شارا، زهرا علیپور- نخستین نشست تخصصی روابط عمومی و مسوولیت اجتماعی در سازمان ها نهم اسفند ماه توسط انجمن متخصصان روابط عمومی و با حضور اعضاء انجمن، اساتید، مدیران و کارشناسان روابط عمومی برگزار شد.
به گزارش شارا، سید شهاب سید محسنی رییس انجمن متخصصان روابط عمومی ایران در ابتدای مراسم گفت: مسولیت اجتماعی تعهدی است که سازمان ها در قبال رخدادهای اجتماعی مثل سیل، زلزله، خشکسالی ، آلودگی های محیط زیست و ... که در جامعه اتفاق می افتد و به نوعی به سازمان آن ها مربوط می باشد برعهده دارند، بنابر این سازمان ها جدای از وظایف و مسوولیت های جاری خود لازم است مشارکت فعالی درمقابله با چنین رخدادهایی رادربرنامه های شان داشته باشندو موجبات تصویرمثبت وشهرت سازمانی درنزد افکارعمومی را فراهم آورند.
وی در ادامه افزود: اگر روابط عمومی و حتی سازمان ها وظایف شان را زمینه مسوولیت اجتماعی به درستی انجام دهند و پاسخگو باشند درواقع به مسوولیت اجتماعی خویش به خوبی عمل کرده اند ولی اگر مخاطب ناراضی باشد نسبت به آن سازمان به منزله این است که روابط عمومی و سازمان در مقابل مسوولیت اجتماعی خویش کارکرد مناسبی را نداشته و ناموفق بوده است.
سید محسنی با اشاره به پاسخگو بودن و اخلاق مداری روابط عمومی ها اظهار داشت: اگر سازمان ها وظایف شان را درقبال مردم به درستی انجام دهند یا به موضوع اخلاق و پاسخگویی درمقابل مخاطبان شان متعهد باشند خود دارای کارکردی درراستای تحقق مسوولیت اجتماعی است بنابر این روابط عمومی ها باید در این زمینه حرفه ای عمل نموده و مدیریت ارتباط بین سازمان و مخاطب را به خوبی انجام دهند.
در ادامه نشست دکتر سید وحید عقیلی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: روابط عمومی ها باید به تدوین و ساخت پیام بر حسب مخاطب شناسی سازمان خویش پرداخته و به عنوان عاملی در تغییر نگرش ، تغییر عقیده و در نهایت تغییر رفتار در سطح سازمان های خویش باشند و با شناخت بر روی مخاطبان درون و برون سازمانی به اعتماد سازی بپردازند و با پایش و نظرسنجی و آموزش های لازم زمینه ساز تغییر نگرش و رفتارها باشند.
وی در ادامه افزود: کنار مسوولیت اجتماعی سازمان ها بحث مهمی که به آن پرداخته می شود سازمان های یادگیرنده است امروزه با توجه به این که وجود شرکت های تولیدی و آثار تخریبی آن ها در محیط زیست و نقشی که در توسعه پایدار دارند بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته اند لذا بحث مسوولیت اجتماعی در این ارتباط مورد بررسی قرار می گیرد. در حوزه مسوولیت اجتماعی دیگر شرکت ها و سازمان ها تنها جنبه های سوددهی را مورد توجه قرار نمی دهند و به مسایل انسانی و توسعه انسان مدار اهمیت داده می شود به طوری که سازمان توسعه انسانی سازمان ملل نیز هرساله گزارش هایی در ارتباط با شاخص های فعالیت های اجتماعی منتشر می کند که این ها نشان دهنده نگاه جدی به شرکت ها و سازمان ها در حوزه مسوولیت های اجتماعی است.
عقیلی اظهار داشت: اما نکته مهمی که در حوزه مسوولیت های اجتماعی در سازمان ها وجود دارد جنبه داوطلبانه بودن این فعالیت هاست که روی آن تاکید می شود و این که روابط عمومی ها باید داوطلبانه وارد این حوزه شوند بنابراین نقش روابط عمومی ها در حوزه مسوولیت های اجتماعی هم درحوزه درون سازمانی و برون سازمانی را شامل می شود و از آن جایی که پرداختن به مبحث مسوولیت اجتماعی با جنبه، مدیریتی، مالی و انسانی در ارتباط است لذا روابط عمومی ها به عنوان هماهنگ کننده باید با رعایت همه این مسایل نقش هماهنگ کننده را داشته باشند و فعالیت شان را در ارتباط با امور سازمان با جامعه و مخاطبان شان هماهنگ سازند.
همچنین در ادامه مراسم میزگردی نیز با حضور دکتر هوشنگ عباس زاده عضو هیات علمی دانشگاه علامه طبابایی، دکتر علیرضا امیدوار، و امیر خنده جام رییس روابط عمومی شرکت آب و نیروی ایران و علی فروزفر برگزار شد که در آن درباره نقش روابط عمومی ها در حوزه مسوولیت اجتماعی در سازمان ها به بحث وتبادل نظر پرداختند. |