شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- ما بیشتر ساعات عمر خود را در محل کارمان و در کنار همکارانمان میگذرانیم، و آنها را بیشتر از دوستان خود میبینیم، و کارهایی زیادی برای آقای رئیس انجام میدهیم.
کاملا طبیعی است که ما بخواهیم تاثیر خوبی بر روی کسانی داشته باشیم که در محل کار با آنها برخورد میکنیم. اما در تلاش ما برای بهترین همکار بودن، گاهی متوجه نمیشویم بعضی از رفتارهای مثبت ما میتواند به شغل ما آسیب برساند.
ما چه کار اشتباهی میکنیم و چگونه میتوانیم آن را تغییر بدهیم؟ سایت Vault گزارشی در این مورد منتشر کرده که در آن آمده است.
تا دیروقت ماندن
همیشه در هرکاری یک نفر هست که آخر از همه محل کار را ترک میکند. این افراد فکر میکنند با این کار رییس خود را خوشحال میکنند، اما باورتان نمیشود که همکاران در باره شما چه فکر میکنند.
همکاران معمولا از این رفتار خوششان نمیآید، زیرا به اشتباه تصور میکنند که رییس پاداش کار را به کسانی میدهد که تا دیروقت در اداره میمانند. در حالیکه رییسان به اینکه شما چقدر در اداره میمانید کاری ندارند، برای آنها حاصل کار شما مهم است. اگر شما تا دیروقت روی یک پروژه کار میکنید، در حالیکه یک همکار دیگر سریعتر از شما پروژهاش را تمام کرده است، از دیدگاه مدیریت شما فردی ضعیف در مدیریت زمان، تنبل، و پشت هم انداز به حساب میآیید.
فقط در صورت اجبار تا دیروقت در اداره بمانید. آنهایی که شب هنگام به ایمیل رییس خود جواب میدهند، و یا در آخرین لحظه پروژهای را به دست میگیرند که نیازمند به کار زیاد دارد، در نظر رییس خود باارزش هستند. تا دیروقت در اداره ماندن به شما کمکی نمیکند.
همه فن حریف
همه فن حریف کسی است که میتواند با تلفن در یک کنفرانس شرکت کند، و همزمان روی کامپیوتر خود پروژه دیگری را انجام دهد. آنها تمام نکرده کار دیگری را به دست میگیرند، و اغلب هیچکدام از کارها را تمام نمیکنند.
وقتی شما توجه خود را به چند کار معطوف میکنید، معمولا سرعت کار و دقت شما کم میشود. تمام کردن یک کار طول میکشد، چون که شما ۵ کار را با هم انجام میدهید، و چون شما از این کار به کار دیگری میروید، امکان اشتباه شما زیاد میشود، و باید وقت بیشتری برای تصحیح اشتباهها بگذارید.
کارفرمایان از شما میخواهند ۴ کار را به عهده بگیرید و در یک روز همه آنها را تمام کنید. اما آنها از شما میخواهند که هر یک از کارها را با دقت انجام دهید. به جای آنکه آن ۴ کار را با هم انجام دهید، بهتر است تمام توجه خود را روی یکی از کارها بگذارید و از دشوارترین کار شروع کنید. به این ترتیب کار شما آسانتر میشود.
سرعت زیاد
ممکن است بعضی از کارفرمایان از آنچه که در این مورد میخوانند خوششان نیاید، اما سرعت زیاد در کار میتواند در بعضی از کارها برای شما مفید نباشد. این موضوع خیلی روشن نیست، و بعضی با آن موافق هستند و بعضی دیگر مخالف، اما این توصیه برای همه کارها صادق نیست.
سرعت زیاد در انجام دادن بعضی از کارها میتواند کار شما را سنگین کند. اگر شما کارتان را زود تمام کنید، در حالیکه همکاران دیگر عقب ماندهاند، ممکن است مجبور شوید کار آنها را هم انجام دهید. اگر پاداش سرعت در کار، بیشتر کار کردن است، خوب این چه دردسری است، به خصوص اگر هیچ اضافه حقوق و یا پیشرفتی در کار نباشد.
کار خود را بسنجید. آیا به شما برای سریع کار کردن پاداش میدهند؟ اگر آرام کار کنید جریمه میشوید؟ به یاد داشته باشید، هوشمندانه کار کردن بهتر از زیاد کار کردن است.
مهمان کردن
بعضی از کارکنان دوست دارند برای همکاران خود شیرینی و تنقلات بیاورند. کی از شیرینی بدش میآید؟ شما محال است از کسی که به شما شیرینی میدهد خوشتان نیاید. اما باید مراقب باشید.
شما وقتی شیرینی به اداره میبرید، ممکن است به رژیم غذایی دیگران توجهی نکنید. البته این وظیفه شما نیست که بدانید کی چه چیزی میخورد یا نمیخورد، اما این خطر هست که بعضی از این کار شما عصبانی شوند، و یا با نخوردن شیرینی در انزوا قرار بگیرند. از طرفی شما با مهمان کردن همکاران خود محبوب آنها میشوید، اما رییس شما ممکن است از این کار خوشش نیاید. ممکن است بگویند که شما با شیرینی میخواهید محبت دیگران را بخرید. پس مراقب باشید.
اوضاع محل کار خود را بسنجید. اگر در اداره شما محلی برای قرار دادن تنقلات هست، و همکاران دیگر هم این کار را میکنند، شما هم حتما در این مراسم شرکت کنید. اگر بعضی از همکاران از شیرینی خوششان نمیآید، سعی کنید بعضی از روزها میوه و سبزیجات ببرید، و اگر رییس شما از این کار خوشش نمیآید، سعی کنید زیاد این کار را تکرار نکنید.
همکار باحال
همکار باحال کسی است که با همه بگو و بخند دارد و سر صحبت را باز میکند، و محبوب همکاران است.
اما این رفتار عواقب جانبی دارد، و از آن جمله میتوان به دهان لقی اشاره کرد. ممکن است شما راستش را بگویید که فلان روز که مرخصی استعلاجی گرفتید چکار کردید، و یا چیزی از زندگی خصوصی خود بگویید که باعث نگرانی کارفرمایان شود. شما ممکن است درمورد حقوق خود با دیگران صحبت کنید، که این رییس شما را عصبانی میکند. کارفرمایان از افراد محبوب خیلی خوششان نمیآید، و آنها ممکن کاری بکنند تا دوستیها بهم بخورد.
اداره با مدرسه فرق دارد، در اداره بهتر است که خیلی رفیقباز نباشید و به نوعی حرکت کنید که روی صفحه رادار هیچکس قرار نگیرید.
|