شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- چهاردهمین کنفرانس بینالمللی روابط عمومی ایران ۱۹ آذر ۹۶ با موضوع "خلاقیت، نوآوری و تمایز" در مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما برگزار شد.
به گزارش شارا، در ابتدای این کنفرانس، مهدی باقریان دبیرکل کنفرانس بینالمللی روابط عمومی ایران، ضمن خیر مقدم به مدعوین و شرکت کنندگان، گفت: خداوند را شاکرم که به من توفیق داد تا برای چهاردهمین بار در کنفرانس روابط عمومی در کنار شما باشم.
ابتدا دوست دارم از همۀ شما به خاطر حمایت و بودن در اینجا تشکر کنم. همچنین علاقمندم از همه عزیزانی که تلاش کردند این کنفرانس به نحو شایسته ای سازماندهی و برگزار شود قدردانی نمایم.
من سالها آموختهام که اگر میخواهیم آینده بهتری برای روابط عمومی رقم بزنیم و فکر میکنم بسیاری از ما به همین علت اینجا هستیم، پس باید از روزمرگی فاصله بگیریم و وظایفمان را بازاندیشی کنیم و خلاقیت و نوآوری را محور و مرکز برنامه ها و فعالیت های مان قرار دهیم.
موسسه کارگزار روابط عمومی به عنوان یک عضو جامعه روابط عمومی نمی تواند نسبت به این موضوع مهم بی تفاوت باشد و به همین دلیل و برای کمک به درک این فرآیند، موضوع کنفرانس چهاردهم به "خلاقیت، نوآوری و تمایز" اختصاص داده شد.
همان طور که همه می دانیم اگر خلاقیت و نوآوری وجود نداشته باشد حتی زندگی فردی و شخصی ما کسالت آور می شود. به همین دلیل است سعی می کنیم از امور تکراری کمی فاصله بگیریم و با ابتکار عمل زندگی را بهینه تر کنیم. حتی در طبخ غذا و نوع لباس پوشیدن و یا هر چیز دیگر که به زندگی فردی ما مربوط می شود ممکن است تغییری ایجاد کنیم و از رویه های معمول فاصله بگیریم.
در زندگی سازمانی هم قاعدتا از چنین قاعده ای پیروی می کنیم. خلاقیت همان جایگاهی که در زندگی فردی دارد با یک تفاوت اندک در زندگی سازمانی هم دارد.
در واقع اگر سازمان ها و شرکت ها بخواهند به حیات خود ادامه دهند چاره ای ندارند جز این که فراگردهای خلاقیت را در موسسات شان تقویت کنند و به موازات آن به اصلاح سیستم ها و فرایندها هم بپردازند.
اما برای ما شاغلان روابط عمومی موضوع خلاقیت یک موضوع کلیدی و حیاتی است. در واقع به همه بخش های روابط عمومی باید نیروی خلاقیت تزریق شود و با استفاده از فراگردهای خلاقیت در روابط عمومی انقلاب ایجاد کرد.
برای این که بتوانیم هنر هشتم را از روزمرگی نجات بدهیم و روابط عمومی به جایگاه حرفه ای خودش برسد یک راهش این است که یک بازنگری کامل در وظایف و بخش های مختلف روابط عمومی داشته باشیم هم در ساختارها و هم در فرایندها. خوشبختانه در این زمینه سه جلد کتاب استانداردهای روابط عمومی منتشر شده که می تواند بسیار کمک کننده باشد.
متاسفانه رفتارهای ما شبیه یک مهره مارپله است. وقتی به سرمار می رسیم دوباره به دم مار سقوط می کنیم. معنی اش این است که همیشه در یک دایره بسته در حال در جا زدن هستیم.
برای این که ما بتوانیم از این وضعیت خودمان را نجات بدهیم باید نوآوری را در کوچکترین برنامه ها و فعالیت های خودمان دخالت بدهیم تا تاثیرگذاری کارهایی که انجام می دهیم و پیامهایی که طراحی و مخابره می کنیم بالا و بالاتر برود.
برای مثال اگر می خواهیم تبلیغاتی داشته باشیم سعی کنیم خلاقانه تر باشد.
لذا اگر می خواهیم فعالیتهای ما تاثیرگذار شود باید وجه تمایز کارمان را پیدا کنیم.
برای مثال وجه تمایز این کنفرانس چیست؟ یا وجه تمایز فلان رویداد یا اطلاعیه مطبوعاتی چیست؟ لذا ما باید در همه کارها، وجه تمایز کاری که انجام می دهیم را پیدا کنیم و اگر چنین کاری کردیم قطعا به نتیجه دلخواه هم می رسیم.
معنی روابط عمومی خلاق همین است. یعنی پیامی که طراحی می کنید، خدماتی که شما ارایه می دهید، برنامه یا کارزاری که اجرا می کنید باید بگونه ای باشد که حمایت و نظر مردم را جلب کند و اگر چنین کاری کردیم به هدف موردنظر دست پیدا کردیم.
من اعتقاد دارم "نقطه عطف" هدف غایی همه فعالیت های روابط عمومی است. نتایج مطالعات هم نشان می دهد که خلاقیت، نوآوری و تمایزی که منجر به "نقطه عطف" می شود یک عنصر مهم در فرایند برنامه ریزی و کاری روابط عمومی است. بنابراین سازمانهایی که به مردم خدمت ارایه می دهند باید روابط عمومی خلاقی داشته باشند و ایجاد روابط عمومی خلاق، به مدیر خلاق هم نیاز دارد.
خلاصه این که فعالیتهای ما باید بگونه ای باشد که اگر روز روزگاری آن کار متوقف شد مردم نبود آن را متوجه بشوند. پس باید کاری کنیم که کارهای ما به عنوان یک "میراث" ارزشمند برای مخاطبان و مشتریان ما تلقی شود همان چیزی که ما نامش را "نقطه عطف" گذاشتیم.
نکتهای که در پایان میخواهم به عنوان جمع بندی ارایه کنم این است که روابط عمومی بیش از هر زمان و عرصه دیگری نیازمند و تشنه خلاقیت و نوآوری است. به همین دلیل شاغلان روابط عمومی باید زمان زیادی را به خلاقیت اختصاص دهند.
|