درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
دوشنبه، 28 خرداد 1403 - 15:18   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد

  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  هفته‌های کاری 6 روزه در حال افزایش است
  اشتراک در اطلاعات بیشتر از هوش مصنوعی
  اقتصاددان استنفورد می‌گوید چرا بازگشت پنج روزه به دفتر بعید است
  چرا سم آلتمن از اوپن‌ای‌آی اخراج شد؟
  مهمترین چالش های ارتباط داخلی طبق گزارش آکسیوس
  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024
  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد
  استراتژی بازاریابی FML چیست؟
  چگونه در همه چیز موفق باشیم
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 28292صفحه نخست » یکشنبه، 1 اسفند 1395 - 12:33
ایده های بزرگ برای کپی رایتینگ / استفاده از کلمات کوتاه
آیا تاکنون به سخنرانی های رئیس جمهور کشور، آن هم به صورت کامل، گوش داده اید؟ احتمالا همه ما (به ویژه ژورنالیست ها) این کار را انجام می دهیم.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، آیا تاکنون به سخنرانی های رئیس جمهور کشور، آن هم به صورت کامل، گوش داده اید؟ احتمالا همه ما (به ویژه ژورنالیست ها) این کار را انجام می دهیم. چندی پیش مقاله ای با عنوان نحوه سخنرانی برترین رؤسای جمهور آمریکا مشاهده و مشغول به مطالعه اش شدم. نکته ای که در این مقاله توجه من را به خود جلب کرد، روش خاص آبراهام لینکلن در انجام سخنرانی  بود.

بدون شک لینکلن یکی از افراد برجسته در زمینه مقاله نویسی و ارائه سخنرانی بوده است. بر همین اساس و طبق پژوهش های نویسنده مقاله موردنظر، وی هیچ گاه از لغت های دو یا سه هجایی هنگامی که جایگزین تک هجایی برای آ نها وجود داشت، استفاده نمی کرد.

شاید در وهله نخست شیوه سخنرانی رئیس جمهور فقید آمریکا یک امر ویژه در میان روش دیگر سخنرانان باشد. همچنین ممکن است این سبک سخنرانی به نظر بی فایده و ناکارآمد برسد. با این حال در سده بیستم، جورج اورول (با نام واقعی اریک آرتور بلر) در کتاب مهم خود «علم سیاست و زبان انگلیسی» به این نکته مشابه اشاره کرده است که نویسندگان نباید هنگامی که لغات کوتاه در دسترس هستند، از لغات طولانی استفاده کنند.

مشاهده نظرات دو تن از تاثیرگذارترین افراد روی ادبیات و روزنامه نگاری عصر مدرن باعث شد تا ایده این شماره را به بررسی نظر لینکلن و اورول مبنی بر استفاده از کلمات کوتاه اختصاص دهم. در ادامه به بررسی موضوعی خواهیم پرداخت که اورول در کتابش آن را با چنین عبارتی بیان کرده است: «چهار ضربه مناسب خواهد بود، دو ضربه افتضاح.»

ایده

ایده این بخش هنگامی به ذهنم رسید که در حال گشت وگذار در اینترنت بودم. در واقع یکی از عادت های همیشگی من جست وجوی سایت های مختلف به منظور یافتن ایده های جدید است. ایده حاضر براساس شعار کمپین یک شرکت مشاوره ای در زمینه کسب وکارهای مختلف است. تیتری که بر صفحه نخست سایت این برند نقش بسته بود، به این شرح است: «نمونه خدمات خاص و سرویس های کم نظیر برند گواهی دهنده سخاوت ما در ارائه ایده های کاربردی به مشتریان با نازل ترین قیمت است.»

نمی دانم شما متوجه معنای این آگهی شده اید یا خیر، اما من برای فهم معنای آن، چهار بار آن را خواندم. صرف نظر از معنای این تیتر، فهم آنچه در ذهن طراحش بوده آسان است. طراح این تیتر گمان کرده با استفاده از لغات طولانی، جمله بندی عریض و طویل و همچنین پوشاندن معنای واضح آن با کلمات گوناگون گام مهمی در راستای جلب نظر مخاطبان برداشته است.

شاید به همین دلیل بوده است که هنگام کلیک روی آن تیتر به صفحه  جدید هدایت شدم که در آن یک تیتر ساده تر نقش بسته بود. به احتمال زیاد تیتر نخست برای جلب نظر مخاطب و تیتر دوم برای انتقال معنای تیتر نخست بوده است.

با این حال من در کارکرد این شیوه بیان مطلب آن هم به گونه ای موثر تردید دارم. شاید در وهله نخست استفاده از تیتر و کلمات دشوار به نظر کار جالبی باشد، با این حال یک نکته کوچک را نیز باید مدنظر داشت. در واقع اگر مخاطب در ابتدا متوجه معنای اصلی تیترتان نشود، احتمال اینکه علاقه مند به مطالعه ادامه مطلب شود بسیار پایین خواهد بود.

همچنین باید در نظر داشت که مخاطب مانند یک کودک نیست که با استفاده از چنین شیوه هایی بتوان نظرش را جلب کرد. روش مناسب در حوزه ارتباطات، احترام به شعور مخاطب و جذاب ساختن آگهی با استفاده از ارائه اطلاعات دقیق و تحلیل های مناسب است. برهمین اساس به کارگیری کلمات کوتاه و ساده کمک شایانی به شما در راستای انتقال صحیح معنا و مفهوم آگهی تان خواهد کرد.

بااستفاده از نکاتی که توضیح داده شد، متن آگهی اینترنتی این شرکت را می توان به این شکل اصلاح کرد: «آنچه ما در زمینه ارائه مشاوره به شرکت ها آموخته ایم، تضمین کننده توانایی ما در حل وفصل مشکلات شماست.» به همین سادگی آنچه در یک جمله طولانی و با کلمات نامفهوم بیان شده بود، اصلاح شد.
آنچه در عمل باید انجام دهید

- هرجا که از کلمه ای چهار هجایی استفاده کردید، به سرعت به عقب بازگشته و آن را اصلاح کنید.

- لازم نیست توصیه های این ایده را به طور دقیق و موبه مو انجام دهید. تنها به یاد داشته باشید که کلمات باید کوتاه باشند. هیچ فرمول جادویی وجود ندارد، این خودتان هستید که باید متن تان را ویرایش کنید.

 

منبع: فرصت امروز

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها


  مهمترین چالش های ارتباط داخلی طبق گزارش آکسیوس


  چگونه در همه چیز موفق باشیم


  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024


  استراتژی بازاریابی FML چیست؟


  چرا سم آلتمن از اوپن‌ای‌آی اخراج شد؟


  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد


  اقتصاددان استنفورد می‌گوید چرا بازگشت پنج روزه به دفتر بعید است


  اشتراک در اطلاعات بیشتر از هوش مصنوعی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد