شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- خرید از فروشگاه بای پلاس/Buy+ در دنیای مجازی علی بابا غول فروشنده چین در این جهان، با خیره شدن مشتری به جنس مورد نظر در تارنمای این فروشگاه آغاز می گردد. دنیایی که از کیف های دستی فروشگاه های زنجیره ای میسیز گرفته، تا شامپوهای فروشگاه های زنجیره ای تارگت در آن یافت می شوند. رونق کار علی بابا به جایی رسیده، که در اوایل سال جاری فروشگاه های زنجیره ای وال مارت به عنوان بزرگترین خرده فروش جهان را پشت سرگذاشت. کمااینکه روز یازدهم نوامبر که جشنواره خرید یک روزه چینی ها بود، 30 هزار مشتری برای خرید کالاهایش هجوم بردند. در مجموع نیز تا روز دهم نوامبر 8 میلیون تن از آن خرید کرده بودند.
بای پلاس تا کنون آخرین و بزرگترین از نوع خود در دنیای مجازی است. زیرا از جمله شرکت هایی مانند آی کیا، بی/ Bay استرالیا، و مییر نیز، پیشتر فروشگاه هایشان را در دنیای مجازی راه انداخته بودند. شرکت چندملیتی خدمات مالی، بانکداری، سرمایه گذاری، مبادله کالاهای اقتصادی، اوراق بهادار، سهام اختصاصی، و مدیریت بر سرمایه گذاری مشترک گلدمن ساکس در اوایل سال جاری برآورد کرد، که میزان مبادلات در دنیای مجازی تا 2025 سر به یک میلیارد و 600 میلیون دلار خواهد زد. زیرا
امید می رود همانگونه که فروشگاه های بزرگ چند قسمتی ارائه کننده کالاهای گوناگون در قرن نوزدهم در پاریس، و همچنین اینترنت در دهه 1990 میزان خرید مردم را به شکلی چشمگیر افزایش دادند، فروشگاه های دنیای مجازی نیز به نتیجه مشابه، اما حتی در سطح بالاتری، منجر شوند. کن پرلین استاد رشته علوم کامپیوتر دانشگاه نیویورک و مدیر و بنیانگزار آزمایشگاه پژوهش رسانه، در این پیوند می گوید: هیچ دلیلی وجود ندارد که تجربه خرید و فروش در دنیای مجازی بخواهد، از مبادلات دنیای حقیقی تقلید کند. چراکه واقعا موجودیت خودش را دارد. همچنین چیزی را ارائه می دهد، که دنیای حقیقی از ارئه اش ناتوان است.
باید گفت اگر علی بابا دنیای مجازی مورد نظر باشد، جشنواره خرید یک روزه چینی ها آن را به اوج رساند. جشنواره ای که چیزی شبیه جمعه سیاه و روز عشاق/ ولنتاین در غرب است. روزی که مردم برای جشن گرفتن داشتن رابطه با محبوب خود، دست به خرید می زنند. چراکه در 2015 میزان خرید در این جشنواره که زمانش روز یازدهم نوامبر است، سر به 14 میلیارد و300 میلیون دلار زد. میزانی که از مجموع خریدهای جمعه سیاه و دوشنبه دنیای مجازی تمامی فروشگاه های آمریکا بیشتر بود. بنابراین قطعا ارزش آن را دارد، که همه فروشگاه ها شانس خود را در علی بابا امتحان کنند. دنیایی که بی تردید در وهله نخست زیرنگین خریداران جوان می باشد. چراکه سن 76 درصد کسانی که تاکنون از بای پلاس خرید کرده اند، زیر 36 سال بوده است. فروشگاهی که در عین حال فروشگاه های زنجیره ای کاست کو، تارگت، و میسیز (از آمریکا)؛ فریدوم فودز، و کیمیستز ورهاس (از استرالیا)؛ و ئوتاکو مد توکیو و ماتسوموتو کیو شی (از ژاپن) را؛ به بازار چین معرفی کرده، که برخی از آنها هنوز در این کشور شعبه ای دایر ننموده اند، و بعضی دیگر هم تازه واردان سال های اخیر هستند. ژوآنگ ژوئوران مدیر فناوری تحرک علی بابا که حاضر نیست میزان سرمایه گذاری در دنیای مجازی را فاش نماید، خاطرنشان می کند: اگر به چینی ها بگوییم میسیز از بزرگترین فروشگاه های زنجیره ای آمریکاست، شمار اندکی از آنها مفهوم این گفته را درک می کنند. اما زمانی که این فروشگاه ها در دنیای مجازی قرار می گیرند، برای مردم چین جذاب تر می شوند. البته تمرکز ما بر سود نیست. بلکه در حال حاضر هدف افزایش تجربه خرید آن-لاین لذت بخش تر و سه بعدی می باشد.
برنامه خرید در علی بابا به زبان چینی است. اما هر کس در هر کجای جهان می تواند آن را روی تلفن دستی خود نصب کند، و از ترجمه انگلیسی بهره مند شود. روش خرید هم بسیار آسان می باشد. ژوآنگ ژوئوران در این پیوند می گوید: زمانی که مشتری ها به اینگونه کارکردن با روش خاص مربوطه عادت کنند، دیگر از خرید در این دنیای مجازی نوین دست برنمی دارند. زیرا تغییر از تعاملات دو بعدی به سه بعدی قابل اجتناب نیست.
ولی آیا واقعا پیش بینی او درست از آب درخواهد آمد؟ آیا واقعا برای مشتری ها اینگونه خرید لذت بخش خواهد بود؟ لذت بخش تر که جای خود دارد. البته باید گفت که تا اینجای کار دنیای مجازی در مورد سایر خدماتی که ارائه کرده، دل از مردم ربوده است. اما مسئله خرید در این دنیا چیز دیگری می باشد. زیرا اگر خرید فی نفسه و حتی در هنگام تعامل با فروشندگان در دنیای حقیقی کاری از جمله بسیار کسالت آورست، چه دلیلی دارد در دنیای مجازی لذت بخش باشد؟ فراتر اینکه در دنیای واقعی این خرید کالاها نیست، که مردم از آن لذت می برند. بلکه برای گروه زیادی از آنها سرزدن به انواع فروشگاه ها و دیدن کالاهایشان سرگرم کننده و لذت بخش می باشد. مثلا بسیاری از ما نه برای خرید کیف، بلکه برای زدن و بوکردن عطرهای نمونه شامه نواز و دیدن بابا ئوئل، به فروشگاه های زنجیره ای میسیز می رویم. بعدش هم در زمستان احیانا لیوانی شیرشکلات گرم می نوشیم. اگر هم تابستان باشد، بستنی می خوریم. در صورتی که در علی بابا اصلا از این خبرها نیست. این در حالی است، که فروشگاه های دنیای واقعی مزیت های پرشمار دیگری از جمله تجربه بیش از یک قرن تعامل با مشتری ها را هم، در کارنامه دارند./ ایران جوان
|