شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، اگر اخبار انتخاباتی ریاستجمهوری آمریکا را دنبال میکنید، برخی از این داستانها توسط روباتها تولید می شوند. سیستمهای خودکار موسوم به «بوتها» یا روزنامهنگاری روباتیک در چند سال اخیر وارد کار شدهاند، اما امسال با پیشرفتهای فناورانه و افزایش منابع رسانهای، نقش بزرگتری را در پوشش اخبار انتخابات ریاستجمهوری آمریکا ایفا کرده اند.
رسانههای نیویورک تایمز، واشنگتنپست، سی.ان.ان، ان.بی.سی، اخبار یاهو و شرکت غیرانتفاعی Pro Publica در میان سازمانهای خبری قرار دارند که از فناوری خودکار یا روباتهای پیامرسان برای پوشش خبری روز انتخابات ریاستجمهوری آمریکا استفاده میکنند. سازمانهای خبری بهطور فزایندهای از هر دو سیستم استفاده میکنند که شامل بهرهبرداری از الگوریتمها یا ایجاد متن از داده و همچنین «بوتهای» خودکار برای ارائه اخبار بهروزرسانی شده روی تلفنهای همراه هوشمند است. برای مثال، روبات خبررسان نیویورکتایمز که اوایل امسال روی پیامرسان فیسبوک شروع بهکار کرده، به ارائه اخبار کوتاه از خبرنگاران این رسانه میپردازد و به کاربران اجازه میدهد تا با آن تعامل داشته و بهروزرسانیهای خبری دقیقتر را از آن دریافت کنند. درحالیکه این روباتهای خبری هیچ نوع کسب درآمد فوری را ارائه نمیکنند، اما کمک میکنند تا افراد بیشتری از اپلیکیشنها و سایتهای روزنامهها دیدن کنند. سیستمهای الگوریتمی نیز که دادهها را به خبر تبدیل میکنند، طی سالهای گذشته بیشتر برای عملکرد شرکتهای بزرگ و نتایج ورزشهای لیگ مورد استفاده بودهاند، اما اکنون در پوشش اخبار انتخاباتی هم نقش ایفا میکنند. پژوهشهای مختلف در اروپا نشان داده که خوانندگان نمیتوانند تفاوت یک خبر تولید شده از سوی انسان یا رایانه را از هم تشخیص بدهند که این نشانگر پیشرفتهای فناوری در سال های اخیر است.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره 3907
|