![](/media/image/1395/06/29/3412300-34434010-growing-graph-of-pr-on-white-success-of-advertising-and-promotion.jpg)
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- روابط عمومی در مراحل اولیۀ توسعهای به عنوان رشتۀ چند الگویی، که میتواند به طور همزمان ارزش علمی و عملی هر دو را به نمایش بگذارد، باقی میماند. مدرسین روابط عمومی مرتباً خط فاصلۀ بین بحثهای نظری بالا به پایین و مجموعه مهارتهای تاکتیکی پایین به بالا را که دانشجویان بیشتر بدان راغب هستند، میپیمایند. برنامههای روابط عمومی به عنوان دورههای حرفهای – یا علمی – توصیف میشوند؛ اما، وقتی دانشگاهیان در صدد تلفیق دانش درابرۀ نظریه، روشها، و تحقیق به عنوان جزء مهم هر دو بر میآیند، تفاوت در واقع ممکن است چندان متمایز و مشهود نباشد. آیا ما میتوانیم به طور همزمان دانشجویان را برای هر دو زمینۀ حرفهای و علمی آماده سازیم؟ به گمان من میتوانیم.
در اینجا خاضعانه برخی تدابیر کلیدی برای آیندۀ آموزش روابط عمومی راعرضه میکنم.
• نقطهها را به هم وصل کنید. دانشجویان به انجام دادن تکلیف کتبی میپردازند که باید به طریقی هدفمند بر پایۀ خود استوار باشد؛ اما، موقعی که به موضوعات درسی جداگانه میپردازند، غالباً انسجام کلی را از نظر دور میدارند. اگر دانشجویان بتوانند نقش اساسی نظریه، روش و تحقیق برای تفکر موشکافانه و نقادانه و حل مسائل در زمینههای گوناگون را درک کنند، بهتر برای درک ارزش آن در مقام افراد حرفهای پی میبرند.
• تلفیق طرحهای بینرشتهای مبتنی بر تحقیق. دانشجویان دیدگاههای خود را از طریق همکاریهای بین رشتهای تنوع میبخشند. همچنین، وقتی طرحها استفاده از مفاهیم در زمینههای جدید را بدهد، دانشجویان قادر به درک قابلیت تبدیل مفاهم در مقیاس وسیع به شکل نظریه و روش هستند.
• اشتغال در جامعه. دانشجویانی که در طرحهای خدماتی – یادگیری مشارکت میکنند قادر به درک تأثیر دانش اکتسابی خود هستند. دانشجویان باید از این نظریه استقبال کنند که آنچه آنها میگویند اهمیت دارد زیرا ارتباطات بر نگرشها و رفتارها تأثیر میگذارد. وقتی دانشجویان پژوهش را درک کنند، درمییابند که استفاده از ارتباطات برای تأثیر گذاشتن بر تغییرات در آگاهی، پذیرش، و عمل میتواند تأثیری مثبت بر جوامعی بگذارد که آنها به عنوان دانشجو در آن سکونت دارند. ایجاد احترام و پیوندها با جوامعی که در آنجا به طور موقت ساکن هستند نیز میتواند ارزشی افزوده باشد.
• امروز مانند قهرمان بازی کنید. نظریه در اینجا این است که صرفاً بدان علت که مجموعه مهارتهای فنی نیز اهمیت دارد، به دانشجویان که به صورت متخصصین روابط عمومی پرورش مییابند، باید فرصتهای رهبری، کار حرفهای، و توسعۀ شخصیت داده شود. ارتقاء را باید از دانشجویان در داخل و خارج از کلاس انتظار داشت.
وقتی ما دانشجویان را وادار کنیم که بهتر فکر کنند و بیشتر کار کنند، آنها را رقابتی، ماهر، و اعضاء متفکر رشته بار میآوریم.
آموزش روابط عمومی همراه با تحقیق و عمل پیشرفت خواهد کرد. به این طریق، معلم – محقق روابط عمومی پیشگامانی هستند که جو مناسب برای آیندۀ این رشته را فراهم می آورند و، اگر مدرسین روابط عمومی محرک دانش برای همکاران آیندۀ ما باشند، در این صورت به عنوان گنجینهای برای دانش مزبور عمل میکنند.
|