شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- به نظر شما منظور از خلاقیت در بازاریابی چیست؟ آیا بیشتر تمرکز بر روی تخیلات است یا نوآوریها؟ آیا یک بازاریاب خلاق بیشتر به یک هنرمند شباهت دارد یا یک کارآفرین پیشرو؟ امروزه خلاقیت تنها به جلوههای بصری تبلیغات محدود نمیشود، بلکه بازاریابان باید بتوانند با تحلیل دادهها و استفاده از تجربه مشتریان به طراحی و تبلیغ خلاقانه محصولات خود بپردازند. اگر میخواهید بیشتر راجع به بازاریابی خلاقانه بدانید، متن زیر که از سایت معتبر HBR ترجمه شده است میتواند یک مشاوره بازاریابی کاربردی در عصر امروزی باشد.
۱) به کمک مشتریان به تولید محتواهای خلاقانه بپردازید، نه صرفا برای مشتریان
همه شرکتها و برندها دوست دارند مشتری محور عمل کنند. اما گاهی راه و روش صحیح آن را نمیدانند. امروزه مشتریان را صرفا نباید به چشم یک مشتری نگاه کرد. مشتریان میتوانند تولید کنندگان و ارتقا دهندگان خلاق محتوا و ایده نیز باشند، درست مثل خود شما. خلاقیت در بازاریابی نیازمند کار کردن با مشتریان از همان ابتدا و استفاده از تجارب آنان است.
برای مثال، تیم بازاریابی Intuit مدت زمانی را با افراد دارای شغل آزاد که در خانهها مشغول به کار هستند، میگذراند تا بیشتر با دنیای مشتریان درگیر باشد. به کمک این تحقیقات، این گروه توانستهاند اپلیکیشنهای خود را بر اساس نیاز و سلیقه مشتری به ویژگیهایی چون اطلاعات مکان مشتری و Google Map مجهز کنند تا بتوانند راحتتر با مشتری در ارتباط باشند.
۲) بر روی تمام تجربه مشتریان سرمایه گذاری کنید
بدون استثنا هر بازاریاب عقیده دارد تجربه مشتریان مهم است. اما بیشتر بازاریابان تنها بر روی بخشی از تجربه مشتری که تحت کنترل مستقیم آنهاست، تمرکز دارند. اما بازاریابان خلاق، به طیف وسیعتری از تجربه مشتریان توجه میکنند. این تجارب شامل خرید محصول، پروسه خرید، خدمات پس از فروش و روابط با مشتریان است. این دیدگاه، به زمان بیشتری برای حل مشکلات نیاز دارد و خلاقیت در بازاریابی را نیز میطلبد.
۳) از تمامی افراد در نقش مدافعان محصولتان استفاده کنید
با گسترش روابط اجتماعی و در دنیای پیچیده امروز، دیگر بازاریابان نمیتوانند از طریق پرداخت هزینه برای تبلیغات رسانهای و روابط عمومی شرکت به اهداف خود در زمینه معرفی و تبلیغ محصولاتشان دست پیدا کنند. امروزه مردم کانالهای جدید ارتباطی هستند و تنها راه برای تقویت اثرگذاری تبلیغاتتان، بالابردن خلاقیت سایرین است. با اطرافیانتان چنان رفتار کنید که گویی آنها نیز اعضای تیم بازاریابی شما هستند: کارمندان، شرکای تجاری و حتی مشتریانتان، همه و همه.
برای مثال، شرکت Plum organics به تمام کارمندان خود کردیت کارتهایی میدهد که کوپنهایی به آنها ضمیمه شده است. در هنگام خرید این کارمندان میتوانند با افرادی که مشغول خرید مایحتاج مربوط به نوزادان هستند وارد گفت و گو شده و پس از آگاهی از سلایق آنها، محصول این شرکت را به آنها معرفی کنند. سپس این مشتریان میتوانند با دریافت کوپنها به صورت رایگان محصولات شرکت را خریداری و آنها را تست کنند.
این روش، در واقع با به کارگیری کارمندان یک مجموعه در نقش بازاریاب میتواند یکی از روشهای بازاریابی خلاقانه به حساب آید.
۴) خلاقیت را به پارامتری قابل اندازه گیری مبدل کنید
قابل اندازه گیری بودن روشهای بازاریابی به این معناست که ما بدانیم چه چیزهایی کارآمد و موثر واقع میشوند و چه چیزهایی نه. این ویژگی، این امکان را به بازاریابان میدهد تا بتوانند با بهره گیری از فرصتهای پیش رو، فعالیتهای خود را مدیریت کنند. در گذشته، موفقیت یک بازاریاب بیشتر با بودجه و هزینه صرف شده و اهداف از پیش تعیین شده سنجیده میشد. با این حال، با گسترش روز افزون نقش خلاقیت در بازاریابی، توانایی یک بازاریاب در تحلیل دادهها و استفاده مناسب از استراتژیها بر اساس شرایط، یک بازاریاب موفق را از دیگران متمایز میکند.
در این راستا، سیسکو (Cisco) سیستم آنلاینی طراحی کرده است که به کمک آن شما میتوانید تمام فعالیتهای بازاریابی خود را تحت نظر داشته باشید. گروه رهبری میتوانند به صورت هفتگی عملکرد خود و سایر اعضا را ارزیابی کرده و از این طریق از درست بودن استراتژی انتخابی مطمئن شوند. این آنالیز میتواند از طریق بررسی میزان اثرگذاری محتواهای منتشر شده، اینفوگرافیکها و کانالهای ارتباطی انجام شود.
۵) مانند صاحب یک استارت آپ تفکر کنید
در گذشته، برای رسیدن به موفقیت کافی بود بازاریابان بتوانند در نقش مدیران موفق و موثر ظاهر شوند؛ مدیرانی که میتوانند اهداف شرکت را از پیش تعیین کرده و با رعایت بودجه و زمان برای رسیدن به آنها برنامه ریزی کنند. اما امروزه با توجه به اهمیت خلاقیت در بازاریابی، بازاریابان باید در نقش کارآفرینانی ظاهر شوند که همه تلاش آنها حفظ تعادل بین محصول و نیاز بازار است.
روندی که امروزه بیشتر بازاریابان انتخاب کردهاند، استفاده از تکنیکهای کارآفرینیست. در واقع، بازاریابی دیگر صرفا به معنای تلاش برای افزایش فروش یک محصول به کمک روشهای سنتی نیست، بلکه بازاریابی علم و هنر جذب مشتری از طریق ارتقا محصول است که این خود کلیدی برای حل مشکل خلاقیت در بازاریابی است.
تغییراتی که در رفتار مشتریان، تکنولوژی و وسایل ارتباط جمعی اتفاق افتاده است، همه و همه معنای خلاقیت در بازاریابی را تغییر داده است. معیار سنجش موفقیت بازاریابی امروزه دیگر ورودیهای این عرصه نظیر کیفیت یک محتوای منتشر شده یا یک کمپین اجتماعی نیست، بلکه خروجی فعالیت شما و از همه مهمتر اعتبار برند و اعتماد مشتریانتان است. اگر چه بازاریابان قدیم بیشتر مانند هنرمندان یا مدیران فکر میکردند، اما امروزه بازاریابان باید در نقش کارآفرینان و مخترعان ظاهر شوند تا بتوانند با بهره گیری از تجارب مشتریان و استفاده از دادههای موجود برای تصمیم گیری ، یک بازاریابی خلاقانه برای محصولات انجام دهند.
منبع: HBR
www.ibazaryabi.com
|