شارا،مهدی تدین رودی مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان ثبت احوال کشور- برقراری ارتباط موثر توسط روابط عمومی ها چه در درون و چه در بیرون از سازمان با در نظر گرفتن میزان و سطح دانش و سواد مخاطبان تحقق می یابد. در جوامع در حال گذار نظیر کشور ما، روابط عمومی ها طیف های مختلفی از مخاطبان به لحاظ سطح سواد و میزان برخورداری و آگاهی از فناوری نوین اطلاعاتی مواجه هستند. اگرچه نیازهای مخاطبان یکسان است اما برای ارایه اطلاعات مورد نیاز مخاطبان و انتخاب روش های موثرتر، نقش کلیدی در موفقیت روابط عمومی ها دارد. در این شرایط استفاده توام و همزمان روش های سنتی و روش های مدرن که مبتنی بر محیط وب و فضای مجازی است کمک شایانی به تحقق اهداف و رسالت های روابط عمومی خواهد داشت.
بطور خلاصه می توان گفت تسهیل دسترسی شهروندان و مخاطبان به اطلاعات و خدمات مورد نیاز، بهبود پاسخگویی و اطلاع رسانی به مخاطبان و ساده سازی فرآیندهای ارتباطات و کاهش هزینه ها در زمره ویژگی های روابط عمومی دیجیتال قرار می گیرد. باید به خاطر داشت که در روابط عمومی دیجیتال، بهره گیری از فناوری های نوین، هدف نیست بلکه وسیله است. وسیله ای که از آن برای ارایه خدمات و سرویس های مورد نیاز مخاطبان استفاده می شود. روابط عمومی دیجیتال در قید و بند زمان و مکان نیست. خدمات و اطلاعات در تمامی روزها و ساعات در دسترس شهروندان و مخاطبان است. این مسئله تا حد زیادی ضمن دسترسی راحت تر و بهتر شهروندان به اطلاعات و خدمات مورد نیاز، سبب جلوگیری از اتلاف وقت و نیز کاهش هزینه ها از جمله ایاب و ذهاب، کاهش آلودگی هوا، ترافیک و ... می شود.
روابط عمومی دیجیتال منتظر نمی ماند تا ببیند مخاطب چه می خواهد بلکه قبلا فکر همه چیز را کرده و برای برآورده شدن خواسته های مخاطبان تمهیدات لازم را اندیشیده است. جریان روابط عمومی در این روابط عمومی دوسویه است ضمن آن که مخاطب در روابط عمومی دیجیتال جمع نیست بلکه فرد است و روابط عمومی دیجیتال باید پاسخگوی تک تک اعضای جامعه باشد. در واقع جنبه های سخت افزاری مربوط به فناوری های ارتباطی و در تخصص و وظیفه مهندسان مربوطه است و کارگزار روابط عمومی وظیفه اش طرح ایده هایی است که این ابزار را در جهت رسیدن به اهداف خود به کار می گیرد.
این در حالی است که حرکت روابط عمومی ها به سوی روابط عمومی دیجیتال نباید موجب کنار گذاشتن روش های سنتی شود. چرا که همواره هستند مخاطبانی که اقناع و پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی آن روش هایی نظیر انتشارات و سایر تولیدات چاپی و مکتوب را طلب می کند. بنابراین در چرخش آرام و با همراهی و آشنایی مخاطبان با روش های جدید باید تلاش کرد تا با استفاده ترکیبی فنون و تکنیک های در اختیار در مسیر تحقق اهداف و فلسفه وجودی روابط عمومی گام برداشت.
|