![](/media/image/1395/07/13/7695140-7887878777.jpg)
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- علاوه بر تولید محتوا برای سایت سازمان و شرکت، روابط عمومی باید برای سایت های خبری، سایت های دریافت مقاله، فروم ها و ... محتوای مناسبی تولید کند. در تولید محتوا دو هدف باید توسط روابط عمومی دنبال شود:
1. ارائه محتوای مورد نظر به مخاطبان هدف
2. دریافت لینک از سایت های معتبر
اهمیت دریافت لینک برای سایت سازمان شما از سایت های معتبر، علاوه بر دیده شدن، دریافت رتبه صفحه و اعتبار برای موتورهای جستجو است.
لینک های در یافتی به صورت لینک سردبیری و لینک در قسمت لینک های دوستان می باشد. در واقع شما برای دریافت این لینک ها باید هزینه ای را به صاحب سایت بپردازید، اما در صورت تولید محتوا می توانید از لینک های رایگاه بهره مند شوید.
نکات مهم در مدیریت تولید محتوا برای سایت های هدف
1. تولید محتوا باید در یک فرآیند منظم تنظیم شود. به طوری که هر چند وقت یادداشتی از روابط عمومی برای سایت های هدف ارسال و منتشر شود. فاصله طولانی ارائه مقالات بهتر از دریافت لینک های زیاد در یک دوره کوتاه و عدم فعالیت برای مدتی طولانی است.
2. در مطالبی که برای سایت های هدف ارسال می شود، حتما باید لینک سردبیری گنجانده شود. لینک سردبیری، لینکی است که شما برای ارائه اطلاعات بیشتر به صفحه ای در سایت سازمان یا شرکت خود می دهید.
3. برنامه تولید محتوا پس از برگزاری کمپین کلمات کلیدی اجرا می شود، بنابراین سعی کنید از کلمات کلیدی در تیتر، لید، متن و نتیجه استفاده کنید.
4. نام برند خود را حتما در میان متن استفاده کنید.
5. در متون خود از تصاویری با درج آدرس سایت شرکت یا سازمان استفاده کنید.
6. متن ارسالی دارای ساختار «عنوان، مقدمه، متن، نتیجه، منابع و آدرس» باشد.
7. متون ارسالی بین 500 تا 800 کلمه بهترین حالت برای یادداشت هایی است که قرار است خوانده شوند. متون طولانی تر عموما فقط مرور می شوند و بهتر از از سوتیتر، میان تیتر و حروف درشت برای دیده شدن نکات کلیدی استفاده شود.
اقدامات اجرایی مدیریت تولید محتوای سایت های هدف در سئو پی آر
الف: قبل از مدیریت تولید محتوا
• بررسی نتایج کمپین کلمات کلیدی و جداسازی برترین کلمات کلیدی که کسب و کار را بهتر معرفی می کند و بیشترین ترافیک را به سمت سایت هدایت می کند.
• بررسی سیاست های کلی سازمان برای انتشار محتوا در سایت های دیگر و مرور خط قرمزها
• جستجوی کلمات کلیدی برتر در موتورهای جستجوگر (گوگل، یاهو و بینگ) و تهیه فهرست سایت های برتر از سایت سازمان در هر کلمه کلیدی
• رجوع به تمام سایت ها و گزینش سایت هایی که احتمال تعامل با آنها وجود دارد (در مورد وبلاگ ها، میکروبلاگ ها، کامیونیتی های محتوایی، فروم ها و... این امکان تعامل بیشتر وجود دارد و در مورد سایت های رسمی دولتی کمترین امکان برای تعامل وجود دارد.)
• بررسی رتبه صفحه سایت ها با استفاده از شاخص پیج رنک گوگل (برای این کار کافی است عبارت «Page Rank Google» را در گوگل جستجو کنید و سایت هایی که تحلیلگر این شاخص هستند را پیدا کرده و سایت ها را با آن ارزیابی کنید.)
• تهیه فهرست کامل سایت ها به ترتیب رتبه صفحه (هرچه رتبه صفحه به 10 نزدیکتر باشد بهتر است.)
• بررسی سایت ها از نظر محتوای کلی و عدم مغایرت با قوانین کشور
ب: حین مدیریت تولید محتوا
• برقراری ارتباط با مدیر سایت از تمام راه های ممکن (در این زمینه برقراری ارتباط دیداری در اولویت اول قرار دارد و در غیر این صورت ارتباط تلفنی، ایمیلی، پیامکی و ... توصیه می شود.)
• سنجش نیازهای سایت های مقابل برای تولید محتوا و تهیه فهرست اولویت ها با در نظر گرفتن نتایج کمپین کلمات کلیدی
• رای زنی با مدیر تارنماهای هدف برای دریافت لینک و راهکارهای اجرایی از طریق تولید محتوا برای سایت هدف (در مورد فروم ها نیازی به رای زنی نیست و صرفا با حضور در آنها می توانید لینک های مورد نیاز خودتان را به صورت لینک سردبیری دریافت کنید.)
• اعلام موارد مورد نیاز به گروه تولید محتوا برای اجرای فرآیند تولید محتوای سئو پی آر برای سایت های هدف
• کسب اطمینان از دریافت لینک از تارنمایی که برایش تولید محتوا کرده اید.
• انتشار لینک محتوای دریافتی توسط سایت های دیگر در صفحه شبکه اجتماعی سازمان برای دریافت لایک و به اشتراک گذاری
• تعامل بیشتر با مسئولان سایت برای تولید محتواهای جدید و دریافت لینک
ج: بعد از مدیریت تولید محتوا
• نصب سیستم آنالیتیکس گوگل برای نظارت کامل بر سایت
• دریافت بازخوردها از رسانه های اجتماعی و تهیه گزارش از میزان استقبال مخاطبان و بازخورد های احتمالی
• بررسی لینک ها از نظر عدم استفاده از برچسب «No-follow» در آن (برای این کار باید به صفحه Source بروید و در قسمتی که لینک به سایت یا صفحه سایت شما داده شده از عدم استفاده از برچسب «No-follow» مطمئن شوید.)
• تحلیل میزان ورودی های سایت از طریق لینک دریافتی از سایت مورد نظر (برای هر سایت این میزان به صورت ماهیانه توسط آنالیزگر گوگل استخراج شده و در جدولی درج شود.)
• رده بندی سایت ها بر مبنای میزان ورودی هایی که از آنها داشته اید.
• اولویت بندی برای تولید محتوای سئو پی آر در آینده
• تهیه گزارش نهایی از فعالیت های آینده برای برنامه ریزی ها
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|