شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- گزارش جهانی توسط آژانس روابط عمومی ادلمن نشان دهنده بروز بحران اعتماد عمومی در چهار بخش عمده می باشد: تجارت، رسانه ها، دولت و سازمان های غیر دولتی (NGO ها.
ادلمن، 33000 نفر را در 28 کشور از طریق یک نظرسنجی آنلاین مورد پرسش قرار داد.
در این نظرسنجی فقدان اعتماد حیرت آوری به رهبری ها در میان پاسخ دهندگان دیده شد، و 63 درصد پاسخ دهندگان به نظرسنجی ادعا کردند که مدیران ارشد اجرائی به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند و یا اعتبار آن ها بسیار اندک می باشد. اعتبار مدیران ارشد اجرائی در سطح جهانی به واسطه 12 مسئله در سال جاری تضعیف شده، و به پایین ترین مقدار خود در تمام ادوار گذشته، یعنی 37 درصد، رسیده است. 60 درصد از پاسخ دهندگان بیان نمودند که "به شخصی مثل خود" اعتماد دارند، که همتراز با اعتماد به یک کارشناس فنی یا علمی است.
ریچارد ادلمن، مدیر عامل آژانس ادلمن، پیش از انتشار گزارش، به CNBC می گوید:"اعتماد به مدیران ارشد اجرائی، کاهش یافته، و من فکر می کنم دلیل آن به بحث جبران خسارت بر می گردد و چون مردم نا امید شده اند".
"آن ها از مدیران ارشد اجرائی می خواهند تا به پر کردن سوراخ (کاستی های زندگی شان) کمک کنند؛ آن ها افراد بیشتری را شبیه (مدیر عامل شرکت یونیلور) پال پولمن یا (مدیر عامل مستعفی شرکت استارباکس) هوارد شولتز، می خواهند. آن ها افرادی را می خواهند که بدانند هر تجارتی یک مسئولیت اجتماعی دارد".
ادلمن اضافه می کند که صحبت او در مورد مسئولیت اجتماعی شرکت ها نیست، بلکه در مورد این مسئله است که "در مواجهه با اتوماسیون و یا تجارت، چه اتفاقی برای من (به عنوان یک کارمند) خواهد افتاد."
این گزارش پیشنهاد می کند که بایستی تمرکز بیشتری بر کارکنان در تجارت داشت. امرزه، عموم مردم بیش از آن که به مدیران عامل، مدیران ارشد و سایر افراد در رأس اعتماد داشته باشند، کارکنان عادی را به عنوان مورد اعتماد ترین سخنگویان در برقراری ارتباط در مورد دورنماهای صنعت، تلاش های نوآورانه، و شیوه های کسب و کار، می شناسند.
بر اساس این بررسی، 38 درصد اعتماد کارکنان به مسائل مربوط به درآمد مالی و عملکرد اجرایی بود، در مقابل 20 درصد اعتماد به مدیر عامل شرکت.
ادلمن می گوید: "شرکت ها در آخرین مرحله با کارمندان خود صحبت می کنند، و این یک اشتباه احمقانه است. اگر شما به داده ها نگاهی بیاندازید، می بینید که مدیر عامل شرکت تنها نیمی از اعتبار سایر تمامی موضوعات مرتبط با کارمند را داراست".
ادلمن ادامه می دهد، که او می تواند یک تجارت را توصیه کند به این مسئله که " از کارکنان خود استفاده کنید، اجازه دهید آن ها در مورد آنچه در جریان است بدانند و با آن ها صادقانه صحبت کنید. "
|