شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- عکس، مظهر یادمان¬های زنده و نامیرای حیات آدمی است. دریچه¬ایست به ژرفای خاطرات و رؤیاها برگستره اشکها و لبخندها... هر قطعه عکس یادآور یک اتفاق است. اتفاقی که دربردارنده جذابیت¬های بصری نهفته در بطن اشیاء، طبیعت، جانداران و رابطه آنها با یکدیگر است.
جذابیت تصویر و گیرایی عکس از آنچنان ابعاد وسیعی برخوردار است که از بدو پیدایش دوربین و عکس همگام با تحولات عظیم تاریخی، موجودیت خود را حفظ کرده و همواره بر ابعاد و غنای خود افزوده است.
بعد از دوران رنسانس و پیدایش انقلاب صنعتی همزمان با گذار تاریخی بشر از سنت به مدرنیته، تفکر تاریخی بشر طی دویست سال با چنان جهش عظیمی به سوی کشف ناشناخته¬ها حرکت کرد که تاریخ، توان ثبت و ضبط تمامی وقایع این دوران شتابناک را نیافت. اما بخشی از این وقایع به مدد ادبیات نوشتاری و تصویری از بوته فراموشی و گمشدگی رهایی یافت و در پرتو جادوی تصویر به جاودانگی پیوست. درواقع انسان امروز، بسیاری از داشته¬های تاریخی خود را وامدار تصاویری است که از دریچه دوربین عکاسان به ثبت و ضبط رسیده است.
توجه به این ضرب المثل که می¬گوید: «یک تصویر به یک میلیون کلمه می¬ارزد» می¬تواند به ما یاری برساند تا بدانیم که عکس هم¬اکنون از چه مایه ارزش جهانی برخوردار است.
یک عکس، بین موضوع و خواننده خود، رابطه¬ای نزدیک¬تر و صمیمانه¬تر از نوشته ایجاد می¬کند زیرا خواننده (مشاهده¬کننده تصویر) را به محل وقوع حادثه می¬برد و او به نوعی امکان حضور و شرکت در جزئیات حادثه را می¬یابد.
«نوشته تصویری» خود به خود جالب¬تر و گیراتر از «نوشته الفبایی» است. چرا که هم درک آن سریع¬تر صورت می¬پذیرد و هم به تمرکز فکری کمتری نیاز دارد. مانند یک نویسنده خوب و حرفه¬ای که کلمات خود را با دقت انتخاب می¬کند، عکاس ماهر نیز با توجهی خاص، وسایل «بیان گرافیکی» را که دید شخصی و فردی او را از موضوع به مناسب¬ترین شکل ممکن ارائه می¬دهد، برمی¬گزیند.
عصر ما عصر تصویر است. عکس در هر موقعیتی وجود دارد، در روزنامه¬ها، مجلات، کتاب¬ها، مدارس، دیوارها، نمایشگاه¬ها، مؤسسات صنعتی و آزمایشگاهی و... عکس، هنگامی که به حرکت درمی¬آید نیز پرده-های سینماها و صفحه تلویزیون¬ها را به تسخیر خود درمی¬آورد و جمعیت فراوانی را مجذوب و محسور خود می¬کند. خلاصه آنکه امروزه عکس بر تمام اجزاء مناسبات و ارتباطات انسانی حاکم است و در هر صحنه و عرصه¬ای حضور و درواقع بخش انکارناپذیری از زندگی انسان امروز شده است؛ مردم دنیا فارغ از هر نژاد و زبان درک نسبتاً مشترکی از مفهوم تصویر دارند و از عکس می¬توان به عنوان ادبیات بدون کلمه در جهان یاد کرد.
«محمود دادمرزی»
|