‌دهندگان کنفرانس) را در مورد سخنرانی خود شگفت‌زده کنید، «محتوا» پیرامون موضوع خود را گسترش دهید. پس از سخنرانی وقت را هدر ندهید؛ «محتوای» خود را در ارتباطات بعد از سخنرانی سازماندهی کنید.با تاثیرگذاری محتوایی که نوشته‌اید می‌توانید این پیگیری‌های حساس به زمان را سریع‌تر ارسال کنید. نباید منتظر پیگیری بمانید؛ خودتان قلم‌ به‌دست بگیرید یا تیم بازاریابی باید در این راستا به شما کمک کند. اگر این محتوا از قبل نوشته شده است (و برای کمک به استحکام تعهد مخاطبانتان در درجه اول استفاده می‌شود) دسترسی و همکاری زمانی که آماده هستید بسیار آسان‌تر است.

11-5- مخاطبان خود را فعال کنید
اگر علاقه مند به مشارکت بیشتر مخاطبان منفعل هستید، از روشهای فوق العاده ای برای توجه آنها از قبیل سوالات فرضی، طنز یا نمایش استفاده کنید.

11-6- مخاطبان را درگیر بحث کنید
همیشه می توانید مخاطبان را وارد بحث کنید. از آنها سوال کنید و جواب بخواهید اما اصرار نکنید، شما می‌توانید از سایر روشها نیز برای مشارکت بیشتر و همراهی آنها استفاده کنید. (نوشتن پای تخته، قرائت یک متن یا…)
11-7- خودتان را جای مخاطب بگذارید
اگر شما به جای مخاطب نشسته بودید، چه حالی داشتید، آیا گرمای اتاق، نور محیط، و… مناسب است. شما باید به آنها اهمیت ویژه بدهید تا شما را باور کنند.
11-8- با مخاطبان خود صحبت کنید، نه آنکه بر آنها سخن برانید
- فقط واژه ها و عبارات کلیدی را نشان دهید. همه جملاتی را که می خواهید بگویید به مخاطبان خود نشان ندهید. زیرا مخاطبان مشغول خواندن اسلایدها شده و به سخنان شما گوش نمی دهند.
- در قالب محاوره صحبت کنید؛ ارائه خود را لغت به لغت نخوانید. زیرا به تدریج دچار قرائت یکنواخت و تک صدایی می شوید. این کار مخاطبان را خسته و کسل می کند.
- مخاطبان را زیرنظر بگیرید؛ توجه خود را فقط بر یادداشت ها و اسلایدهای خود متمرکز نکنید. شما باید به مخاطبان خود نگاه کنید تا اینکه سرعت و سطح ارائه خود را برحسب بازخوردی که دریافت می کنید تغییر دهید. اگر چهره ها را متعجب دیدید، سرعت خود را پایین بیاورید و نکات خود را روشن کنید. اگر مخاطبان خسته و بی تاب به نظر می آیند، سرعت خود را افزایش دهید.
11-9- روبروی مخاطبان بایستید
وقتی شما روبه روی دیوار صحبت می کنید افراد نمی توانند به خوبی شما را بشنوند و وقتی شما را نمی بینند نمی توانند چهره یا لب های شما را بخوانند و شما نیز نمی توانید مخاطبان خود را بخوانید. بنابراین:
ــ اگر از روی رایانه به خواندن مشغولید، در کنار آن بایستید، به طوری که بعد از خواندن هر نکته به مخاطبان خود نگاه کنید.
ــ مطمئن شوید که در تاریکی نایستاده اید. نور چراغ تا حدی کم باشد که اسلایدها به خوبی دیده شوند و نور کافی برای دیده شدن شما وجود داشته باشد.
ــ هنگام شرح و بسط دادن مطالب، در حالی که صحبت می کنید راه بروید تا توجه مخاطبان بر شما باقی بماند. اما لحظه ای که اسلاید، فیلم یا صوت جدیدی را نشان می دهید از حرکت بایستید. هیچ گاه با سرعت قدم نزنید که موجب حواس پرتی است.
11-10- عجله نکنید
ارائه شما زمانی قانع کننده خواهد بود که روشن شود شما بر مطالب خود مسلط هستید و این چیزی است که اگر عجله کنید آشکار نمی شود.
ــ سرعت صحبت شما باید به حدی باشد که مخاطبان، جمله شما را پیش از شروع جمله بعدی درک کرده باشند.
ــ به مخاطبان برای هضم هر اسلاید فرصت کافی بدهید.
ــ وقتی متنی را نشان می دهید صحبت نکنید، به طوری که شما درباره چیزی صحبت می کنید و مخاطبان چیز دیگری بخوانند.
ــ اگر زمان کافی برای خواندن بدهید، لازم نیست عنوان هر اسلاید را بلند بخوانید. اما مهم¬ترین مطالب را بلند بخوانید تا دو وجه حسی ـ دیداری و کلامی ـ را برای یادسپاری در اختیار مخاطبان قرار داده باشید.
11-11- بدانید از کدام قسمت ها می توانید بگذرید
اگر ارائه خود را در سطح بسیار دشوار عرضه کنید یا آن را بیش از اندازه فشرده سازید، به نحوی که مخاطبان اکثر مطالبی را که گفته اید نگرفته باشند، سر وقت تمام کردن یک امتیاز نیست. برای اجتناب از هر دو حالت:
ــ در شروع ارائه بگویید، به سوالات ابهام زدا در حین ارائه پاسخگو خواهید بود، اما ترجیح می دهید سوالات غیرابهام زدا را در آخر جلسه پاسخ بدهید.
ــ اگر راحت تر هستید که ارائه را متوقف کنید و به تمامی سوالات در حین ارائه پاسخ دهید، باید بتوانید به خوبی مدیریت کنید تا ساختار ارائه مقطع نشود.
ــ هیچ وقت نمیتوانید پیش بینی کنید ارائه شما چقدر طول خواهد کشید. از قبل تصمیم بگیرید در صورت کمبود وقت از چه مطالبی میتوانید سریعتر بگذرید.
11-12- به سوالات پاسخ دهید
باید وقتی سوالات را دریافت می کنید برای پاسخ به آنها آماده باشید:
ــ احساس نکنید هر پرسشی را در همان لحظه باید پاسخ دهید. بعضی از اوقات عضوی از مخاطبان نکته ای را بیان می کند که شاید شما در نظر نگرفته باشید.
ــ همیشه هر سوالی را که پرسیده می شود سریعا تکرار کنید تا همه حضار آن را بشنوند.
ــ قسمت پرسش و پاسخ را با قدردانی از مخاطبان به دلیل صرف وقت و توجه و فرصتی که برای صحبت به شما داده اند، پایان دهید.
 

12. سخن شما باید ساده باشد
سخن شما باید ساده، ارتباطی و مستقیم باشد. ترفندهای لفظی از دست دادن وقت و انرژی هستند. هدف از ارسال پیامهای روشن با استفاده از مثالهای خاص - استعاره هایی که با قلبها و ذهن های مردم صحبت می کنند، داستانهایی است که به آنها کمک می کند مشکلات و راه حل های پیشنهادی را درک کنند. به یاد داشته باشید که یک پیام خوب شامل توضیح وضعیت، وعده و یا عدد یا یک مثال می شود. به عنوان مثال: "کودکان از سوء تغذیه رنج می برند (وضعیت). ما هر کاری که نیاز داریم برای کاهش سوء تغذیه کودکان در این کشورها (وعده) انجام خواهیم داد." پیام های خوب و صریح بهتر از هر چیز دیگری است.

هنگام سخن گفتن از تکرار خجالت نکشید. تکرار یک عبارت باعث می شود که شما به بیان وحدت خود ادامه دهید.

 

13. چرا شما؟ چرا آنها؟
مقدمه شما باید یک ارتباط خوب بین شما و مخاطبان خود ایجاد کند. چه می خواهی بگویی؟ شما کی هستید؟ چرا شما می خواهید در مورد این موضوع صحبت کنید؟ آیا شما یک مقام متخصص هستید؟ آیا تجربه خاصی در این زمینه دارید؟ شما همچنین باید به مخاطبان خود بگویید که چرا آنها نیاز به گوش دادن به شما دارند؟ چرا باید آنها را مورد توجه قرار دهیم؟

شما با مخاطبان خود ارتباط دارید نه بیش از حد فروتن باشید و نه زیاد خودخواه و مغرور. به مخاطبان خود نگاه کنید، اما آنها را نیز نپسندید. سطح خود را با آنها حفظ کنید و با آنها بطور برابر صحبت کنید و آنها را جدی بگیرید اما هرگز آنچه را که می گویند نادیده نگیرید.

 

14. از صدای خود استفاده کنید
کار بر روی صدای خود بطوری که در آنها علاقه ایجاد کند را هرگز متوقف نکنید. اگر صدای شما به اندازه کافی قوی نیست، به اندازه کافی بلند و به اندازه کافی غالب است، بر روی آن کار کنید. صداها تغییر می کنند شما باید قادر به تغییر صدای خود باشید، تاکید بر یک عبارت یا صدای بلند و یا تندبادهای آن.

 

15. حرکات ارتباط برقرار کنید
روی حرکات خود کار کنید تا به شما کمک کند که ارتباط برقرار کنید. بر انگشتان دست خود تمرکز کنید، دستان خود را در هوا پرتاب کنید تا عظمت این ایده یا لحظه را بیان کنید.

نشانه شناسی ژست در ارتباط با گفتار عمومی پیچیده است، اما سعی کنید به صورت طبیعی باقی بمانید و آنچه را که بهترین ارتباط بین جنس بدن شما و کلمات شما را ایجاد می کند پیدا کنید.

 

16. از جلوه‌های بصری کمک بگیرید
حالتی را تصور کنید که سخنرانی شما با اجرای زیبایی از برنامه پاورپوینت همراه باشد و توجه شنوندگان به نکاتی که شما انتخاب کرده‌اید جلب شود.
در این صورت نصف زمان سخنرانی حواس آنها به مشاهده و دقت در نکات و دنبال کردن اسلایدها معطوف خواهد شد و در همین حین شما در حالی‌که کسی نگاهتان نمی‌کند می‌توانید به راحتی با حضار صحبت کنید.
اگر هرکدام از آنها به شما نگاه کردند سریعا نگاه خود را روی کسی متمرکز کنید که به شما نگاه نمی‌کند و به اسلایدها دقت دارد زیرا همیشه صحبت کردن برای افرادی که به ما نگاه نمی کنند راحت تر است و استرس کمتری ایجاد می‌کند.

16-1- برای هر تصویر متن کوتاهی آماده کنید
در تصویر (متن یا عکس) که پخش می شود. خلاصه ای از موضوع آن باید ارائه شود. این خلاصه می تواند شفاهی باشد یا به صورت زیرنویس ارائه شود. این باعث خواهد شد تا در وقت صرفه جویی شود.

16-2- از نمودار و چارت استفاده کنید
بسیاری از مخاطبان شما نمی توانند همزمان با شما اعداد و آمار ارائه شده را تجزیه و تحلیل کنند. نمودار کمک می‌کند تا سریعتر به موضوع دست پیدا کنند و با شما همراه شوند.
 

17. با قصد قبلی اشتباه کنید
این ترفند دیگری است که به شما پیشنهاد می‌کنیم آن را امتحان کنید. هدف از به‌وجود آوردن اشتباهات از پیش تعیین شده جلب توجه بیشتر مخاطبان است.
اگر بتوانید کاری کنید تا جو صمیمی‌تری را ایجاد شود و شما بهتر بتوانید کنترل جمع را در دست بگیرید، نه تنها صحبت کردن برایتان آسان‌تر خواهد شد بلکه برای حضار نیز سخنرانی خاطره‌انگیزتری بجای می‌ماند.

18. در هر لحظه فقط در حین صحبت کردن فقط به یک نفر توجه کنید
یکی از وحشتناک‌ترین مسائلی که هنگام صحبت کردن سخنران را اذیت می‌کند، جمعیت و تعداد حضار و مخاطبان است .نگاه کردن به یک جمع گسترده که همه در انتظار شنیدن سخنان شما سکوت کرده‌اند واقعا کار طاقت‌فرسایی است.
برای غلبه بر این احساس بهترین کار این است که در هر لحظه فقط به یک نفر نگاه کنید و آن را مخاطب قرار دهید و تصور کنید هیچ کس دیگری به شما توجه ندارد. اگرکس دیگری از شما سئوالی داشت نگاه خود را به روی او معطوف کنید و در ذهن خود اینطور تصور کنید که در یک کافی شاپ نشسته‌اید و یک گپ دوستانه در جریان است.


19. تجربه جالب و مفرحی داشته باشید
این ترفند آخرین و مهم‌ترین ترفندی است که برای شما بیان می‌کنیم. با جمعیت شوخی کنید. برای ارتقای کیفیت سخنرانی خود روش‌های جدیدی را امتحان کنید.
شاید چند شوخی به‌جا و سنگین و یا راه رفتن دور سالن هنگام سخنرانی به‌جای چسبیدن به صندلی ایده‌هایی باشند که سخنان شما را جذاب‌تر کنند.
این روش‌ها را امتحان کنید و مطمئن باشید که پس از آن دیگر احساس بدی هنگام حضور در جلسه سخنرانی نخواهید داشت و ترس از سخن گفتن در جمع در درونتان کشته خواهد شد.

 

20. کلمات زاید را در سخن خود کاهش دهید
برخی از کلمات زایدی که به صورت ناخودآگاه در ضمن صحبت بر زبان می آوریم اما ارتباطات ما را معنی دارتر نمی کنند، عبارتنداز: آن، می دانید که ، حقیقتاٌ ، در واقع ... این کلمات در صورت استفاده همیشگی منجر به بروز مشکلاتی در سخنرانی می شوند، اعتبار علمی شما را نزد مخاطبان به زیر سوال برده، شما را بدون آمادگی کافی و مطمئن جلوه می دهند. توجه کنید که استفاده کم از این کلمات مفید ااست، مشکل در کاربرد مکرر آنها است.
قدم اول برای کاهش کلمات زاید آگاهی از زمان بیان و میزان کار بردشان است.برای این کار می توانید در حین سخنرانی از خود فیلم تهیه نمایید. سپس آن فیلم توسط خود شما یا در صورت امکان فرد دیگری به دقت دیده شود.
فهرستی از کلمات زاید مورد استفاده تهیه نموده و تعداد هر یک را در طول سخنرانی خود بشمارید. سپس دفعات استفاده از آنها را کم کنید، دراین صورت در طول سخنرانی بعدی شاهد بروز وقفه های مکرری خواهید بود زیرا که تاکنون در این موقعیت ها عادت به استفاده از کلمات زاید داشته اید. اما به خاطر داشته باشید که این امر طبیعی است و در اثر تمرین بیشتر از بین خواهد رفت.

20-1- کلمه ها را گم و گور نکنید
شب قبل از سخنرانی خوب و به اندازه بخوابید. وقتی خوب خوابیده باشید روزتان را سر حال شروع می کنید. خواب آلودگی سر سخنرانی، کلمه ها را در ذهن شما گم و گور می کند و همه نقشه هایتان نقش بر آب می شود.

21. از شوخی کردن نترسید
شما می توانید با استفاده از مزاح های کوچک محیط را جذاب‌تر کنید.

22. فراموش نکنید که شما متصص هستید
به احتمال زیاد شما بیش از مخاطبان درباره موضوع سخنرانی اطلاعات دارید. این امر به شما قابلیتی می دهد که اعتماد به نفلس را به خود القا نمایید. به خاطر داشته باشید که باید سطح دانش مخاطبتان را بدانید، در این صورت سخن را با توجه به سطح فعلی آنها شروع خواهید کرد.


23. هنگام هجوم مشکلات آرام بمانید تحت هر شرایط خونسرد باشید

اگراز تکنولوژی استفاده می کنید، مطلع باشید: ممکن است درست هنگامی از کار بیفتید که بیشترین نیاز را برآن دارید. برای آرامش خاطر، همواره از برنامه ریزی اقتضایی بهره ببرید. اگر حدس بزنید که چه خطایی ممکن است رخ دهد و برنامه اقتضایی مناسب آن حالت را نیز آماده داشته باشید، به سادگی قادر به ادامه کار خواهید بود. یقین بدانید که هر سخنران خاطره وحشتناکی از خرابی کامپیوتر یا پروژکتور در حین سخنرانی دارد. برای چنین حادثه ای آماده باشید.


24. اوقات خوب داشته باشید
اگر وقت سخنرانی را به خوبی سپری کنید احتمال این که سایر حاضرین نیز اوقات خوشی را داشته باشند، بیشتر است. لبخند بزنید و خود را علاقه مند و مجذوب ارایه مطلب نشان دهید. به این ترتیب حتی می توانید به موضوعات بی روح حیات ببخشید و شنوندگان را جذب نمایید.
 

25. اجزای مخصوص کنفرانس را گسترش دهید
مخاطبان شما در کنفرانس حضور داشتند و هر اندازه که بخواهید غیر این فکر کنید احتمالا آنها تنها برای سخنرانی شما آنجا نبودند و شما هم همین‌طور.با بیان نقل‌قول‌هایی از سایر سخنرانان در «محتوایی» که بعد از سخنرانی مطرح می‌کنید، می‌توانید صدای افراد دیگر را در کنفرانس مطرح کنید و برند خود را با دیگر ذهن‌های برتر در صنعت همراه سازید. به علاوه، اگر مخاطبان شما برخی از سایر سخنرانان بزرگ دیگر را ندیده باشند، محتوای شما می‌تواند دریچه‌ای به سوی دیدگاه‌های آنها بگشاید.استفاده از نقل‌قول‌ها و نکات از سایر سخنرانان نه تنها رابطه شما را با مخاطب محکم‌تر می‌سازد؛ بلکه رابطه شما را با آن سخنران(حتی اگر هرگز یکدیگر را ملاقات نکرده باشید) نیز تقویت خواهد کرد. وقتی این قبیل کنفرانس‌ها را ادامه می‌دهید، با افرادی که در مورد موضوعات مشابه صحبت می‌کنند نیز ارتباط برقرار می‌کنید. تا زمانی که در نهایت موفق به ملاقات با آنها شوید، «محتوای» شما پلی است که شما دو نفر را از کنفرانس‌های متعدد به یکدیگر وصل می‌کند و زمینه را برای یک مشارکت بالقوه مهیا می‌سازد.

26. الگوهای ایمیلی برای ماندگار کردن ارتباطات ایجاد کنید
امیدوارانه با چندین نفر در کنفرانس صحبت کرده و کارت ویزیت مبادله کنید. اجازه ندهید این تعاملات به‌طور رسمی به پایان برسند؛ با افرادی که به صورت رودررو با آنها ملاقات می‌کنید پیگیری‌های شخصی داشته باشید.اگر با 30 نفر ملاقات داشته‌اید، نیاز ندارید 30 ایمیل کاملا منحصر‌به‌فرد بنویسید تا آنها را تحت‌تاثیر قرار دهید. یک قالب یا طرح کلی از نکته‌ای که می‌خواهید مطرح کنید ایجاد کرده و سپس آن را با نکته‌ای شخصی از تعاملی که با هر فرد داشتید شخصی‌سازی کنید.من دوست دارم نکاتی را پشت کارت‌های‌ ویزیتی که دریافت می‌کنم یادداشت کنم تا بحث‌هایی که با هر فرد داشتم را به یاد داشته باشم. زمانی که به دفتر کارم برگشتم، کل کارت‌های ویزیت را روی زمین پخش می‌کنم و شروع به سفارشی‌کردن ایمیل‌هایم با اطلاعات شخصی از هر کارت می‌کنم. به این ترتیب، می‌توانم روابط واقعی بسازم.
می‌توانید این ارتباطات شخصی را محکم‌تر کنید تا دسترسی به محتوا و پیام برندتان بعد از سخنرانی را بیشتر کنید. به‌عنوان مثال، قالب ایمیل شما می‌تواند با سلام و احترام شروع شود، فضایی برای تصدیق مکالمه‌ای که در کنفرانس داشتید ایجاد کنید و سپس دسترسی برای محتوای مربوطه فراهم کنید. با ایجاد این ارتباطات و افزودن ارزش از طریق محتوا، شمار نگاه‌ها را بر «محتوای» بعد از سخنرانی افزایش داده، برندتان را رشد خواهید داد و خودتان را در جایگاهی قرار می‌دهید که ارزش شنیده شدن از سوی مخاطب را دارد.فرصت‌ها نیاز به پرورش دارند و این هم برای مخاطبان شخصی شما و هم مخاطبان دیجیتال‌تان صادق است. بعد از سخنرانی سعی نکنید مخفیانه از در پشتی خارج شوید؛ از حضور خود استفاده کنید تا مخاطبان را به محتوای پسارویداد جلب کنید. با استفاده از جذابیت شخصی‌تان، می‌توانید به محتوای خود یک جلوه خاص بدهید و تاثیرات آنلاین و آفلاین خود را بسازید.
 

27. هدف نهایی را مشخص کنید
برای مثال قصد دارید با مشتری بالقوه درباره سازمان صحبت کنید؟ یک ایده طلایی برای محصول جدیدی دارید که می‌خواهید با یکی از مدیران مطرح کنید؟ یا یک سخنرانی ساده و مهیج درباب شغل خود داشته باشید؟

28. برای نقش‌های مختلف ارائه‌های متنوعی آماده کنید
طبیعتا اگر قرار است ایده کاری خود را برای یک سرمایه‌گذار مطرح کنید باید با ادبیات و دیدگاه متفاوتی طرح موضوع کنید تا زمانی که برای یک شریک یا مشتری بالقوه ایده خود را عرضه می‌کنید‌ که این با زمانی که قرار است مقدمات یک دوستی را فراهم کنید، کاملا واژگان متفاوتی را می‌طلبد.به‌طور مثال اگر قرار است ایده خود را به سرمایه‌گذار معرفی کنید، بهترین راه تمرکز ویژه روی معرفی خود به عنوان مسوول اجرایی پروژه است تا تلاش بر اثبات نوآوری و سودآوری ایده مطروحه.

29. اشتیاق و باور به صحبت‌های خود داشته باشید
سرمایه‌گذاران انتظار انرژی، اشتیاق، باور و فداکاری قابل درک از فرد دارند. یک ارائه خوب بدون آنکه باور و اشتیاق فرد را نشان دهد تنها به عنوان یک ارائه خوب شناخته می‌شود نه یک ارائه تاثیرگذار.

30. از اصطلاحات فنی و آکادمیک استفاده نکنید
مخاطب را بشناسید و همتراز با دانش و معلومات وی نطق کنید. استفاده از اصطلاحات تخصصی یا زبان‌های خارجی در شرایطی که از معلومات طرف مقابل مطلع نیستید ریسک بزرگی محسوب می‌شود و به احتمال زیاد به عنوان فردی خودبزرگ‌بین و غیرقابل اعتماد شناخته می‌شوید.

31. نوع پوشش مناسب داشته باشید
ظاهر مناسب باعث می شود شما بی خود ذهنتان درگیر لباس و سر و شکلتان نشود. فقط کافی است یکی دو نفر به اوضاع لباس و تیپ شما غیرعادی نگاه کنند. همین نگاه های چند ثانیه ای کافی است برای اینکه تمرکزتان به هم بریزد. لباس مناسب روز کنفرانس را از قبل انتخاب کنید. چیزی را برای پوشیدن از کمد بیرون بیاورید که رنگ و طرح مناسب سن و سال شما را داشته باشد و مناسب یک فضای علمی و دانشگاهی باشد. لباس تان تنگ نباشد، چون همه تمرکزتان را به خودش جلب می کند. کوتاه بودن لباس هم همین بلا را سرتان می آورد. مراقب باشید لباس های گرم انتخاب نکنید، چون هیجانات ناشی از اضطراب و استرس موجب می شود که عرق کنید. آن وقت در این شرایط لباس گرم قوز بالا قوز می شود.

تمام فلسفه ارائه آسانسور بر دیدار اتفاقی با مخاطب خاص است؛ بنابراین پوشیدن لباس مناسب در هر لحظه یکی از مهم‌ترین راه‌های تاثیرگذاری بدون آنکه سخنی گفته شود در 3 ثانیه اول ملاقات است.

32. قلاب بیندازید
سعی کنید در اولین کلمات توجه طرف مقابل را با پرسیدن یک سوال خاص یا ارائه آماری شگرف برای شنیدن بیشتر جذب کنید.
براساس گفته Mel pirchesky هدف 10 تا 15 ثانیه اول جذب مخاطب برای گوش دادن به 45 تا 50 ثانیه آتی صحبت‌های شماست.

33. جوک نگویید
جوک گفتن یکی از بهترین و در عین حال خطرناک‌ترین راه‌ها برای برقراری یک ارتباط جدید یا ارتقای ارتباط فعلی است. به هر دلیلی اگر نتوانید خنده‌ای واقعی را در طرف مقابل ایجاد کنید، فضایی سنگین بر محیط ایجاد خواهد شد که ادامه گفت‌وگو را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. به علاوه که زمان محدود نطق آسانسوری فرصت مناسبی برای استفاده از جوک نیست. استفاده از داستان، تمثیل و خاطره‌های مشترک احتمالی بهترین راهی است که می‌توان از این طریق ادامه داد.

34. کار خود را توضیح دهید
با شرح خدمات سازمان خود شروع کنید و بر مشکلی که از مردم رفع می‌کنید، تمرکز کنید و اگر می‌توانید اطلاعات و آماری که ارزش کاری شما را مشخص کند ادامه دهید.
جواب دادن به این پرسش که قرار است طرف مقابل شما را به چه چیزی بشناسد در تشریح این موضوع راهگشا است.

35. ارتباط موضوع خود با USP را حفظ کنید
وجه تمایز خود را به‌طور کامل مشخص کنید و ارتباط با USP (پیشنهاد فروش منحصربه‌فرد) خود را مشخص کنید.

36. با سوال پرسیدن طرف مقابل را درگیر کنید.
بعد از ارائه USP خود باید فرد را با سوال‌های باز (سوال‌های که نیازمند جواب کامل است و نمی‌توان با بله و خیر به آنان پاسخ داد) درگیر نگه دارید تا گفت‌وگو ادامه داشته باشد.

37. مجبور کنید اهمیت دهند
مردم می‌توانند مهربان، عاشق‌پیشه، خیرخواه باشند، اما معمولا در مواجهه با یک غریبه در چنین موقعیتی جبهه می‌گیرند و خواهند پرسید «در نهایت چطور می‌تونی به من کمک کنی؟» در کنار پاسخ شفاف به این سوال توضیح دهید که محصول یا خدمات شرکت چگونه بهترین راه رفع مشکل وی است و در صورت امکان تاثیر استفاده از این محصول روی جامعه را تشریح کند.

38. برای سوال‌های احتمالی آماده باشید
کاملا بدیهی است که اگر پاسخ به سوالی را نمی‌دانید، سعی نکنید با مغالطه و سفسطه یا با عوض کردن موضوع از زیر جواب دادن به آن شانه خالی کنید. اینکار نتیجه‌ای جز القای حس بی‌اعتمادی نخواهد داشت. در مقابل سعی کنید تمام سوال‌های احتمالی مخاطب را پیش‌بینی کنید و جواب مناسب آن را بیابید.

39. جمع‌بندی داشته باشید
یک جمع‌بندی مناسب و شامل تمام جزئیات آخرین راه شما برای ماندگاری در ذهن مخاطب است.

40. دروغ نگویید و همه چیز را هم نگویید
هیچ قراردادی به علت عدم افشای تمام اطلاعات در اولین جلسه ارائه منحل نشده است. توجه داشته باشید راز و رمز یک شرکت یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف یا قوت یک شرکت است پس در حفظ آن تلاش کنید.

41. فراخوانی به اقدام داشته باشید
شما به‌دلیل هدف خود اقدام به این نطق آسانسوری کرده‌اید؛ درست است؟ مهم نیست درخواست استخدام داشته باشید یا افزایش سرمایه یا هماهنگی جلسه حضوری؛ به هر حال نیاز است حتما و به‌صورت کاملا شفاف درخواست خود را مطرح و راه برآورده کردن آن را نیز مشخص کنید.

42. تمرین کنید
مثل هر چیز دیگری تمرین نتیجه را عالی خواهد کرد. اگر تمرین نکنید ممکن است سریع صحبت کنید، غیر طبیعی رفتار کنید و پارامترهای مختلف و اولویت آن را فراموش کنید.
سعی کنید حتما برای افراد مختلف ارائه دهید و نظریات آنان را لحاظ کنید.

43. فراموش نکنید
تکرار و تمرین مسلما در به خاطر سپاری روند و جزئیات نطق آسانسوری مهم است اما کمرنگ‌ترین جوهرها از قوی‌ترین حافظه‌ها قابل اعتمادتر است؛ پس حتما چک لیستی از جزئیات بر اساس اولویت طرح موضوع به همراه داشته باشید.

44.  از کارتان بازخورد داشته باشید
شما درهر حالی می توانید بازخورد بگیرید، شفاهی یا کتبی، در انتهای جلسه از پرسشنامه‌های ساده استفاده کنید تا بتوانید در آینده کارتان را بهبود بخشید.

45. اطلاعات و مراحل ارائه خود را همیشه مورد به‌روزرسانی و تجدید نظر قرار دهید
ارائه آماری منسوخ شده یا اشتباه نه تنها تمام زحمات شما را برای جذب فرد موردنظر زیر سوال خواهد برد بلکه حس مواجهه با دروغ و بی‌اعتمادی را در فرد تشکیل خواهد داد که موجبات هرگونه تلاش مجدد برای جذب دوباره فرد را با ناکامی مواجه خواهد کرد.

46. بین 150 تا 225 کلمه بنویسید
برای بررسی دقیق، ارائه خود را بنویسید و آن را با صدای بلند بخوانید.

47. برای نگارش سخنرانی آسانسوری (Email elevator pitch) نیز می‌توانید از این تاکتیک‌ها استفاده کنید.
این متن آماده شده را بخوانید و توجه داشته باشید نباید بیشتر از 30 ثانیه به طول انجامد در غیر این صورت ریسک از دست دادن توجه یا تمرکز حواس مخاطب را متحمل خواهید شد و با این وجود همچنان سعی کنید تمام چیزهایی که اولویت ارائه در اولین گپ و گفت را ندارند، حذف کنید. فراموش نکنید ارائه شما باید قانع‌کننده و چالش‌برانگیز و در عین حال کوتاه باشد.

48. کارت ویزیت به همراه داشته باشید
کاملا ضروری است که کارت ویزیت خود یا شرکت یا حتی کاتولوگ نمونه محصول را به همراه داشته باشید.
 

49. استرس خودتان را کاهش دهید
جهت کاهش استرس هایی که از بودن در جمع و یا مقابله با شرایط صحبت کردن در جمع و یا مواجهه با افراد غریبه به فرد دست می دهد چندین راهکار را پیشنهاد می کنیم که بسیار مفید و کارساز است.
49-1- اگر برنامه سخنرانی و یا نظایر آن در چند روز آینده شما را مضطرب کرده است. در روز یک یا دو بار تمرین های آرام رسانی عضلات همراه با تمرکزهای فکری"به وسیله شمارش معکوس" فراموش نشود این تمرین ها تنش های درونی را کاهش می دهد.
49-2- در هنگام مواجه شدن با افکار اضطرابی، جملات مرور شده در ذهن را مورد شناسایی قرار دهید. می توانید حتی آن ها را بر روی کاغذ بیاورید. تا دقیق تر بتوانید بر آن ها اشراف پیدا کنید. با یک بررسی ظریف متوجه می شوید که محتوای این افکار همگی منفی نگری و پدیدآورنده یأس هستند.مانند: اگر نتونم خوب توضیح بدم، اگر اضطراب داشته باشم، اگر نتونم به سوالات پاسخ بدم، اگر زمان کمی داشته باشم، اگر ... پس از بررسی افکار باید سعی کنید هر گونه خودگویی منفی را به خودگویی مثبت تبدیل کنید. مثل: من کاملاً آرام صحبت خواهم کرد. تسلط خوبی بر مطلب خواهم داشت، پاسخ خوبی برای سوالات احتمالی در نظر دارم، استاد از صحبت های من رضایت خواهد داشت و ... البته جایگزینی افکار مثبت تدریجی است و به تمرین و پشتکار نیاز دارد.
49-3- از دو روز پیش از جلسه سخنرانی صحنه این جلسه را در ذهن و یا چه بهتر در محیط بازسازی کنید و به سخنرانی بپردازید. اگر می توانید برای شبیه سازی به جای همکلاسان خود نیز صندلی یا گلدانی را قرار دهید تا هر چه بیشتر احساس واقعی بودن برای شما ایجاد شده و با تجسمی واقعی تر صحنه را فرض کنید. با همان حالات حاکم در آن لحظه و همان احساس ها. پس از آن با افکار مثبت خود را به آرامش برسانید. هدف از این تمرین آن است که اولاً بر متن سخنرانی مسلط شوید و دوماً ًاین حس را پیدا کنید که آرامش دست یافتنی است و این جلسه از کنترل شما خارج نیست.
49-4- اکثر اضطراب حاکم بر شما در دقایق ابتدایی صحبت رخ می دهد. بهتر است پس از صحبت های آغازین با یک سوال برانگیزاننده فکری گوی صحبت را به مخاطبین خود داده و خود با چند نفس عمیق آرامش را بدست آورید.
49-5- اضطراب خود را پنهان و انکار نکنید و آن را طبیعی بدانید و از آشکار شدن علائم آن نترسید. اکثر افراد در این مواقع چنین استرسی را کم یا زیاد تجربه می کنند پس بدانید این ترس مختص شما نبوده و دیگران را هم درگیر خود می کند.
49-6- هر قدر تصاویر ذهنی شما از خودتان بهتر و شفاف تر و امید وار کننده تر باشد سخنرانی شما موفق تر خواهد بود . بنابر این حتی در اوج استرس از تجسم های مثبت و امید به توانایی خود چشم پوشی نکنید.
49-7- در نظر داشته باشید که شنونده یا بیننده شما متوجه عرق ریختن و تپش قلب شما نمی شود. پس با آرامش ظاهری به صحبت ادامه دهید. این موضوع با تماشای سخنرانی خود توسط سی دی که این جلسه را ضبط نموده قابل اثبات است.
49-8- استفاده از وسائل آموزشی باعث انتقال توجه مخاطبان شده و به استراحت روحی سخنران منجر می شود.
49-9- اشتباهات خود را مهم ندانید و از رخ دادن آن نترسید. در آن لحظه خود با نگرشی مبنی بر عادی بودن این قضیه با دیگران متبسم شوید و به صحبت خود ادامه دهید.
 

50. از اشتباه‌های رایج در سخنرانی پرهیز کنید.
50-1- عدم تعامل عاطفی
نباید مطالب را بدون احساس و فارغ از موضوع جلسه، سن و سال و شخصیت مخاطبان بیان کنید. همان قدر که با ذهن مردم ارتباط دارید باید تلاش کنید تا قلب شان را نیز تسخیر کنید. تلاش کنید راهی بیابید تا احساسات تان را با موضوع مورد بحث، اطلاعات، مدارک، استدلال‌های منطقی و ... بیامیزید. این شیره یک تله احساسی است. یک بار که چنین کنید، انتخاب کلمات و تصاویری که حمایت و همدلی را بر می‌انگیزند ساده‌تر می‌شود.
50-2- استفاده بیش از حد از اسلایدها
امروزه استفاده از ابزاری چون پاورپوینت در سخنرانی‌ها بسیار مهم است. اما باید طرز استفاده از آن را بیاموزید. مشکلات زمانی آشکار می‌شوند که اطلاعات زیادی را در یک اسلاید قرار داده باشید. باید از قبل خود را آماده کنید تا چیزی را فراموش نکنید. هیچ کس محتوای اسلاید‌ها را نمی خواند، چون کسل‌کننده است، بنابراین مطالب را با جزئیات توضیح ندهید.
50-3- استفاده کردن از اصطلاحات تخصصی
تاکنون به حرف‌های فردی گوش کرده‌اید که درباره موضوع مورد نظرش هیچ ایده مشخصی نداشته باشد؟ اگر پاسخ تان مثبت است، حتما در سخرانی خود از اصطلاحات تخصصی استفاده کرده است.
هر صنفی اصطلاحات تخصصی مختص به خود دارد که به گوش کارشناسان و افرادی که در آن صنف فعالیت می‌کنند آشنا است. جز در مواردی که برای کارشناسان و متخصصان یک صنف خاص سخنرانی می‌کنید باید از این اصطلاحات استفاده کنید. تسلط و اشراف‌تان به موضوع باید در سخنان‌تان متبلور شود. با به زبان آوردن کلمات تخصصی نمی‌توانید عدم اشراف تان به موضوع را پنهان کنید.
50-4- سخنرانی‌های طولانی
هیچ چیز بدتر از آن نیست که جلسه معرفی کالا، خدمات و... بی‌پایان به نظر برسد. خلاصه، سریع و شمرده حرف بزنید. حضار هرگز شما را برای تمام کردن زودهنگام حرف‌های تان سرزنش نخواهند کرد. حتما قبل از سخنرانی یک برنامه زمانی مشخص برای خود مشخص کنید.

51.  به زبان بدن مناسب توجه داشته باشید
51-1- صاف نگه داشتن سر

 به گفته کارول کینزی گومن، مدیر اجرایی و نویسنده کتاب «زبان خاموش رهبران» یک مدیر وقتی برای جمعیتی چه بزرگ و چه کوچک سخنرانی می‌کند، باید سر خود را صاف نگه دارد و آن را به این طرف و آن طرف کج نکند. سر می‌تواند کمی به عقب خم شود، اما نباید بیش از حد باشد؛ در غیر این صورت، متکبر به نظر می‌رسد.
51-2- لبخند زدن تدریجی

 لبخند باید ملایم باشد، چون لبخند بیش از حد باعث می‌شود فرد ضعیف به نظر برسد. به گفته گومن، موثرترین لبخند به گونه‌‌ای است که بسیار کوچک شروع شود، اما وقتی فرد وارد اتاق جلسه شد یا پشت تریبون سخنرانی رفت، بیشتر شود.
51-3- تماس چشمی

 به گفته گومن، در تماس چشمی باید یک حد وسط را در نظر گرفت. تماس چشمی خیلی کم باعث می‌شود فرد سخنران فریب‌کار به نظر بیاید و تماس چشمی بیش از حد نیز می‌تواند به زل زدن غیرطبیعی منجر شود. توصیه گومن این است که بر یک مثلث که با چشم‌ها و پیشانی افراد شکل می‌گیرد، متمرکز شوید. اگر خارج از این مثلث و به‌خصوص پایین‌تر از چشم‌ها را نگاه کنید، اصلا مناسب نیست و حالت رسمی ندارد.
51-4- اشاره کردن

 جو ناوارو، نویسنده کتاب «هر کس چه می‌گوید» معتقد است مدیران هنگام اشاره کردن به چیزی در خلال صحبت‌هایشان باید با کل دستشان اشاره کنند، نه فقط انگشت اشاره. تحقیقات نشان داده اشاره صرف با انگشت اشاره باعث می‌شود فرد حالت تهاجمی به خود بگیرد و مخاطب احساس ناراحتی داشته باشد.
51-5- ژست‌های تسکین‌بخش

 افراد وقتی عصبی و مضطرب هستند، اغلب پشت گردن خود را لمس می‌کنند، یقه لباس خود را صاف می‌کنند یا به موهای خود دست می‌کشند. مدیران باید از این‌گونه رفتارها اجتناب کنند، چون کارمندان از آنها انتظار آرامش و کنترل اوضاع را دارند و اگر اضطراب را در مدیران خود کشف کنند، خودشان هم دچار این وضعیت می‌شوند. همچنین مدیران باید این رفتارهای کلیدی را در کارمندان خود جست‌وجو تا در سازمان آرامش ایجاد کنند و به این ترتیب همکاری و مشارکت را تسهیل کنند.
51-6- حالات دست

 از نظر ناوارو، چه ایستاده باشید و چه نشسته، وقتی دست‌های خود را به شکل یک مثلث به هم می‌چسبانید، خیلی سریع به مخاطب این پیام را منتقل می‌کنید که اعتماد به نفس زیادی دارید.
51-7- در حرکت بودن

 آمی کادی، استاد مدرسه کسب‌وکار هاروارد و نویسنده کتاب «حضور» می‌گوید: «مدیران هنگام سخنرانی نباید پشت تریبون مخفی شوند، بلکه باید هنگام صحبت کردن روی صحنه در حرکت باشند تا به مخاطب انرژی منتقل کنند و مخاطب را درگیر کنند. راه رفتن، مکث کردن و سپس دوباره راه رفتن بهترین اثر را دارد» و البته حرکت بیش از حد هم می‌تواند غیرمعقول و بدون نظم باشد.
51-8- قدرت مکث کردن

 آرام صحبت کردن و هر از گاهی مکث کردن باعث می‌شود مدیران هنگام سخنرانی مقتدرتر به نظر برسند. به گفته کادی، هر چقدر سریع‌تر صحبت کنید، اقتدارتان نزد مخاطب کمتر می‌شود.

52. بر عدم قطعیت غلبه کنید
52-1- تیری در تاریکی عمل نمی کند. درباره اهداف سخنان، مخاطبان و موقعیت فکر کنید. با مردم سخن بگویید، و ببینید بهتر است چه بگویید. سخنرانی خود را تعجب بر انگیز ایراد نکنید، چراکه این کار شما را در رسیدن به اهدافتان ناکام می کند.
52-2- آماده باشید. در این کار تعلل نکنید. هرچه برای بیان چیزهایی که می خواهید بگویید آماده تر باشید، اعتماد به نفس بیشتری خواهید یافت. حداقل سه هفته جلوتر از زمان ارائه بحث خود را آماده کنید.
52-3- سخن خود را ساختارمند کنید. سه بخش برای هر سخن و سخنرانی وجود دارد که عبارتند از مقدمه، بدنه و نتیجه گیری. رئوس بحث های اصلی خود را بنویسید. این به شما نقشه راهی می دهد که می توانید پیش از پرداختن به جزئیات آن را مورد توجه قرار دهید.
52-4- همه چیز را ننویسید. شما نباید مانند ربات به نظر برسید. در یک گفتگو یا سخنرانی که در آن 10 یا 100 نفر حضور دارند، باید سعی کنید با آنها سخن بگویید و نه اینکه چیزی را بریشان از روی کاغذ بخوانید. سخنرانی خود را همانطور که می خواهید بگویید روی کاغذ بیاورید. آن را همانطور که نوشته اید با صدای بلند بخوانید. اگر به ظاهر درست نمی آید، در واقع درست نیست.
52-5- کوتاه بنویسید. برخی از بهترین سخنانی که من شنیده ام کوتاه بوده اند. کوتاه نویسی نیازمند زمان و کار است. شما باید بخش به بخش سخنرانی یا متن گفتگوی خودتان را خلاصه و ویرایش کنید. آن را مختصر کنید و به طور مستقیم به موضوع اصلی بپردازید. مخاطبان شما برای این کار از شما سپاسگزاری خواهند کرد.
52-6- سخنرانی خود را تمرین کنید. آن را ضبط نمایید و دوباره گوش دهید. دوباره آن را تعدیل کنید و ضبط نمایید تا آنجا که رضایت کامل را از آنچه ایراد می کنید بدست آورید. این به شما کمک می کند که درخشش را به کلمات خود به طور طبیعی ببخشید. همچنین هیچ چیز به اندازه تمرین کردن به شما اعتماد به نفس نمی دهد.
52-7- ظاهر خود را حفظ کنید. قضاوت مردم از طریق ظاهر شما انجام می شود. برخی ممکن است قبل از اینکه شما دهان خود را باز کنید تصمیم بگیرند که به شما گوش دهند یا نه. با این کار شما خودتان را ارائه می کنید یا اینکه نقص خودتان را نشان می دهید. همه اینها نقشی حیاتی بازی می کنند. توجه به ظاهر باعث می شود که شما اعتماد به نفس کافی را بدست آورید.
52-8- آرامش خود را حفظ کنید. دانستن اینکه شما بیشترین کار خود را انجام داده اید به شما کمک می کند که اعصاب راحتی داشته باشید. بقیه کار به اعتماد به نفس و حس اقتدار شما بستگی دارد. از اینکه درباره خودتان و ترس هایتان بیاندیشید بپرهیزید. به خاطر داشته باشید که مخاطبان می خواهند شما موفق شوید.
52-9- دریافت تایید. دریافت تایید این است که همه ما می خواهیم وقتی چیزی می گوییم دیگران آن را دریافت کنند و از اینکه دیگران آن را متوجه نشوند می ترسیم. این چیزی است که ما را عصبی می کند. فقط پیش از شروع به سخن گفتن، تماس چشمی برقرا کنید و لبخند بزنید. هیچ چیزی بیشتر از این کار شما و مخاطبان شما را آرام نمی کند. شما حس تایید را با این کار دریافت می کنید و لحظاتی آرام را تحت کنترل خود در می آورید.
52-10- قوی شروع کنید. در ابتدا باید سر خود را بالا بگیرید. شما می خواهید آرام به نظر برسید و به آسانی و با احساس شادی در آنجا حضور یابید. شما می خواهید مخاطبان و حضار در طول سخنرانی شما احساس خوبی داشته باشند که همه اینها به آرامش شما باز می گردد.

 

53. محکم و خوب شروع کنید
یک شروع خوب، موفقیت را تضمین می کند. از روشهای مختلف استفاده کنید گاهی یک حکایت یا قصه یا یک خاطره و در بعضی مواقع پرداختن به اصل مطلب می‌تواند شروع خوبی باشد.
 

54. بر نکات مهم تسلط داشته باشید
اگر شما نکات مهم را بدانید راحت‌تر می توانید مخاطبان را قانع کنید و علاوه بر آن با آرامش و بدون استرس خواهید بود.

55. از چشمانتان استفاده کنید
حتما از چشمانتان برای برقراری ارتباط با مخاطب استفاده کنید با این کار مخاطبان احساس بهتری خواهند داشت و شما می توانید تاثیر صحبت های تان را ببینید.

56. تجهیزات مناسب را آماده کنید
در جلسه ای، نیازمند تمهیدات خاصی است. تجهیزات موردنیاز (نه کم و نه زیاد) از قبیل دستگاه نمایش، وایت‌برد، کامپیوتر و… را آماده کنید.
56-1- تجهیزات را امتحان کنید
قبل از شروع جلسه تجهیزاتی را که قرار است استفاده کنید یکبار امتحان کنید خرابی و یا عدم کارایی مناسب هرکدام از دستگاهها (حتی یک ماژیک وایت برد) می تواند تاثیر بسیار منفی بر مطالب شما داشته باشد.

57. بدانید که شما مرکز توجه هستید
قبل از شروع جلسه فقط صدای شما شنیده می شود هر حرکت شما تاثیر مستقیم بر مخاطب داشته و می تواند جلسه شما را زیباتر یا زشت‌تر نماید. با تمام وجود عمل کنید.

58. هنگام ارائه خودتان باشید
سعی نکنید از حرکات مصنوعی استفاده کنید اقدامات تصنعی کاملا دیده می شوند، خودتان باشید و بگذارید زبان بدن شما طبیعی باشد.
 

59. به زبان خودتان جدول بسازید
احتمالا شما برای اینکه سخنرانی و ارائه موفقی داشته باشید، یک درصد احتمال خطا بدهید که ممکن است استرس و اضطراب پشت میز سخنرانی شما را بگیرد و به تته پته کردن بیفتید و هرچه رشته اید، پنبه شود. بنابراین در یک کاغذ در ابعاد کوچک، جدول مراحل سخنرانی خودتان را با کلمه های اختصاری یا تک جمله ها بنویسید تا مطمئن شوید که قرار نیست چیزی از قلم بیفتد.
 

60. بدنه ارائه خود را حرفه ای آماده کنید
60-1- یک داستان تعریف کنید
ــ رشته استدلال روشنی را از شروع تا پایان ارائه خود ایجاد کنید، به طوری که شما را برای نتیجه گیری که در ادامه ارائه خواهید داد آماده سازد.
ــ مطمئن شوید که انتقال از یک قسمت به قسمت دیگر به روشنی انجام گیرد.
ــ قسمت ها را طوری تنظیم کنید که هر قسمت زیربنای قسمت بعدی را فراهم سازد.
60-2- اسلایدی درست کنید که توجه مخاطبان را به اولین موضوع فهرست عناوین جلب کند.
اسلاید اولیه بدنه اصلی ارائه خود را برای جلب توجه مخاطبان نسبت به اولین موضوع فهرست عناوین، آماده سازید. یک روش این است که در فهرست عناوین، همه عناوین به جز اولین عنوان آن تیره شده باشند. با این روش مخاطبان خود را هدایت می کنید که روی قسمتی که با بحث حاضر مرتبط است تمرکز کنند. با افزودن به عنوان های تیره شده، نشان دهید که در کدام قسمت ارائه هستید. شما می توانید توجه مخاطبان را به قسمت مورد نظر، از طریق به کار بردن رنگ متفاوت یا قلم بزرگ تر یا حروف خوابیده، پیکانی که به آن قسمت نشانه رفته است، یا حرکت مربوط از سمت راست اسلاید، جلب کنید.
60-3- فهرست عناوین هر قسمتی را که دو یا سه قسمت فرعی دارد آماده سازید.
ساختاری سازمان یافته به مخاطبان بدهید که به آنها در درک و یادسپاری کل ارائه و مطالب هر قسمت کمک کند.
60-4- یک اسلاید برای جلب توجه نسبت به اولین قسمت فرعی آماده سازید.
تنها عنوان آن قسمت فرعی را که درباره اش بحث می کنید، برجسته کنید و سایر قسمت های فرعی را تیره کنید.
60-5- مهارت های کلیدی را تعریف کنید.
ــ واژه ها را تعریف کنید. [مخصوصا واژه های فنی]
ــ تعریف ها را یادداشت کنید و بلند بخوانید تا بینندگان، مطالب را بفهمند و به یاد بسپارند.
60-6- شواهد عینی و مشخصی را در حمایت از نتیجه گیری های خود عرضه کنید.
باید تصمیم بگیرید که می خواهید در هر قسمت، مخاطبان چه پیامی را دریافت کنند.
60-7- هر بخش و قسمت فرعی را با یک خلاصه به پایان برید.
حتی اگر مخاطبان شما بخشی از قسمت ¬های فرعی را دنبال نکنند، خلاصه پایان هر بخش، عصاره ارائه شما را به آنها منقل خواهد ساخت.
60-8- بعد از هر بخش یا قسمت فرعی، ورودی بخش یا قسمت فرعی بعدی را در فهرست عناوین برجسته کنید تا شروع آن را علامت دهد.
اسلایدی آماده کنید تا توجه مخاطبان را به موضوع بعدی در فهرست عناوین جلب کند.
60-9- نمایش را آماده کنید.
پردازش فعال اطلاعات به افراد کمک می کند تا بفهمند و به یاد آورند. برای آنکه مخاطب خود را درگیر نگه دارید، نمایشی را آماده کنید، یا صرفا از آنها بخواهید اگر با نکته خاصی موافق یا مخالفاند، دست ¬های خود را بالا ببرند.
60-10- پیشرفت خود را با یک نشانه یا تابلوی راهنمایی مشخص نمایید.
اگر ارائه شما بیش از چهار بخش فرعی دارد، اجازه دهید مخاطبان بدانند در کجا هستند. یکی از روش های این کار استفاده از یک نشانه در بالای هر اسلاید است. این نشانه باید عنوان بخش اصلی و قسمت فرعی را با استفاده از همان عناوینی که در فهرست عناوین آمده است نشان داده، موضوع کنونی را برجسته کند.

61. نتیجه گیری را آماده سازی کنید
61-1- تکرار فهرست عناوین
نسخه دومی از فهرست عناوین اصلی درست کنید و به مخاطبان نشان دهید و به طور خلاصه آنچه را در هر قسمت گفتید و نتیجه گرفتید بیان کنید.
61-2- از متن و نگاره برای تاکید بر نتیجه گیری های خود استفاده کنید.
دوباره به همان نگاره هایی بازگردید که در مقدمه نشان داده اید، اما کمی متن یا توضیح شفاهی اضافه کنید تا مخاطب پیام را با دید جدیدی ببیند.
61-3- پایانی سرزنده طراحی کنید.
باید کار را جذاب به پایان برید. یک روش موثر، استفاده از نگاره یا شاید یک کارتون مناسب باشد.

62. پیام اصلی خود را با عرضه اطلاعات بسیار زیاد یا اندک از دست ندهید.
چشم خود را به توپ بدوزید: به یاد داشته باشید که چه پیامی را می خواهید منتقل کنید، و چه چیزی مخاطبان شما هنگام ترک اتاق با خود خواهند برد. برای رسیدن به این هدف، اطلاعات کمتر یا بیشتر از حد نیاز عرضه نکنید.


63. اسلایدها را طوری آماده کنید که کارکردی همچون یادداشت برای شما داشته باشد؛ به حافظه خود تکیه نکنید.
ارائه مطلب می تواند اضطراب آور باشد. در حالت اضطراب دشوار است که نکاتی را که باید برسانید به ذهن بیاورید. بنابراین:
ــ ارائه را طوری آماده کنید که به حافظه شما کمک کند. اسلایدی بسازید که تمام نکاتی را که می خواهید برسانید در خود جا داده باشد.
ــ هرچه بیشتر با مطالب آشنا باشید، نشانه های مزبور می توانند مختصرتر باشند. اما مطالب اسلاید را در حدی مختصر نسازید که برای مخاطبان نامفهوم شود.
ــ ترجیحا از یادداشت هایی که برای مخاطبان قابل رویت نیستند، استفاده نکنید. زیرا:
1. برای خواندن آن یادداشت نسبتا باید به نمایشگر رایانه خود نزدیک باشید.
2. با عدم مشارکت مخاطبان در دریافت اطلاعاتی که در ارائه خود عرضه می کنید، ممکن است بهترین چیزها را برای خودتان نگه دارید.
 

64. جایی برای مکث باقی بگذارید تا مخاطبان شما اجازه یابند آنچه را می گویید هضم کنند
به مخاطبان زمان هضم آنچه را گفته اید بدهید. این کار را به دو صورت می توانید انجام دهید:
ــ سیل اطلاعات را با یک کارتون، لطیفه، یا نمایش متوقف کنید. اگر از لطیفه استفاده می کنید، به دو نکته توجه کنید: اولا، لطیفه باید با عنوان ارائه مرتبط باشد. ثانیا، از لطیفه گویی درباره سیاست، نژاد یا دین اجتناب کنید.
ــ یک فیلم کوتاه تفریحی نشان دهید، به طوری که با تقویت اطلاعاتی که قبلا عرضه کرده اید نکته شما را به نمایش بگذارد.
 

65. برای سوالات آماده شوید
اگر ارائه خود را به شیوه مطلوبی عرضه کرده باشید، باید منتظر سوال باشید.
ــ بر مطالب خود مسلط باشید. باید بتوانید آنچه در اسلایدها آمده است را دقیقا توضیح دهید.
ــ سوالاتی را که امکان دارد در قسمت پرسش و پاسخ مطرح شوند از قبل پیش بینی کنید.
ــ اگر کسی بلافاصله پرسشی را مطرح نکرد به آنها فرصت دهید.
 

نتیجه گیری
سخنرانی کردن در جمع برای اغلب افراد کار دشواری است. اگر می خواهید انسان موفقی باشید باید بر تکنیک های فن بیان و مهارت های ارتباطی تسلط پیدا نموده و یا حداقل هنگام سخنوری در یک جمع احساس راحتی کنید. سخنرانی مهارتی است که همه میی‌توانند با تمرین، آن را بیاموزند. با استفاده از ابزار ارتباطی زیر، یاد بگیرید که چطور با اعتماد به نفس صحبت کنید و اجرایی جالب توجه داشته باشید.

1. یک سخنرانی غیرمنتظره آماده کنید
1-1- از فرصتی که دارید در جهت آماده شدن برای سخنرانی استفاده کنید: در بلند شدن یا رفتن به سمت جایگاه بیش از حد عجله نکنید. به سمت جایگاه آهسته قدم بردارید، آرام و متین باشید. زمانی که در اختیار دارید را کمی کش دهید و از آن برای آماده کردن خودتان و مرور کردن متن آغازین سخنرانی استفاده کنید.
• در اغلب موارد، وقتی فی‌البداهه سخنرانی می‌کنید، برای گفتن چند کلمه در زمان مناسب آنها را به دقت انتخاب می‌کنید. چون فرصتی کمی دارید، تنها باید خودتان را به شرایط ذهنی برسانید که دقیقاً می‌دانید چه چیزی می‌خواهید بگویید.
• اگر واقعاً نیاز به کمی فرصت دارید، می‌توانید با حرکت دادن دست‌ها، تعارف کردن یا تنظیم کردن بلندگو قبل از سخنرانی برای خودتان کمی زمان بخرید.
1-2- اعصابتان را آرام کنید: چند نفس عمیق و آرام بکشید. اجازه دهید تا ذهن‌تان آرام بگیرد، در این صورت می‌توانید روی کاری که در دست دارید تمرکز کنید. از هر گونه حواس‌پرتی که ممکن است توجه شما را برهم زند پرهیز و افکار پریشانی که ممکن است باعث شک و تردید شما شود را از نطفه خفه کنید.
• فرض کنید که هر کسی که دوروبر شماست می‌خواهد موفقیت شما را ببیند. این کار به آرام شدن شما کمک می‌کند. داشتن انتظار شکست از خودتان تنها آرامش شما را تخریب کرده و باعث می‌شود از مخاطبان‌تان بترسید.
• با واقعیت شرایط موجودتان روبرو شده تا از غافلگیر شدن توسط ترس اجتناب کنید. بپذیرید که مجبورید سخنرانی کنید و بعد روی همه‌ی منابع برای ارائه یک سخنرانی خوب تمرکز کنید.
1-3- با اعتماد به نفس ظاهر شوید: به حضار لبخند بزنید. با افرادی که به شما نزدیک هستند ارتباط چشمی برقرار کنید. زبان بدن نشان‌دهنده اعتماد به نفس را به نمایش بگذارید-سعی کنید از بی‌قراری، لرزه یا مرتب کردن خودتان به شکل ناشیانه خودداری کنید. برای دادن قوت قلب به خودتان به افکار مثبت فکر کنید. برای اینکه به عنوان فردی باهوش و جذاب ظاهر شوید باید به خودتان باور داشته باشید.
• اغلب اوقات، هر چه بیشتر با اعتماد به نفس ظاهر شوید، اعتماد به نفس بیشتری هم کسب خواهد کرد.
• آرام باشید! صحبت کردن در مقابل جمعیت اینقدرها هم مهم نیست. حتی اگر اشتباه کنید، دنیا که به آخر نرسیده.
1-4- معرفی کوتاهی از خودتان داشته باشید: در چند کلمه، اجازه دهید دیگران بدانند شما چه کسی هستید. اسم‌تان و توضیح کوتاهی از خودتان و ارتباط‌تان با آن رویداد یا نقشی که به عنوان سخنران دارید را به آنها بگویید. می‌توانید از حضار به خاطر حضور و توجه‌شان تشکر کنید. سعی نکنید این واقعیت که ناآماده هستید را فراموش کنید. فقط بلند شده و با صداقت و پرانرژی صحبت کنید.
• سریع به ایده‌ی اصلی سخنرانی‌تان اشاره نکنید. سعی کنید حرف‌تان را مزمزه کرده و با کمی توضیح در مورد خودتان شروع کنید.

2. ارائه یک سخنرانی تاثیرگذار

پیش از آغاز سخنرانی اغلب افراد عصبی و نگران می شوند، این ترس و نگرانی می تواند از زمانی که تصمیم به سخنرانی می گیرید شروع و تا پایان آن به طول انجامد. احساس نگرانی در هنگام ایراد سخنرانی طبیعی است پس باید بیاموزیم که چگونه با این احساس کنار بیاییم. جهت کاهش ترس و نگرانی در هنگام سخنرانی دو راه حل زیر را به کار ببرید:
الف) با آرامش تنفس کنید و مهم تر از آن متوجه نفس خود باشید.
اغلب ما در هنگام عصبانیت و نگرانی نفس خود را حبس می کنیم حال آن که چنین اقدامی تنها موجب بروز احساس بدتری در ما می شود.
ب) هر کلام را خطاب به چشم و قلب شنوندگان بیان کنید.
هم زمان در برابر جمعی قرار می گیرید، نوعی ارتباط را با آنها برقرار می کنید. اگر می خواهید که مردم به سخن شما گوش کرده و توجه کنند شما هم باید به سخنان آنها گوش کرده و توجه کنید.
رابطه شخصی تر با مخاطبتان باعث ایجاد رابطه دوستانه سریع تر با آنها می شود. به افراد به صورت فردی نه به صورت گروهی نگاه و توجه کنید تا به این ترتیب خود نیز آرامش داشته باشید. برای ایجاد رابطه تک به تک با هر یک از افراد در طی سخنرانی تلاش نمایید.
2-1- روان و طبیعی صحبت کنید: موضوع مشخصی در ذهن داشته باشید و روی انتقال پیام‌تان تمرکز کنید. درباره هر چه می‌دانید صحبت ‌کنید؛ از موضوعاتی که آگاهی ندارید یا دوپهلوست پرهیز کنید. خیلی سفت و سخت نباشید یا ساختار سخنرانی‌تان را خیلی پیچیده نکنید. در عوض، به افکار و کلمات‌تان اجازه دهید تا جاری شوند.
• از جملات ساده‌ای که از یک روند منطقی برخوردارند استفاده و کلمات‌تان را با دقت و صراحت بیان کنید تا موقع صحبت کردن گیر نکنید.
• با عجله نکردن به ذهن‌تان این فرصت را می‌دهید تا ایده‌های جدید را دریافت و شکل دهید.
2-2- مختصر و مفید: یک سخنرانی فی‌البداهه باید کوتاه و مناسب باشد. بهتر است نطق‌تان را محدود کنید، حتی سخنرانی کوتاهی به اندازه 90 ثانیه یا یک دقیقه هم کاملاً خوب است. ظرفیت مخاطبان‌تان را در نظر داشته باشید. اگر نطق‌تان خیلی طولانی شود، آنها بی‌علاقه شده و ابتکار عمل از دست‌تان خارج می‌شود.
وقتی شروع به صحبت کنید دو دقیقه زمان‌تان در چشم به هم زدنی تمام می‌شود. ممکن است ارائه یک سخنرانی کوتاه را نسبت به یک سخنرانی بلند سخت‌تر ببینید.
2-3- یک داستان تعریف کنید: سخنرانی‌‌تان را حول احساسات خوب بنا کنید. تنها مثل هر داستانی که تا به حال خوانده‌اید، یک سخنرانی خوب باید یک شروع، میانه و پایان مشخص داشته باشد. صحبت در مورد تجربیات‌تان خوب است و باعث می‌شود پیام شما شخصی‌تر احساس شده و از رخ دادن اشتباهات مهلک جلوگیری می‌کند.
• یک راه خوب برای ارائه سخنرانی‌تان با یک شروع، میانه و پایان نیرومند نشان دادن جزئیات به ترتیب زمانی است. برای مثال با جمله "وقتی من اولین بار با جان دوست شدم، او..." شروع کنید و با جمله "حالا که با هم همکار هستیم، بیشتر از قبل لذت می‌بریم..." ادامه داده و با جمله "من شکی ندارم که آینده‌ی دوستی ما بهتر از حالا خواهد شد" نتیجه گیری کنید.
• وقتی تجربیات شخصی را توضیح می‌دهید، از به اشتراک‌ گذشتن نظرات نامرتبط بحث‌برانگیز در مورد موضوع خودداری کنید.
2-4- باعث خنده حضار شوید: روی یک لطیفه خنده‌دار کار کنید. شوخی کردن برخلاف انتظار باعث کاهش اضطراب سخنرانی می‌شود یا باید منتظر یک سخنرانی عصبی باشید. شوخ‌طبعی کمک خواهد کرد تا شنوندگان نسبت به شما صمیمی شده، از جدی شدن چیزها جلوگیری و باعث می‌شود تجربه‌ای کاملاً لذت‌بخش داشته باشند.
• شوخ‌طبعی یک یخ‌شکن روابط بسیار خوب بوده و باعث می‌شود توجه مخاطبان‌تان را راحتتر جلب کنید.
• مطمئن شوید هر جک و لطیفه‌ای که می‌گویید مناسب سن و شرایط مخاطبان و همچنین مناسب شرایط سخنرانی باشد.


3. به فکر یک پایان تاثیرگذار باشید
3-1- به فکر یک پایان باشید: در مدت زمانی که قبل از ارائه سخنرانی در اختیار دارید، ایده‌ای برای اینکه چطور سخنرانی‌تان را پایان دهید پیدا کنید. صحبت کردن مدام و مدام بدون در نظر داشتن هیچ نقطه‌ی پایانی راحت است. باید شروع به فکر کردن درباره پایان آن کنید. در حالت ایده‌ال، شما قادر خواهید بود تا با کمی زمان و کلمات اضافه سخنرانی‌تان را از مقدمه به ایده‌ی اصلی و در نهایت به نتیجه‌گیری برسانید.
• در پایان، نتیجه‌گیری را خلاصه نگه دارید. ایرادی ندارد سخنرانی را با گفتن جمله‌ای مثل "از شما بابت وقتی که گذاشتید" یا مشابه آن پایان دهید.
3-2- سخن پایانی‌تان را به یادماندنی کنید: نکات بسیار مهم‌ یا حکایت‌های خنده‌دار را برای آخر نگه دارید. صحبت‌های پایانی‌تان را با زبان و اعتماد به نفس قوی ارائه کنید. بخش پایانی صحبت شما بیشترین تاثیر را روی مخاطب‌تان خواهد گذاشت، چون برای ذهن‌شان تجربه‌ی تازه‌ای خواهد بود، پس سعی کنید سخن‌ پایانی‌تان را با یک چیز به یادماندنی همراه کنید تا تاثیر نهایی خوبی به جا بگذارد.
• اگر برای یک برنامه‌ی بخصوص برنامه‌ریزی می‌کنید، به عنوان مثال یک کنفرانس مربوط به کسب و کار، پایان صحبت شما زمان مناسبی است که تاثیر خوبی بگذارید.
• سخن پایانی زمان مناسبی است که چیزی را از روی صمیمت ارائه کنید. احساسات بیشتر شده و جمعیت با احساسات شما همراه خواهند شد.
3-3- از شنودگان تشکر کنید: در پایان سخنرانی، قدردانی خودتان را برای مخاطبان با تشکر مجدد از آنها نشان دهید. بعد، جایتان را به آرامی با مسئول مراسم عوض کرده و به محل نشستن‌تان برگردید. حتی اگر امور طبق آنچه انتظار داشتید پیش نرفت، در مقابل فشار درونی برای عذرخوانی کردن و بهانه آوردن مقاومت کنید. این کار فقط اثری که صحبت شما داشته را کاهش می‌دهد.
• شما مجبور نیستید از هر کسی که در مراسم حضور دارد به صورت انفرادی تشکر کنید. یک ابراز تشکر کلی کافی خواهد بود.
• از اینکه قرار است میکروفون یا جایگاه را به چه کسی تحویل دهید مطمئن شوید تا در پایان صحبت‌تان با حالت گیجی به دوروبرتان نگاه نکنید.
3-4- به خودتان آسان بگیرید: تعداد کمی از مردم قادرند نطق محرک، الهام‌بخش و بسیار تاثیرگذاری را به صورت فی‌البداهه ارائه کنند. مخاطبان شما این را می‌دانند. خودتان را به خاطر فراموش کردن یا لکنت زبان اذیت نکنید. در عوض، از خودتان به خاطر داشتن این جرأت که با چیزی روبرو شده‌اید که خیلی از افراد را می‌ترساند تبریک بگویید.
• سخنرانی فی‌البداهه اغلب توسط تمایل سخنران به موفق شدن در یک شرایط سخت سنجیده می‌شود. نکوهش کردن عملکرد‌تان هیچ معنایی ندارد، در حالی که شما اصلاً زمان کافی برای کار کردن روی سخنرانی‌تان پیش از آن نداشته‌اید.

 

منابع

قرآن کریم.
نهج البلاغه.
آئین سخنوری و نگرشی بر تاریخ آن، علی اکبر ضیایی، مؤسسه انتشارات امیرکبیر، چاپ اول، تهران، 1373.
فن الخطابه، ابراهیم البدوی، ص 28.
آئین سخنوری، محمدعلی فروغی، ص 176.
روان شناسی پرورشی نوین روان شناسی یادگیری و آموزش، علی اکبر سیف، ویرایش ششم،تهران،نشر دوران، 1378.
200 نکته؛ چگونه سخنرانی کنیم؟، مجله شمیم یاس خرداد 1382، شماره 3.
چگونه می توان یک سخنران طبیعی بود، نوشته: جیمز هارفوردم مترجم: مریم میرعبدالحق.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا).
 سمینار ما.

مجله تدبیر.
روزنامک.
ایسنا.

ایندیپندنت.
روزنامه دنیای اقتصاد.

 


https://ahmadmoein.com
www.iranorthoped.com
http://youcode.ir
www.chetor.com
https://article.tebyan.net
https://motamem.org
https://icdl.itpro.ir
http://tavanayi.com
www.zoomit.ir
https://click.ir
http://atiyeh.blogfa.com/post/1
https://ghalamo.com
www.researcheditor.ir
Barcinno.com
http://setak.sharif.ir/1394/07/how-to-have-a-successful-pitch/
www.irannaz.com
http://fshahrokh.blogfa.com
www.khalaghiyat.com
http://modiriran.ir
http://setak.sharif.ir
www.irannaz.com
https://ghalamo.com
http://vsotd.com/cicero-awards
www.bizcommunity.com/Article/196/40/115795.html#topstory
www.tebyan.net/social/house_family/lifesknowledge/2010/5/12/123036.html
http://new.behravanpana.com/tabid/69/language/fa-IR/Default.aspx
http://tavanayi.com/articles/view/8-instructions-to-create-an-effective-presentation
www.shara.ir
http://mojri3.blogfa.com/post-221.aspx
www.khalaghiyat.com
www.bizcommunity.com/Article/196/98/119569.html#topstory
http://medcard.ir

Sokhansavaran.ir/blog
businessinsider

inc

 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 




 

 



 



 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 2 نظر (فعال: 2 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
Mah Ahmadi
| 1402/2/23 - 15:26 |     0     0     |
بسیار عالی بود


Mah Ahmadi
| 1402/2/23 - 15:27 |     0     0     |
بسیار عالی بود



نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید


  انواع مختلف شهرت


  چگونه می‌توان کارمندان را به سفیران برند تبدیل کرد


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  ۱۰مهارت گفتگو که همه ما باید یاد بگیریم


  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی


  تحول دیجیتال، راهکارهایی برای بهره‌مندی روابط‌عمومی


  نوشتن کتاب: راهی برای تبدیل شدن به یک رهبر فکری


  10 نکته برای ایجاد خبرنامه‌های تاثیرگذارتر


  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد