درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403 - 19:07   

ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات

  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است

  لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر
  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی
  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران
  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟
  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت
  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی
  چگونه از رسانه‌های اجتماعی برای بهینه‌سازی موفقیت روابط‌عمومی و افزایش آگاهی از برند خود استفاده کنید
  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات
  آیا اتحادیه‌ها می‌توانند هوش مصنوعی را متوقف کنند؟
  کنار آمدن با شخصیت‌های مشکل‌دار در محیط کار
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 29206صفحه نخست » شنبه، 9 اردیبهشت 1396 - 09:56
درس ‏هایی از ترامپ و برگزیت برای قدرت پیش‏بینی کسب ‏و کارها
ما در عصری شگفت انگیز زندگی می‏کنیم. از سویی مردم انگلستان به خروج از اتحادیه اروپا رای می‎دهند و از سوی دیگر شاهد موفقیت یک تاجر، سرمایه‎دار و ستاره تلویزیون در رقابت‎های ریاست‌جمهوری آمریکا هستیم.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، ما در عصری شگفت انگیز زندگی می‏کنیم. از سویی مردم انگلستان به خروج از اتحادیه اروپا رای میدهند و از سوی دیگر شاهد موفقیت یک تاجر، سرمایهدار و ستاره تلویزیون در رقابتهای ریاست‌جمهوری آمریکا هستیم. چنین رویدادهایی به روشنی در نوع خود بی نظیر هستند. اما نکته جالب این است که هر دو مورد مذکور با وجود پیشبینی‏های حاصل از نتایج صدها نظرسنجی و برخلاف نظرات تحلیل‏گران سیاسی رخ داده‏اند، دقیقا در عصری که پیشرفت‏ در زمینه کلان داده، تجزیه و تحلیل اطلاعات و هوش مصنوعی بیش از هر زمان دیگری در تاریخ بشری سر و صدا به پا کرده است.

 

این دوران قطعا عصری شگفت‏انگیز برای پیش‏بینی‌های داده‏محور است. به‌طور مثال انتخابات از جمله رویدادهایی است که در سراسر جهان مورد توجه تمامی اقشار جامعه است و شامل مجموعه‏ای از اصول و قوانین مشترک است که نتیجه‌ای تقریبا ساده نیز در پی دارد که البته مجموعه‌ای از اطلاعات در دسترس و تاریخی در آن دخیل هستند. اما روزنامه‏نگاری پس از انتخابات اخیر آمریکا چنین نوشت: «این روز، روزی بود که اطلاعات مرد.» هم‏زمانی این رویدادها با پیشرفت‏های اخیر در حوزه تجزیه و تحلیل اطلاعات و هوش مصنوعی و همچنین ادعاهای جسورانه و فزاینده در خصوص تاثیرات آنها بر زندگی ما موضوعی قابل توجه است. به نظر می‏رسد اطلاعات و الگوریتم‏های هوشمند می‌توانند ارزش‏های فوق‌العاده‏ای برای کسب‏وکارها به ارمغان بیاورند، چه از طریق بهبود اثربخشی تبلیغات و بهره‏وری عملیاتی و چه به واسطه فعال کردن موتورهای پیشنهاد خودتنظیم. هنوز هم برگزیت و انتخابات ریاست جمهوری دونالد ترامپ این موضوع را به ما یادآوری می‏کنند که اطلاعات و ابزارهای تجزیه و تحلیل می‌توانند به راحتی منجر به گمراهی همه شوند.

تجارب تلخ دنیای سیاست در سال گذشته به خوبی ثابت کرد که تجزیه و تحلیل‌های پیشرفته می‏توانند به راحتی جایگزین نبوغ، خلاقیت و ابتکار انسانی شود. چنین وقایعی برخی ایده‏ها پیرامون چالش‏های پیشروی کسب‏وکارها در زمینه بهره‏برداری از مزایای الگوریتم‌های هوشمند و نیاز به تعامل انسان و ماشین‏ها را تقویت کرد. در ادامه به ۴ نکته اصلی برای رهبران کسبوکار پرداخته میشود.

۱) نبوغ انسانی مکملی برای بهره‏برداری از فناوری در موقعیت‏های ناشناخته. ترکیب اطلاعات و الگوریتم‏های پیچیده در موقعیت‏ها و وضعیت‏های آشنا راهکاری به شدت قدرتمندانه است. نیت سیلور (Nate Silver)، روزنامه نگار و آمارگر آمریکایی توانست نتایج انتخابات تمامی ۵۰ ایالت آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ میلادی را به درستی پیش‌بینی کند، چرا که این رویداد همچون کسب وکاری معمول بود که به دست شخصیت‌هایی شناخته شده اداره می‌شد. با این حال تصمیم‌های مردم هنوز هم مزیتی قاطع در قبال هدایت موقعیت‏های ناشناخته دارند و مبارزات انتخاباتی اخیر چیزی بود جز آن کسب‏وکار معمول. بنابراین، کارشناسانی که نتایج را با وضوح بیشتری میبینند، افرادی که توجهی به کسبوکار معمول ندارند و بر جنبه‏های انسانی و غیر قابل سنجش اطلاعات توجه دارند، موفقیت بیشتری در این حوزه دارند.

۲) درک فرضیه‌های اساسی پیرامون فناوری. حتی قدرتمندترین الگوریتمها نیز مستلزم تبیین مساله و تعیین دامنه قطعی آن هستند. این الگوریتمها از توان ارزیابی زمینههای موضوعی خارج از حوزهای خاص برخوردار نیستند. هم‌اکنون فقط افراد هستند که از توان به چالش کشیدن مدلهای مورد استفاده در این حوزه برخوردار هستند. همان‌طور که روشن شد، موسسههای نظرسنجی از مدلهای مناسبی استفاده نمی‏کنند، الگوریتمهای پیشبینی آنها به اندازه کافی دقیق بوده‏اند اما فرضیات به‌کار رفته در مدل نظیر میزان مشارکت رای‏دهندگان تا حد بسیار زیادی خطاپذیر بوده‌اند.

۳) به چالش کشیدن جعبه سیاه فناوری. انسان‏ها نقش قابل‌توجهی در استخراج ارزش از اطلاعات دارند. برای ایفای چنین نقشی، درک، بررسی، ارزیابی اعتبار خروجی الگوریتمها و ارائه بازخورد از جمله مهم‏ترین الزامات به‌شمار می‏روند. هر تحلیلگر سیاسی تا پیش از برگزاری انتخابات بر این باور بود که رقابت‌های انتخاباتی اخیر رویدادی بی‌سابقه است و نتیجه نیز پیش‌بینی‌ها را اثبات کرد. خطری مشابه نیز در دنیای کسب‏وکار وجود دارد، الگوریتم‏های پیچیده کسب وکار می‏توانند به جعبه سیاهی تبدیل شوند که فرضیات بیان نشده و بی نظمی موجود در واقعیت‏ها را پنهان می‏کنند.

۴) عدم اتکا به پیش‌بینیهای فاقد تجزیه‏ و تحلیل‏های ساختاری. تحلیلگران از توانایی تفکیک مدل‌های علی و پیش‌بینی برخوردار هستند. مدل‌های پیش‌بینی در تلاش هستند رویدادها را به دقت و بدون توجه به ساختار علی موجود میان متغیرهای ورودی و خروجی پیش‌بینی کنند. این در حالی است که مدل‌های علی به دنبال درک جداگانه روابط میان ورودی‏ها و خروجی‏ها هستند. به بیان دیگر، برخی مدل‏ها آینده را بدون درک آن پیش‌بینی می‏کنند، سایر مدل‌ها نیز بخش‌‏هایی از آینده را بدون برخورداری از توان پیش‌بینی جامع آن درک می‏کنند. تحلیل علی در قیاس با مدل‌های پیش‌بینی، نگاهی ناخوشایندتر به موضوع دارد اما امکان کشف روابط علت و معلولی پنهان که محرک عناصر کلیدی مدل‌های پیش بینی هستند، به واسطه این مدل‌ها فراهم می‏شود.

 

کلام آخر

این فرضیه که فناوری نقش انسان را به مرور کم‌رنگ‌تر خواهد کرد، اشتباهی اساسی است. برعکس، ابتکار و خلاقیت‌های انسانی بیش از گذشته مورد نیاز خواهند بود. انسان‏ها و ماشین‏ها مکمل یکدیگر هستند، بدین معنی که ارزش کسب وکار حاصل از الگوریتم‌ها و اطلاعات تنها به واسطه تعامل مناسب میان انسان‌ها و ماشین‌ها قابل بهره‌برداری خواهد بود. امروزه ترس اصلی این است که رویکرد کنونی نسبت به فناوری گرفتار دام مشابهی شود. حقایق موضوعی پیچیده و بی‌نظم هستند. بنابراین به جای استفاده جزمی از اطلاعات، باید به واسطه بهره‏مندی از منافع کثرت دیدگاه‏ها، ترکیب قابلیت‌های انسان‌ها و ماشین‌ها را امکان‌پذیر سازیم. به بیان دیگر، باید همواره به یاد داشته باشیم که مهم‏ترین بخش تفکر، به موضوع علم داده ارتباط دارد. رهبران کسب‌وکار باید نسبت به یکپارچه‌سازی اطلاعات و روش‌های تجزیه و تحلیل با فرآیندهای کسب‌وکار اقدام کنند. اما حتی در آینده‌ای که تحت عنوان «عصر ماشین‌ها» از آن یاد می‌شود، نبوغ انسانی هنوز هم کلید بهره‏برداری از قدرت فناوری است. به باور ما، این ایده باید در دستور کار رهبران کسب‌وکارها قرار بگیرد تا کسب ارزش با وجود پیشرفت در فرآیندهای تکنولوژیک امکان‏پذیر و امکان تقویت توانمندی‏های سازمانی در استفاده مناسب از آن فراهم شود.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره 4031

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  مفهوم اقیانوس آبی در روابط‌عمومی


  کنار آمدن با شخصیت‌های مشکل‌دار در محیط کار


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  چگونه روانشناسی به روابط‌عمومی کمک می‌کند؟


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  آینده ما در دست ماست


  دیدگاه‌هایی قابل تأمل برای تهیه گزارش از گذار سبز


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد