شارا، سیدشهاب سیدمحسنی- بدون تردید یکی از مهمترین موانع توسعه روابط عمومی درایران کمبود نیروی انسانی متخصص در حوزه ارتباطات و روابط عمومی است. براساس آخرین تحقیقات به عمل آمده متاسفانه در حال حاضر بیش از 70 درصد شاغلان روابط عمومی ها یا دارای تحصیلات دانشگاهی نیستند و یا تحصیلاتی غیر مرتبط با حوزه روابط عمومی و ارتباطات دارند و این ضعف ساختاری باعث شده آن رویکرد حرفه ای وتخصصی درامور مدیریتی وکارشناسی روابط عمومی در سطح مطلوبی قرار نداشته باشد. از سوی دیگر کم توجهی به برطرف کردن این کاستی باعدم برگزاری مستمرآموزشهای ضمن خدمت سازمانی برای شاغلان روابط عمومی وهمچنین وجود ضعف هایی درساختارآموزشی تربیت کارشناسان روابط عمومی در دانشگاههاکه کمتربا آنچه درمیدان عمل ومحیط کارموردنیاز است از دیگر موانع آموزش روابط عمومی در ایران محسوب میگردد. همچنین عدم استقبال مناسب جامعه روابط عمومی برای حضور فعال در رویدادهای علمی روابط عمومی شامل همایش های تخصصی دراین حوزه ، کنفرانس ها و سمپوزیومهای ملی وبین المللی روابط عمومی که در طول سال برگزارمی شودو عدم رغبت برای حضور کارشناسان در کارگاههای آموزشی از دیگر نکات قابل تامل در حوزه آموزش و بازآموزی شاغلان این حرفه در ایران می باشد. ازسویی دیگر در این رهگذر وجود کم و کاستیهاموجود در برگزاری رویدادهای علمی و کارگاههای آموزشی و وضعیت تدریس روابط عمومی در دانشگاه ها قابل تامل است ولی دلیل قانع کننده ای برای جامعه روابط عمومی برای عدم شرکت و حضور کم رنگ آنان در این رویدادها محسوب نمیشود. هر چند که در سال جاری می توان محدودیتهای اعتباری سازمان ها رابرای شرکت مدیران و کارشناسان در برنامه های آموزشی روابط عمومی راقابل ذکر دانست ولی متاسفانه موضوع آموزش کمتردر الویت برنامههای یک سازمان قرار می گیرد که برای شاغلان روابط عمومی ها این محدودیت به مراتب بیشتراست. در عین حال به نظر میرسد یکی از راهکارهای برون رفت بسیاری از واحدهای روابط عمومی از وضعیت امروزکه عمدتا دچارروزمرگی ومراسم گرایی شده اند و آن کارایی مناسب و حرفه ای گرایی رادرسازمانها ندارند توجه به موضوع مهم آموزش و در کنار آن جذب وبه کارگیری نیروهای انسانی متخصص در این زمینه است چرا که تا منابع انسانی در یک رشته و تخصص ارتقا نیابد تفکر و رفتار حرفه ای شکل نخواهد گرفت و روابط عمومی همچنان در سازمان ها جدای از پرداختن صرف به امورخدماتی وتدارکاتی با مشکلات عدیده وساختاری وکهنه ای چون عدم جایگاه مناسب سازمانی، نداشتن کارکردحرفه ای وکارشناسی ،محدودیت های اعتباری ودرنهایت درحاشیه ماندن و سایردیگر محدودیت ها رو به رو خواهند بود. بنابراین لازم است ضمن بازنگری در وضعیت نیروی انسانی در این واحدها باجذب نیروهای متخصص و یاتوجه خاص به موضوع آموزش شاغلان این حرفه ازطروق مختلف با حضور فعال آنان در همایش ها و کارگاه های علمی و آموزشی ویا برگزاری مسابقات کتابخوانی روابط عمومی و ارتباطات برای ایجادانگیزه به مطالعه کتب این رشته و حتی روی آوردن به آموزش های راه دور و مکاتبه ای برنامه ریزی وتدابیرویژه ای اندیشیده شود.چراکه خوشبختانه دریک دهه اخیر شاهد تحول خوبی درعرصه راه اندازی رشته های مستقل روابط عمومی دردانشگاه تا سطح کارشناسی وکارشناسی ارشد، برگزاری رویدادهای علمی وبین المللی وانتشار کتب ونشریات متنوع بوده ایم لذا می توان گفت بستر وزمینه های لازم برای بهره گیری از دانش روز روابط عمومی فراهم است ولی نیاز به کمی انگیزه وتعلق خاطر به علم ،فن وهنر روابط عمومی احساس می شود.
رییس انجمن متخصصان روابط عمومی |