اگر قصدمان این است که ملتی از روزنامه خواندن استقبال کنند، باید یک پروسه طولانی مدت فرهنگی را در جامعه ایجاد کنیم، برای مثال سطح سواد مردم را بالا ببریم و یا کارکرد مطبوعات حرفهایتر شود.
گروه جامعه- چندی پیش بر اساس دستورالعملی که توسط محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهور به حسینی وزیر ارشاد ابلاغ شد، مقرر شد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجام یک برنامهریزی ۵ ساله، مقدماتی را فراهم کند که بر اساس آن ۲۵۴ میلیون نسخه به تیراژ روزنامههای کشور طی ۵ سال آینده اضافه شود که ۵۰ میلیون نسخه از آن در سال ۹۲ صورت گیرد. همچنین مقرر شده ۳۰۶ میلیون نسخه نیز به شمارگان دیگر نشریات، طی ۵ سال آینده اضافه شود.
به گزارش راه دانشجو؛ افزایش تیراژ روزنامههای کشور با توجه به مشکلات و موانعی که بر سر راه چاپ وجود دارد، امری امکانناپذیر است. از سوی دیگر مگر سرانه مطالعه در کشور ما چقدر است که جمعیت 75 میلیونی یک کشور با این آمار مطرح شده، روزانه ۳ روزنامه را مطالعه کند. همچنین در حال حاضر بسیاری از روزنامهها به صورت آنلاین در فضای مجازی فعالیت میکنند و مخاطبان اخبار رسانه با سر زدن به روزنامههای آنلاین دیگری تمایلی به خواندن روزنامههای چاپی در کیوسک را ندارند.
دکتر احمد توکلی، روزنامه نگار و مدرس دانشگاه در گفتوگو با راه دانشجو در مورد افزایش ۵۰ میلیونی تیراژ روزنامههای کشور اظهار داشت: این موضوع یک در میلیون هم امکانپذیر نخواهد بود و بیشتر جنبه شوخی دارد تا اینکه به صورت جدی مطرح شود.
وی ادامه داد: واقعیت این است که هر کشوری زمانی میتواند تیراژ روزنامههایش را افزایش دهد که بتواند خوانندگان خود را جذب رسانه کرده و آنها را به مطالعه وادار کند و این امر در زمینه مطبوعات از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که این موضوع در بحث تلویزیون متفاوت است. اصولا دیدن یک تصویر راحتتر از خواندن یک متن است. بنابراین برای این توقعمان باید سیاستگذاریهایی هم داشته باشیم.
دکتر توکلی تصریح کرد: این آمار و ارقامی که آقای رحیمی گفتند، به نظر نمیرسد که بر اساس یک منطق خاص مطرح شده باشد. به این دلیل که ما یک جمعیت ۷۰ میلیونی هستیم و طبعا فردی که در سمت معاون رئیس جمهوی است باید بداند که سطح سواد هم در کشور ما چقدر است، یعنی چند درصد از این ۷۰ میلیون ما افراد باسواد هستند که اگر روزنامه رایگان هم در اختیارشان قرار داده شود، آنها مطالعه میکنند، بنابراین این موضوع اگر حرفی قابل اعتنا بود مطمئن باشید که پیرامون آن حرف و سخنها بود و مقاله و تحلیلها درباره آن ارایه میشد، هرکسی هم که از این آمار و ارقام مطلع شود آن را بیشتر یک شوخی تلقی میکند.
وی عنوان کرد: البته ممکن است ذهنیتهایی هم شکل بگیرد، مبنی بر اینکه با نزدیکی به فضای انتخابات برخی از مسوولان حرفهایی میزنند که این حرفها ممکن جنبه تبلیغاتی داشته باشد و نباید آنها را جدی گرفت.
دکتر توکلی با بیان اینکه بالا بردن تیراژ روزنامه باید براساس منطق باشد، بیان داشت: نمیتوان بدون هیچ برنامهای روزنامه منتشر کرد و آن را روی کیوسک روزنامه فروشی قرار داد، آن هم با مشکلات و موانع موجود در انتشار روزنامه، مشکلات اقتصادی و وضعیت کاغذ که این روزها بسیار مشهود است. اگر قصدمان این است که ملتی از روزنامه خواندن استقبال کنند، باید یک پروسه طولانی مدت فرهنگی را در جامعه ایجاد کنیم و برخی موارد فرهنگی را در جامعه نهادینه کنیم، برای مثال سطح سواد مردم را بالا ببریم و یا کارکرد مطبوعات حرفهایتر شود. لذا ما در کشورمان فعلا چشم اندازی نداریم که طی ۵ سال آینده تیراژ روزنامههای کشور را به ۲۵۴ میلیون نسخه برسانیم.
وی اشاره کرد: امروز بزرگترین روزنامههای دنیا به صورت آنلاین و در فضای مجازی و اینترنتی با مخاطبان خود ارتباط برقرار میکنند و بعضا کار چاپ را تعطیل کردهاند، چرا که معتقدند این امر یعنی روزنامههای آنلاین بیدردسرتر و مقرون به صرفهتر است.
|