شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- تحليل رسانه از اهميت بسيار بالايي در حوزه روابط عمومي دارد و من از سه مقوله به توضيح اين اهميت ميپردازم. در ابتدا با تكيه بر تعريف روابط عمومي استوار است، تعريفي كه عموم صاحبنظران و اساتيد روابط عمومي از اين رشته قبول دارند و مرحوم دكتر نطقي نيز به اين تعريف تأكيد كردهاند. در واقع بر اساس اين تعريف روابط عمومي دادستان سازمان خود و وكيل مدافع مخاطبان و مردم است.
از سوي ديگر بحث ارتباطات تعاملي دو سويه را شاهد هستيم كه به عنوان يك كاركرد مهم روابط عمومي توسط صاحبنظران روابط عمومي مورد نظر قرار دارد و مقوله سوم دو كاركرد مهم براي فعاليتهاي روابط عمومي قابل تصور است كه يكي اطلاعرساني است و ديگري اطلاعيابي.
به نظر من اگر روابط عموميها بخواهند وكيل مدافع مخاطبان خود باشند بايد به پايش رسانهها توجه ويژهاي داشت چرا كه رسانهها آيينه تمام نماي افكار عمومي محسوب ميشوند و نقطه نظرات كاربران را منعكس ميكنند.
از طرف ديگر اگر ارتباطات تعاملي دو سويه را در نظر بگيريم نه ارتباط يكسويه تحكمي بالا به پايين كه متأسفانه اين روش جزو آسيبهاي روابط عمومي محسوب ميشود. اين ارتباط تعاملي دو سويه مقوله مهم آن بحث شناخت است.
افكار عمومي و درك مطالبات كاربران و مخاطبين است كه نهاد روابط عمومي بايد به صورت دو سويه آن را منعكس كند و به اطلاع مسئولان تصميم گير و مديران ارشد وزارتخانه يا سازمان رسانده شود.
از طرف ديگر اگر يكي ديگر از كاركردهاي روابط عمومي را اطلاعرساني و اطلاعيابي در نظر بگيريم، در مقوله اطلاعيابي و يا اطلاعگيري با مقوله پايش و رصد و تحليل و افكار عمومي مواجهه ميشويم، همچنين آشنايي با انتظارات و مطالبات كاربران و مخاطبان سازمان كه همه اينها به اين مسأله منجر ميشود كه بهترين پاسخگويي را داشته باشيم.
امروزه در عصر هزاره سوم و ديجيتالي شدن بسياري از فعاليتها و عصر فنآوري اطلاعات، سازماني موفق است كه روابط عمومي آن تعاملي دو سويه باشد و بهترين پاسخگويي را به مخاطبان ارائه داده باشد.
امروزه ديگر مقوله مشتري و مخاطب نداريم چرا كه اين تعريف تريبون يك طرفه است كه فقط انتظارات آنها را منعكس ميكند. اما در مفهوم جديد علم ارتباطات از مبحثي به عنوان كاربران استفاده ميشود.
كاربران مشترياني هستندكه تعامل دو سويه با سازمان مربوطه دارند كه هم مطالبات و انتظارات خود را عنوان ميكنند و هم توقع دارد در سريعترين زمان بهترين خدمات را دريافت كنند.
روابط عمومي موفق است كه بتواند با كاربران خود تعامل دو سويه ايجاد كند و بهترين خدمات را در سريعترين زمان در اختيار آنها قرار دهيد و مقابل سرعتگيرهاي حوزههاي اجرايي كه موانعي را ايجاد ميكنند، مقابله كند و مطالبات و انتظارات كاربران را به مسئولين سازمان منعكس نمايد.
امروزه افكار عمومي يعني صداي ملت، و پاسخگويي به صداي ملت بالاترين و عاليترين وظيفه و رسالت نهاد روابط عموميها محسوب ميشود.