شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- رالف والدو امرسون، فیلسوف و نویسندهی آمریکایی معتقد است، اولین سوالی که باید از یک نابغه یا کسی که کار متفاوتی انجام داده است، پرسید اینست که چه کتابهایی میخوانی؟ برای کسانی که در حوزهی کسب وکار فعالیت دارند، باید پرسید چه کتاب های بازاریابی یا کسب وکار میخوانی؟
این موضوع باعث شده است که ما به دنبال بهترین کتاب های بازاریابی در سال ۲۰۱۷ باشیم و آنها را به شما معرفی کنیم. این کتابها در طی سالهای مختلف نوشته شدهاند، اما دارای مفاهیم جدید و متفاوتی نسبت به بسیاری از کتابهایی دارند که تا به حال مشاهده کردهایم.
۱) استراتژی اقیانوس آبی(Blue Ocean)
کتاب استراتژی آبی با اینکه حدود ده سال از تالیف آن میگذرد، اما به تازگی به زبان فارسی ترجمه شده است.
این کتاب یک منبع بسیار عالی برای هر کسی است که میخواهد کسبوکار جدیدی را پایهگذاری کند.
این کتاب تاکنون به چهل و یک زبان دنیا ترجمه شده است.
نویسندگان این کتاب پروفسور چان کیم و پرفسور رنه مابورنیا هستند.
این کتاب میگوید ما در داخل یک پارادایم قرار داریم، پارادایم اقیانوس سرخ. درون این اقیانوس، ما همواره باید با دیگران برای رسیدن به سهم بازار بیشتر، مشتری بیشتر رقابت کنیم.
بنابراین مفهوم اقیانوس آبی مطرح میشود، اقیانوس آبی معتقد است کسبوکارهای جدید و نوآورانهای باید شکل گیرد.
ما نباید همچنان به ایدههای گذشتهمان وفادار بمانیم.
به بیست سال بعد فکر کنید! چه تعداد از صنایعی که الان ناشناخته هستند، در آن زمان وجود خواهند داشت؟
اگر تاریخ همانند گذشته تکرار شود، صنایع متعددی در آینده وجود خواهند داشت که هماکنون وجود ندارند.
تاریخ به ما میآموزد که صنایع هرگز متوقف نخواهند شد، آنها به صورتی پیوسته ظهور میکنند و تکامل پیدا میکنند.
در واقع، ما دارای ظرفیتی هستیم که به شدت آن را دست کم میگیریم.
۲) گاو بنفش (Purple cow) از ست گادین
این کتاب با این جمله آغاز میشود که مردم دیگر به جکهای قدیمی نمیخندند.
این کتاب در واقع معتقد است باید همرنگی با دیگران را فراموش کرد.
نویسندهی این که یکی از مشهورترین بازاریابان جهان به نام ست گادین است معتقد است از دوران مدرسه به ما میآموزند که باید همرنگ دیگران باشیم. متفاوت بودن ما از دیگران متمایز نمیکند.
بلکه متفاوت بودن، ما را به دفتر مدرسه میفرستد تا تنبیه شویم.
از آن به بعد ما یاد میگیریم مثل دیگران باشیم.
در حالی که در دنیای تجارت و کسبوکار شبیه دیگران بودن یعنی شکست.
ست گادین نویسنده کتاب پرفروش گاو بنفش، خوانندگانش را نه به همرنگی، بلکه به تک رنگی و تمایز در کسبوکار فرامیخواند.
استدلال وی اینگونه است که در بازارهای کنونی گزینهها و انتخابهای بسیار زیادی وجود دارد.
در عوض زمان و فرصت مشتریان برای انتخاب از میان گزینهها کمتر و کمتر شده است.
بنابراین محصولات فرصت اندکی دارند تا به چشم بیایند و در صورتی که چشمگیر نباشند، نادیده گرفته میشوند.
۳) بازانجام (Rework)
بازانجام یکی از محبوبترین کتابهای حوزهی کسبوکار در چند سال اخیر بوده است.
این کتاب توسط جیسن فرید و دیوید هاینمابر هانسن کارآفرینان یک شرکت پرسود نرمافزاری براساس تجارب خودشان نوشته شده است.
این کتاب که یکی از مشهورترین کتابهای حوزهی کارآفرینی است در تلاش است اصلهای اثباتشدهای مثل برنامهریزی، مدل کسبوکار و هر چیز دیگری را به چالش بکشد و ذهن فرد را برای انجام کارهایی خارج از جعبه آماده کند.
در عین حال، توصیههای بسیار عملی و کاربردی برای کارآفرینان دارد.
۴) پنجمین فرمان (Fifth Principle)
این کتاب بدون شک بهترین اثر پیتر سنگه، استاد دانشگاه MIT است.
این کتاب که به سازمانهای یادگیرنده و مبانی تفکر سیستمی مرتبط است، در سال ۱۹۹۰ نوشته شده است.
اما اگر آن را بخوانید احساس میکنید که همین امسال نوشته شده است.
پیام سنگه در این کتاب بسیار واضح و روشن است.
او میگوید سازمان برای بقا و رشد خود نباید به تعداد محدودی از کارکنان خود تکیه کنند.
بلکه آنها میبایست بیاموزند تا همه به صورت تیمی کار کنند و مشکلات درونی و بیرونی خود را با هم حل کنند.
۵) سختی انجام کارهای سخت(the hard thing)
این کتاب یکی از جدیدترین کتاب های نوشته شده در زمینهی کسبوکار است که توسط بن هاروویتز نوشته شده است.
این کتاب مزیت رقابتی خود را در متمایز بودن با سایر کتابهای مدیریتی میداند و اینگونه توضیح میدهد: تاکنون کتابهای بسیار زیادی در حوزهی کسبوکار تالیف شدهاند، اما هیچکدام از آنها فوت و فن کارآفرینی و مدیریت را بیان نمیکنند.
با کتاب های بازاریابی دیگر شما یاد میگیرید که چه استراتژیهایی بریزید، چه اصولی را به کار گیرید و … . اما در دنیای واقعی اتفاقاتی رخ میدهد که مجبور هستید، روشهای متفاوتی را به کار گیرید.
منبع: www.ibazaryabi.com
|