شارا- روابط عمومی ها به عنوان یکی از حیاتی ترین اجزای هر نهاد نقش بسزایی در شناساندن کارکردها و اقدامات مجموعه به مخاطبان اعم از افکار عمومی و ارباب رجوع دارند و از این حیث تقویت این حوزه به واقع تقویت سازمان مطبوع است.
روابط عمومی ها به دلیل جایگاه راهبردی زیربنایی خود می توانند سازمان های مختلف را در همگامی با پیشرفت و تحولات جهانی یاری دهند، چراکه روابط عمومی یک واحد پویا و ارگانیک سازمانی است که هیچ گاه در آن سکون و تعطیلی وجود ندارد.
از منظری دیگر همراه کردن کارکنان، جلب مشارکت و اعتماد آنان برای پیشرفت های مادی و معنوی سازمان از جمله وظایف و کارکردهای اساسی روابط عمومی است.
توجه ویژه به روابط عمومی به عنوان نهادی که می تواند به صورت نظام مند، برنامه ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است.
روابط عمومی مدون و برنامه ریزی شده یکی از ابزارهای قوی مدیریت افکار است که به عنوان اصلی ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان، مسئولیت خطیری در فرآیند دسترسی مدیران و کارکنان دارند و از اینرو می تواند نقش موثری در ایجاد محیطی امن و مطمئن در محیط کار ایفا کند، محیطی که آرامش و آسایش روانی کارکنان آن بسترهای توسعه و ترقی را فراهم خواهد کرد.
در دنیای کنونی و همزمان با گسترده تر شدن ارتباطات در سطوحی فراتر از سطوح سازمانی لزوم توجه به تقویت این حوزه با توجه به تاثیرگذاری آن دو چندان می شود.
به منظور بسترسازی و بسط و تقویت الگوی اسلامی در حوزه روابط عمومی تعامل و تبادل تجربیات صاحبنظران در این حوزه موثر خواهد بود و از این منظر گردهمایی نخبگان و اساتید این حوزه می تواند در احیای هر چه بیشتر این امر و ارائه راهکارها و نقطه نظرات مفید واقع شود.
بررسی موضوعاتی از جمله تکریم ارباب رجوع به عنوان یکی مواردی که موجب تحول در نظام اداری می شود موضوعی است که در حوزه روابط عمومی بسیار حیاتی به نظر می رسد.اهمیت این امر در آموزه های دینی نیز مورد تاکید قرار گرفته و تکریم شایسته شهروندان به عنوان موضوعی اعتقادی و زیربنایی مطرح است.
با توجه به اینکه حوزه روابط عمومی بیشترین ارتباط را با مردم دارد، اخلاق اسلامی نیز در این زمینه مورد تاکید است. برخورد مناسب، سعه صدر و روی گشاده در برخورد با مردم از موارد دارای اهمیت می باشد که حتی در صورت عدم رفع مشکل مراجعان به دلیل موارد قانونی نگاه مثبت وی را به مجموعه مطبوع به همراه خواهد داشت.
از نگاهی دیگر خدمت رسانی به خلق خدا یکی دیگر از نکاتی است که در روایات متعدد به آن تاکید شده و از پیامبر اکرم (ص) خطاب به رفاعه نقل است که فرمودهاند: کسی که به خدا ایمان آورده، هرگاه برادر مومن او برای رفع حاجتی نزد وی بیاید، باید با چهره باز با او برخورد کند و اگر می تواند، خودش به سرعت برای رفع حاجت او اقدام کند و اگر نه نزد دیگران برود تا حاجت او را برآورند، در غیر اینصورت رابطه ای بین ما و او نیست.
اهمیت این موضوع از نگاهی دیگر مهندسی افکار عمومی، سوق دهی مناسب و اطلاع رسانی صحیح در حوزه رسانه ها به عنوان یکی از مهمترین نهادهای مرتبط با روابط عمومی هاست که می تواند در عرصه بین المللی دستاوردهای مطلوبی به همراه داشته باشد.
اخلاق حرفه ای با محوریت آموزه های دینی، اخلاق رسانه ای را نیز به همراه داشته و از این حیث بستر ارتباط دوسویه و موثری را در حوزه اطلاع رسانی فراهم خواهد کرد. |