شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : عكس: ادبيات بدون كلمه
یکشنبه، 28 شهریور 1395 - 12:22 کد خبر:25886
عكس، مظهر يادمان¬هاي زنده و ناميراي حيات آدمي است. دريچه¬ايست به ژرفاي خاطرات و رؤياها برگستره اشكها و لبخندها... هر قطعه عكس يادآور يك اتفاق است. اتفاقي كه دربردارنده جذابيت¬هاي بصري نهفته در بطن اشياء، طبيعت، جانداران و رابطه آنها با يكديگر است.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- عكس، مظهر يادمان¬هاي زنده و ناميراي حيات آدمي است. دريچه¬ايست به ژرفاي خاطرات و رؤياها برگستره اشكها و لبخندها... هر قطعه عكس يادآور يك اتفاق است. اتفاقي كه دربردارنده جذابيت¬هاي بصري نهفته در بطن اشياء، طبيعت، جانداران و رابطه آنها با يكديگر است.


جذابيت تصوير و گيرايي عكس از آنچنان ابعاد وسيعي برخوردار است كه از بدو پيدايش دوربين و عكس همگام با تحولات عظيم تاريخي، موجوديت خود را حفظ كرده و همواره بر ابعاد و غناي خود افزوده است.


بعد از دوران رنسانس و پيدايش انقلاب صنعتي همزمان با گذار تاريخي بشر از سنت به مدرنيته، تفكر تاريخي بشر طي دويست سال با چنان جهش عظيمي به سوي كشف ناشناخته¬ها حركت كرد كه تاريخ، توان ثبت و ضبط تمامي وقايع اين دوران شتابناك را نيافت. اما بخشي از اين وقايع به مدد ادبيات نوشتاري و تصويري از بوته فراموشي و گمشدگي رهايي يافت و در پرتو جادوي تصوير به جاودانگي پيوست. درواقع انسان امروز، بسياري از داشته¬هاي تاريخي خود را وامدار تصاويري است كه از دريچه دوربين عكاسان به ثبت و ضبط رسيده است.


توجه به اين ضرب المثل كه مي¬گويد: «يك تصوير به يك ميليون كلمه مي¬ارزد» مي¬تواند به ما ياري برساند تا بدانيم كه عكس هم¬اكنون از چه مايه ارزش جهاني برخوردار است.


يك عكس، بين موضوع و خواننده خود، رابطه¬اي نزديك¬تر و صميمانه¬تر از نوشته ايجاد مي¬كند زيرا خواننده (مشاهده¬كننده تصوير) را به محل وقوع حادثه مي¬برد و او به نوعي امكان حضور و شركت در جزئيات حادثه را مي¬يابد.


«نوشته تصويري» خود به خود جالب¬تر و گيراتر از «نوشته الفبايي» است. چرا كه هم درك آن سريع¬تر صورت مي¬پذيرد و هم به تمركز فكري كمتري نياز دارد. مانند يك نويسنده خوب و حرفه¬اي كه كلمات خود را با دقت انتخاب مي¬كند، عكاس ماهر نيز با توجهي خاص، وسايل «بيان گرافيكي» را كه ديد شخصي و فردي او را از موضوع به مناسب¬ترين شكل ممكن ارائه مي¬دهد، برمي¬گزيند.


عصر ما عصر تصوير است. عكس در هر موقعيتي وجود دارد، در روزنامه¬ها، مجلات، كتاب¬ها، مدارس، ديوارها، نمايشگاه¬ها، مؤسسات صنعتي و آزمايشگاهي و... عكس، هنگامي كه به حركت درمي¬آيد نيز پرده-هاي سينماها و صفحه تلويزيون¬ها را به تسخير خود درمي¬آورد و جمعيت فراواني را مجذوب و محسور خود مي¬كند. خلاصه آنكه امروزه عكس بر تمام اجزاء مناسبات و ارتباطات انساني حاكم است و در هر صحنه و عرصه¬اي حضور و درواقع بخش انكارناپذيري از زندگي انسان امروز شده است؛ مردم دنيا فارغ از هر نژاد و زبان درك نسبتاً مشتركي از مفهوم تصوير دارند و از عكس مي¬توان به عنوان ادبيات بدون كلمه در جهان ياد كرد.


«محمود دادمرزي»