شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- بطور کلی یکی از اهداف فرایندهای خلاقیت و نوآوری فناورانه برقراری ارتباط کاربردی میان نیازهای باز و امکانات و توانمندیهای فناورانه است. یعنی چنانچه برای هریک از انواع فراورده ها (محصولات) یا انواع خدمات، نیاز بازار وجود داشته باشد، قابلیتهای فناورانه برای پاسخگویی به این نیاز تامین می شود.
به عبارتی توان تکنیکی ایجاد محصول یا ارائه خدمات فراهم می شود.
فرایندهای خلاقیت و نوآوری سازمانی و فناورانه را می توان در قالب الگوهای مختلفی از جمله سه الگوی کلی زیر بررسی نمود:
1. الگوی کشش بازار؛ در این الگو ابتدا نیاز بالقوه به یک فراورده یا یک خدمت در بازار وجود دارد. بنابراین صورت مسئله این است: چگونه می توان به این نیاز پاسخ گفت و به عبارتی راه رفع این نیاز چیست؟ فرایند خلاقیت راه حلها و پاسخهای متعددی را ارائه می نماید و با فرایندهای نوآوری راه برتر طی می شود.
2. الگوی فشار فناوری در این الگو ابتدا فرایند خلاقیت و تولید ایده و طرحهای نو انجام می شود و سپس فرایند نوآوری روی می دهد و آنگاه فرایند بازاریابی برای عرضه و توسعه نوآوری انجام می شود.
3. الگوی تلفیقی؛ در این حالت دو الگوی کشش بازار و فشار فناوری بطور تلفیقی در نظر گرفته شده و مزایای هر دو مدل لحاظ می شود. هم به نیازهای بازار و هم به خلاقیتها بطور همزمان توجه می شود و در نتیجه وضعیت متعادل و بهینه ای برای خلاقیت و نوآوری سازمانی و فناورانه بوجود می آید.
سید مهدی گلستان هاشمی
|