درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
دوشنبه، 28 خرداد 1403 - 12:14   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد

  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  هفته‌های کاری 6 روزه در حال افزایش است
  اشتراک در اطلاعات بیشتر از هوش مصنوعی
  اقتصاددان استنفورد می‌گوید چرا بازگشت پنج روزه به دفتر بعید است
  چرا سم آلتمن از اوپن‌ای‌آی اخراج شد؟
  مهمترین چالش های ارتباط داخلی طبق گزارش آکسیوس
  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024
  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد
  استراتژی بازاریابی FML چیست؟
  چگونه در همه چیز موفق باشیم
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 2788صفحه نخست » سه شنبه، 6 فروردین 1392 - 07:05
کاربردهای جنگ روانی در جهان امروز
  

جنگ روانی با هدف تضعیف اراده یک دشمن بالفعل یا بالقوه در جنگ و تقویت عزم مردم یک کشور یا متحدان آن برای دستیابی به اهداف سیاسی صورت می‌پذیرد.

جنگ روانی اقدام سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی بوده که طی مقاطع جنگی در روابط خصومت‌گرانه کشورها با هدف تاثیرگذاری بر افکار و رفتار نیروهای سیاسی و اجتماعی انجام می‌شود.

جنگ روانی با هدف تضعیف اراده یک دشمن بالفعل یا بالقوه در جنگ و تقویت عزم مردم یک کشور یا متحدان آن برای دستیابی به اهداف سیاسی صورت می‌پذیرد.

جنگ روانی عمدتا از طریق تبلیغات و یا مبارزه ایدئولوژیک مبتنی بر استراتژی‌ها و تاکتیک‌های طراحی شده‌ای انجام می‌شود تا طراحان آن به اهداف معین خود دست پیدا کنند.

تسلیحات مورد استفاده در این جنگ رادیو، تلویزیون، فیلم، گردهمایی عمومی، تظاهرات، شعارها، پوسترها، کتابها، روزنامه‌ها، مجلات، کنفرانس‌های خبری و دیگر ابزارها برای نفوذ و تاثیرگذاری بر افکار و احساسات اهل نظر یا توده‌های مردمی است.

جنگ روانی هم‌چنین ممکن است وسیله‌ای برای گمراه کردن یا به اشتباه انداختن سیاست‌گذاران و یا فرماندهان نظامی، در سطح محدودتر و پیچیده‌تری صورت بپذیرد.

قدمت جنگ روانی، به عنوان یک تاکتیک جایگزین برای استفاده از نیروی نظامی و یا بهبود کیفیت آن در مسیر نیل به اهداف نظامی یا دیپلماتیک ، همسنگ تاریخ مکتوب انسان است.

کاربرد گسترده‌تر جنگ روانی به مثابه یک ابزار کشورداری در جهان معاصر، به‌واسطه انقلاب تکنولوژیک در عرصه ارتباط جمعی بوده که دسترسی به اذهان و تاثیرگذاری بر نگرش‌های میلیون‌ها تن از انسان‌ها را در سرزمین‌های خارجی ممکن ساخته است.

جنگ روانی در حوزه تاثیرگذاری بر توده مردم به‌دنبال برانگیختن واکنش‌های احساسی از قبیل ترس، نفرت، بیزاری یا دوستی و غالبا به صورت ایجاد تصورات کلیشه‌ای در اذهان مخاطبان است.

نخستین‌بار استفاده کاملا سازمان‌‌دهی شده از جنگ روانی مدرن، در خلال جنگ جهانی اول در هیئت عملیات عظیم تبلیغاتی متفقین به‌وقوع پیوست که در تضعیف روحیه نظامیان و غیرنظامیان قدرت‌های محور نقش به‌سزایی داشت و در جلب همدلی بسیاری از کشورهای بی‌طرف نسبت به آرمان‌های متفقین، فوق‌العاده موفقیت‌آمیز بود که برای نمونه می‌توان به اعلام اصول 14گانه وودرو ویلسون رئیس‌جمهوری آمریکا که باعث ارتقا روحیه آسیب‌دیده متفقین و افزایش امید قدرت‌های مرکزی به صلحی عادلانه شد، اشاره کرد چرا که پیروزی روانی بزرگی را برای متفقین به همراه آورد.

در جنگ جهانی دوم، طرفین درگیر برنامه‌های روانی گسترده‌ای را با نتایجی مختلف به اجرا گذاردند، به طور مثال تسلیم بی‌قید و شرط آلمان و ژاپن از سوی متفقین با تقویت اراده آن دو کشور به مقاومت و طولانی کردن جنگ، نتیجه‌ای معکوس به بار آورد.

جنگ ویتنام، نقش قاطع جنگ روانی را در یک عملیات چریکی به نمایش گذاشت که در آن،‌ هیچ‌یک از طرفین قادر به انهدام نیروی نظامی طرف دیگر نبود اما هر کدام می‌کوشیدند تا قلوب و اذهان مردم را از آن خود سازند.
باید گفت جنگ روانی از سال1945 یعنی پایان جنگ جهانی دوم تا به امروز به نحو فزآینده‌ای رقابت ایدئولوژیک به خود گرفته لذا اگر بتوان توده مردم و خواص یک جامعه را به نظام عقیدتی خاصی جذب کرد، پیروزی بزرگ و ماندگاری نصیب آن نظام سیاسی شده است.

امروزه جنگ روانی به یک عامل مهم تاثیرگذار بر تمامی حوزه‌های سیاست خارجی و فعالیت‌های دیپلماتیک قدرت‌های بزرگ، همچون مذاکرات خلع سلاح مبدل شده اما باید گفت در جنگ نظامی زمانی که اولین تیر شلیک شود همه متوجه آن می‌شوند اما در جنگ روانی ممکن است تا آخرین تیر شلیک شود و هیچ کس متوجه آن نشود.

 

مطالب مرتبط :

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی


  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها


  مهمترین چالش های ارتباط داخلی طبق گزارش آکسیوس


  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


  چگونه در همه چیز موفق باشیم


  محاسبات و ذخیره‌سازی به سمت لبه حرکت می‌کنند و فناوری اطلاعات باید آماده باشد


  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024


  استراتژی بازاریابی FML چیست؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد