درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 27 خرداد 1403 - 02:44   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها

  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها
  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند
  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی
  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند
  محاسبات و ذخیره‌سازی به سمت لبه حرکت می‌کنند و فناوری اطلاعات باید آماده باشد
  ما در حال مشاهده زندگی در آن سوی الگوریتم‌ها هستیم
  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد
  ۳ گام ساده برای حفظ ارتباط در روابط‌عمومی
  انقلابی در روابط شما
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 29230صفحه نخست » یکشنبه، 10 اردیبهشت 1396 - 09:14
تفاوت سهام بی‌نام و با نام در شرکت‌های سهامی
از نظر شکل سهام، سهام را در شرکت‌های سهامی به سهام بانام و سهام بی‌نام تقسیم‌بندی می‌کنند. افراد می‌توانند هر یک از این دو نوع سهام را داشته باشند و تکلیف قانونی جز در موارد خاصی برای سهامداران نیست و آنها مجبور نیستند نوع خاصی از سهام را به الزام داشته باشند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، از نظر شکل سهام، سهام را در شرکت‌های سهامی به سهام بانام و سهام بی‌نام تقسیم‌بندی می‌کنند. افراد می‌توانند هر یک از این دو نوع سهام را داشته باشند و تکلیف قانونی جز در موارد خاصی برای سهامداران نیست و آنها مجبور نیستند نوع خاصی از سهام را به الزام داشته باشند.

 

ماده 24 لایحه قانونی اصلاح قانون تجارت اشعار می‌دارد: «سهم قسمتی است از سرمایه شرکت سهامی که مشخص‌کننده میزان مشارکت و تعهدات و منافع صاحب آن در شرکت سهامی است. ورقه سهم، سند قابل‌معامله‌ای است که نماینده تعداد سهامی است که صاحب آن در شرکت سهامی دارد. سهم ممکن است بانام یا بی‌نام باشد.» البته قانون‌گذار تعریفی از این دو نوع سهام نمی‌دهد، بنابراین می‌توانیم به عرف تجاری در این‌خصوص مراجعه کنیم. در عرف تجاری هم قضیه کاملا مشخص و مبرهن است. اگر روی ورقه سهم، مشخصات کامل صاحب سهم درج شود سهام بانام است اما اگر به هر دلیلی روی سهم صرفا به میزان ارزش آن اشاره شود، سهام بی‌نام است.

 

در سهام بانام چه چیزی باید درج شود؟

ابتدا باید اشاره کرد که در هر نوع ورقه سهامی برای اینکه اعتبار تجاری و قانونی آن حفظ شود، باید این موارد حتما درج شود؛ چه سهام با نام باشد و چه بی‌نام:

۱- نام شرکت و شماره ثبت آن در دفتر ثبت شرکت.

۲- مبلغ سرمایه ثبت‌شده و مقدار پرداخت‌شده آن.

۳- تعیین نوع سهم.

۴- مبلغ اسمی سهم و مقدار پرداخت‌شده آن به حروف و به اعداد.

۵- تعداد سهامی که هر ورقه نماینده آن است.

اما در سهام با نام علاوه‌بر این موارد، باید نام فرد نیز در ورقه سهم درج شود. حتی می‌توان نام را درج نکرد اما در ورقه سهم اشاره داشت که سهام با نام است، بنابراین افراد می‌توانند به دفتر سهام در شرکت مراجعه کنند و نام فرد را بیابند.

طبیعتا دولت علاقه بیشتری دارد که سهام بانام باشد، چه اینکه در این‌گونه سهام شناسایی دارایی و اموال افراد به سهولت میسر است. همان‌گونه که اشاره شد قانون هیچ تکلیف قانونی به شرکت نمی‌کند که کدامیک از انواع سهام را منتشر کند. اما در موارد خاصی صدور سهام با نام الزامی است، مثلا در اساسنامه شرکت شهرک‌های صنعتی ایران (مصوب 1363) صراحتا بیان شده سهام این شرکت باید بانام باشد، بنابراین می‌توان به‌طور کلی گفت جز در مواردی که قانون منع خاصی ندارد می‌توان سهام را به صلاحدید شرکت در قالب بی‌نام یا بانام صادر کرد. طبیعتا رویه غالب شرکت‌های دولتی سهام بانام است.

برابر با قانون، انتقال سهام بانام باید در دفتر ثبت سهام شرکت به ثبت برسد و انتقال‌دهنده یا وکیل یا نماینده قانونی او باید انتقال را در دفتر مزبور امضا کند. در موردی که تمامی مبلغ اسمی سهم پرداخت نشده است، نشانی کامل انتقال‌گیرنده نیز در دفتر ثبت سهام شرکت قید و به امضا انتقال‌گیرنده یا وکیل یا نماینده قانونی او رسیده و از نظر اجرای تعهدات ناشی از نقل و انتقال سهم معتبر خواهد بود. هرگونه تغییر اقامتگاه نیز باید به همان ترتیب به ثبت رسیده و امضا شود. هر انتقالی که بدون رعایت شرایط فوق به‌عمل آید از نظر شرکت و اشخاص ثالث فاقد اعتبار است. البته طبیعتا این انتقال بین خود آن دو فرد معتبر است.همچنین باید خاطرنشان کرد در شرکت‌های سهامی عام، نقل و انتقال سهام نمی‌تواند مشروط به موافقت مدیران شرکت یا مجامع عمومی صاحبان سهام بشود اما در شرکت‌های سهامی خاص نقل و انتقال سهام، شرایط خاص خود را دارد.

 

خصوصیات سهام بی‌نام

سهام بی‌نام همان اعتباری را خواهد داشت که سهام بانام دارد. غالبا در شرکت‌های سهامی عام وقتی شرکت‌ها می‌خواهند افراد بیشتری علاقه‌مند به حضور و سرمایه‌گذاری در شرکت شوند، سهام بی‌نام صادر می‌کنند. از همه مهم‌تر اینکه در این‌گونه سهام به صرف نقل و انتقال بین افراد سهام منتقل می‌شود (همانند پول)، بنابراین ورقه سهم در دست هرکسی باشد مالک او شناخته می‌شود مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.ماده 39 لایحه قانونی اصلاح قانون تجارت می‌گوید: «سهم بی‌نام به صورت سند در وجه حامل تنظیم و ملک دارنده آن شناخته می‌شود مگر خلاف آن ثابت شود. نقل و انتقال این‌گونه سهام به قبض و اقباض به عمل آید.»به‌طور خاص به‌جز این ماده هیچ ماده دیگری در قانون تجارت از سهام بی‌نام سخنی به میان نیاورده است، بنابراین مشخص می‌شود که از نظر قانون ویژگی‌ها و خصوصیات هر دو سهم یکسان است و تفاوتی نمی‌توان قائل شد.

سهام قابل تبدیل است. در مواردی ممکن است شرکت به موجب اساسنامه یا تصمیم مجمع عمومی شرکت تصمیم بگیرد سهام بی‌نام به بانام یا بانام به بی‌نام تبدیل شود. قانون‌گذار می‌گوید، در مورد تبدیل سهام بی‌نام به سهام بانام باید مراتب در روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی‌های مربوط به شرکت در آن نشر می‌شود سه نوبت، هر یک به فاصله پنج روز منتشر و مهلتی که کمتر از 6 ماه از تاریخ اولین آگهی نباشد به صاحبان سهام داده شود تا برای تبدیل سهام خود به مرکز شرکت مراجعه کنند. در آگهی تصریح خواهد شد که پس از انقضای مهلت مزبور کلیه سهام بی‌نام شرکت باطل شده تلقی می‌شود.

اما برای تبدیل سهام بانام به سهام بی‌نام مراتب فقط یک نوبت در روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی‌های مربوط به شرکت در آن نشر می‌شود، منتشر شود و مهلتی که نباید کمتر از دو ماه باشد به صاحبان سهام داده می‌شود تا برای تبدیل سهام خود به مرکز شرکت مراجعه کنند. پس از انقضای مهلت مذکور برابر تعداد سهامی که تبدیل نشده است، سهام بی‌نام صادر و در مرکز شرکت نگهداری خواهد شد تا هرموقع که دارندگان سهام بانام به شرکت مراجعه کردند، سهام بانام آنان اخذ و ابطال و سهام بی‌نام به آنها داده شود.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره 4032

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  گوگل ارسال پیام به جمینی را در پیام‌های اندروید آسان‌تر می‌کند


  ۳اصل برای کارآفرینان از دیدگاه گرگ راکوزی


  بهبود روابط‌عمومی با قدرت هوش مصنوعی


  هوش مصنوعی فریب خورد! عکس برنده مسابقه عکاسی، کار انسان بود نه هوش مصنوعی


  اولین گردهمایی مدیران روابط‌عمومی نمایشگاه های کشور برگزار شد


  ششمین شماره ماهنامه الکترونیکی راهبرد ارتباطات و روابط‌عمومی منتشر شد


  رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی: روابط‌عمومی در مدیریت و رهبری سازمان‌ها نقش محوری دارد


  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد


  چالش بازاریابی: اندازه‌گیری بازگشت سرمایه


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد