شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- تحلیل رسانه از اهمیت بسیار بالایی در حوزه روابط عمومی دارد و من از سه مقوله به توضیح این اهمیت میپردازم. در ابتدا با تکیه بر تعریف روابط عمومی استوار است، تعریفی که عموم صاحبنظران و اساتید روابط عمومی از این رشته قبول دارند و مرحوم دکتر نطقی نیز به این تعریف تأکید کردهاند. در واقع بر اساس این تعریف روابط عمومی دادستان سازمان خود و وکیل مدافع مخاطبان و مردم است.
از سوی دیگر بحث ارتباطات تعاملی دو سویه را شاهد هستیم که به عنوان یک کارکرد مهم روابط عمومی توسط صاحبنظران روابط عمومی مورد نظر قرار دارد و مقوله سوم دو کارکرد مهم برای فعالیتهای روابط عمومی قابل تصور است که یکی اطلاعرسانی است و دیگری اطلاعیابی.
به نظر من اگر روابط عمومیها بخواهند وکیل مدافع مخاطبان خود باشند باید به پایش رسانهها توجه ویژهای داشت چرا که رسانهها آیینه تمام نمای افکار عمومی محسوب میشوند و نقطه نظرات کاربران را منعکس میکنند.
از طرف دیگر اگر ارتباطات تعاملی دو سویه را در نظر بگیریم نه ارتباط یکسویه تحکمی بالا به پایین که متأسفانه این روش جزو آسیبهای روابط عمومی محسوب میشود. این ارتباط تعاملی دو سویه مقوله مهم آن بحث شناخت است.
افکار عمومی و درک مطالبات کاربران و مخاطبین است که نهاد روابط عمومی باید به صورت دو سویه آن را منعکس کند و به اطلاع مسئولان تصمیم گیر و مدیران ارشد وزارتخانه یا سازمان رسانده شود.
از طرف دیگر اگر یکی دیگر از کارکردهای روابط عمومی را اطلاعرسانی و اطلاعیابی در نظر بگیریم، در مقوله اطلاعیابی و یا اطلاعگیری با مقوله پایش و رصد و تحلیل و افکار عمومی مواجهه میشویم، همچنین آشنایی با انتظارات و مطالبات کاربران و مخاطبان سازمان که همه اینها به این مسأله منجر میشود که بهترین پاسخگویی را داشته باشیم.
امروزه در عصر هزاره سوم و دیجیتالی شدن بسیاری از فعالیتها و عصر فنآوری اطلاعات، سازمانی موفق است که روابط عمومی آن تعاملی دو سویه باشد و بهترین پاسخگویی را به مخاطبان ارائه داده باشد.
امروزه دیگر مقوله مشتری و مخاطب نداریم چرا که این تعریف تریبون یک طرفه است که فقط انتظارات آنها را منعکس میکند. اما در مفهوم جدید علم ارتباطات از مبحثی به عنوان کاربران استفاده میشود.
کاربران مشتریانی هستندکه تعامل دو سویه با سازمان مربوطه دارند که هم مطالبات و انتظارات خود را عنوان میکنند و هم توقع دارد در سریعترین زمان بهترین خدمات را دریافت کنند.
روابط عمومی موفق است که بتواند با کاربران خود تعامل دو سویه ایجاد کند و بهترین خدمات را در سریعترین زمان در اختیار آنها قرار دهید و مقابل سرعتگیرهای حوزههای اجرایی که موانعی را ایجاد میکنند، مقابله کند و مطالبات و انتظارات کاربران را به مسئولین سازمان منعکس نماید.
امروزه افکار عمومی یعنی صدای ملت، و پاسخگویی به صدای ملت بالاترین و عالیترین وظیفه و رسالت نهاد روابط عمومیها محسوب میشود.
|