شارا- رئیس کمیته علمی همایش روابط عمومی شهرداری های سراسر کشور اظهار داشت: روابط عمومی ها باید بیش از اطلاع رسانی گوش شنوا داشته باشند.
به گزارش شارا، دکتر یحیایی ایله ای، رئیس کمیته علمی همایش روابط عمومی شهرداری های سراسر کشور با بیان اینکه شهرداری ها نهادی خدمت مدار هستند، گفت: روابط عمومی در شهرداری ها به دلیل اینکه بیشترین ارتباط را نسبت به سایر سازمان ها با مردم دارد، نقشی محوری را ایفا می کند.
وی با بیان اینکه فعالیت های متنوع شهرداری تقریبا تمام زندگی مردمی را که در یک شهر زندگی می کنند پوشش می دهد، تصریح کرد: رابطه ای که میان مردم و شهرداری ها وجود دارد، رابطه ای گسترده است و در نتیجه روابط عمومی ها در این نهاد باید بسیار قوی باشد.
وی در تشریح روابط عمومی توانمنئ اظهار داشت: یک روابط عمومی توانمند می بایست علاوه بر اینکه توانایی برقرار کردن ارتباط به بهترین شکل ممکن را داشته باشد باید گوش شنوایی خوب و توانایی دیدن خواسته های مردم را داشته باشد.
وی با بیان اینکه روابط عمومی شهرداری ها تاکنون عملکرد ضعیفی در شنیدن خواسته های مردم داشته اند، ادامه داد: هر چند تاکنون تلاش هایی در این زمینه شکل گرفته ولی این تلاش ها در مقابل پیام های ارسالی از سوی مردم بسیار ناچیز بوده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 50 هزار وبلاگ توسط افراد زیر 10 سال در کشور ثبت شده و همچنین دسترسی افراد تحصیل کرده زیر 40 سال با وجود سرعت پایین، به اینترنت بسیار آسان است، گفت: حرکت رو به رشد استفاده شهروندان از اینترنت، فرصت بی نهایتی را برای سازمان ها به ویژه شهرداری ها ایجاد کرده است که آنان بتوانند ضمن استفاده از این ظرفیت برای شناسایی نیاز ها، اقدام به ارسال اطلاعات برای مردم بکنند.
وی با بیان اینکه به طور تقریبی بیشترین خدمات روزمره را شهرداری ها به مردم ارائه می کنند، ادامه داد: خدمات شهرداری به گونه ای است که می تواند موجب توقف زندگی روزمره مردم شده و یا به زندگی آنان سرعت بخشیده و کارها را آسان سازد که با این وجود روابط عمومی شهرداری ها می بایست در موضوع شهر الکترونیک پیشتاز باشند.
وی با اینکه حضور روابط عمومی ها در شهر الکترونیکی هنوز کم رونق است، اظهار داشت: توانایی برقراری ارتباطات الکترونیکی توسط مردم اثبات شده است، که از آن جمله می توان به خدمات بانکی اشاره کرد، این در حالی است که سازمان ها و به خصوص شهرداری کمتر توانسته اند از این ابزار استفاده کنند.
وی با تاکید بر اینکه مردم سرمایه های شهر هستند، اظهار داشت: چون هنوز ارزش مردم برای سازمان ها به درستی شناسایی نشده است، آنان توجه کمی نسبت به خواسته های مردم دارند و حرف مردم را کمتر می شنوند.
وی با بیان اینکه در چنین موقعیتی نقش روابط عمومی ها برجسته می شود گفت: در شهرهای پیشرفته جهان روابط عمومی ها شنونده های بسیار خوبی هستند و بیش از آنکه بخواهند پیامی را ارسال بکنند، پیام ها را دریافت می کنند.
وی با بیان اینکه پس از دریافت پیام، روابط عمومی قادر به ارسال پیام خواهد بود، اظهار داشت: ما بدون شنیدن پیام های ارسالی اقدام به ارسال اطلاعات می کنیم که این پیام می تواند ناقص و یا مبهم باشد و یا حتی می تواند مشکل آفرین شود.
وی در خصوص برگزاری همایش روابط عمومی شهرداری های سراسر کشور گفت: با توجه به ظرفیت ها و فضاهای موجود در بیش از هزار شهرداری وجود چنین همایشی به صورت سالانه ضروری به نظر می رسد.
وی با بیان اینکه بخش بزرگی از جامعه روابط عمومی کشور در مجموعه مدیریت شهری شکل گرفته است طی پیشنهادی اظهار داشت، دبیرخانه ای دائمی برای این بخش ایجاد شود و به صورت کاملا علمی و تخصصی موضوعات مختلف را بررسی کند.
وی همچنین از چاپ کتابی با عنوان روابط عمومی و مدیریت شهری همزمان با برگزاری همایش خبر داد و گفت: در این کتاب سعی شده است با برجسته سازی برخی سرفصل های روابط عمومی در شهرداری ها، تلنگری برای ایجاد نگاه تخصصی به روابط عمومی ها در مدیریت شهری به وجود آورد. |