مقدمه
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- به طور خلاصه می توانیم یک ارائه این طور معنا کرد:
"توانایی ارتباط شفاهی موثر و انتقال پیام مورد نظر به صورت کاملا شفاف، گویا و کاربردی"
خب این تعریف یعنی چه؟! با استفاده از این جمله می توان فهمید که هرچند که مطالب ما خوب طبقه بندی شده باشد و از لحاظ علمی بالا باشد، نمی تواند جای بیان و نحوه ارائه شفاف و مخاطب پسند آن را بگیرد پس در درجه اول باید چیزی که می خواهیم به مخاطبین خود یاد بدهیم گویا باشد و بتواند با ارتباط کلامی ارائه دهنده تاثیر خوبی بر روی مخاطب بگذارد.
انواع ارائه شامل چه موضوعاتی است؟!
به طور خلاصه موضوعات متنوعی را می توان برای انواع و نحوه ارائه برشمرد ولی سه نوع زیر بیشترین کاربرد را دارد:
یک ارائه ساده سرِ کلاسِ درس باشد.
میتواند ارائه نتایجِ یک کارِ پژوهشی در یک گردهمایی باشد.
یا میتواند این ارائه معرفیِ خودمان به کسانی که ما را نمیشناسند باشد.
چه چیز را باید ارائه دهیم؟!
پیش از هر چیز باید به این دقت کنیم موضوعِ ارائه و توضیحاتی که درباره آن داده شده چیست.
از مهمترین قوانین این است که فقط زمانی باید به فکرِ ارائه بیفتیم که واقعاً چیزی برای گفتن داشته باشیم.
ارائه ما باید یک نکته محوری داشته باشد. دقیقاً آن چیزی که میخواهیم مخاطبان به خاطر بسپارند.
برای داشتنِ یک ارائه خوب باید به موضوعِ آن کاملاً مسلط باشیم و تمامیِ ابعادِ ظریفِ آن را موردِ نظر قرار داده باشیم.
هدف از یک ارائه چیست؟!
هدف از نحوه ارائه می تواند شامل: دادنِ اطلاعات به مخاطبان باشد و همچنین قانع کردنِ آنها درموردِ چیزی، یا تربیت، جذب کردن و برانگیختنِ مخاطبان در موردِ چیزی باشد.
همچنین باید به یاد داشته باشیم در نحوه ارائه شیوه نزدیک شدن به موضوع نیازمندِ این است که پس از اتمامِ ارائه، چه اثری بر مخاطبان بگذاریم. هدف باید هم برای ما (ارائه دهنده) و هم برای مخاطبان مفید باشد.
مخاطبین خود را شناسایی کنید
در مورد نحوه ارائه به مخاطبین و شناسایی آنان چند اصل وجود دارد که شامل:
خوب ارائه کردن به نوعی شامل چگونگیِ روبرو شدن با مخاطبان می باشد.
بدانیم چگونه آن را با مخاطبان سازگار کنیم و سپس به صورتی اثربخش آن را ارائه کنیم.
باید پیش از درست کردنِ اسلایدها هرچه میتوانی درباره مخاطبان اطلاعات جمع کنیم.
ارائه شما باید پرسشهایی که ناخودآگاه برای مخاطبان بوجود میآید را پاسخگو باشد.
انواع ارائه؛ کدام مناسبتر است؟!
ارائه گزارش پیشرفت: چیزی که در این نوع ارائه مهم است، این است که مخاطبان در جریانِ روندِ پیشرفت و مشکلاتِ یک پروژه (یک فرآیند) قرار بگیرند.
ارائه مقاله یا گزارشِ تکنیکی: در این نوع ارائهها باید جمعبندی و نتایجِ بدست آمده از یک کارِ مطالعاتی را به روشنی بیان کنیم.
ارائه نتایجِ یک کارِ پژوهشی: پیامِ اصلی که باید در این نوع ارائهها منتقل شود، این است که کارِ پژوهشیِ انجامشده، چه نسبتی با کلِ پژوهشهای انجامشده در آن حوزه دارد.
نحوه ارائه و آماده سازی اسلایدها
یک شروع که با جلب توجه همراه باشد می تواند مخاطب را به سمت گفته های جلب کند.
ابتدا مرور کوتاهی در مورد موضوعی که می خواهید ارائه دهید داشته باشید.
سپس صورت مساله اصلی و پیامی که می خواهید بدهید را مطرح کنید.
در این مرحله روش حل مشکل را شرح دهید و چگونگی آن را توضیح دهید.
سپس در این مرحله روش ها و مراحل پیاده سازی حل و فصل موضوع را مشخص کنید.
در آخر از گفته های خود به خوبی خلاصه بگیرید و از آن نتیجه لازم را بگیرید.
همانطور که مشاهده نمودید نحوه ارائه و آماده کردن آن یک موضوع تقریبا مشخص و به معنی آماده کردن تعدادی اسلاید با برنامه ای مانند Microsoft Power Point یا برنامه های مشابه می باشد.
http://youcode.ir
|