شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- خوشحال بودیم بالاخره فعالین وهمکارانمان در روابط عمومی های حوزه های مختلف نسبتا عزت وارتقاء در شان و منزلت یافتند نه به دلیل شغلی و ردیف سازمانی، بلکه به دلیل آگاهی مسئولین از اهمیت و حساسیت جایگاه روابط عمومی و فعالین و متخصصین این حوزه دریافتند که نتیجه اطلاع رسانی و پیگیری های آنها به ثمر نشسته چراکه معتقدیم در عصری زندگی میکنیم که به عصر ارتباطات و اطلاعات مشهور شده است و هر بیست ماه میزان دانش و آگاهی انسانها دو برابر میشود بنابراین به هر میزان که سازمانها،موسسات، نهادهای دولتی و غیردولتی با افراد از طریق فعالیت های روابط عمومی ارتباطی دوسویه داشته باشند، بهتر و بیشتر می توانند جریانی تاثیرگذار در جهت منافع و اهداف خود برقرار کنند و در نتیجه این مشارکت، پیشرفت وتوسعه روز افزون به دست می آید و در کنار آن اطلاعات وآگاهی مردم نیز ارتقاء می یابد.
دکتر علی اکبر جلالی، نویسنده کتاب روابط عمومی 2، روابط عمومی عصر حاضر، بر مبنای اصول جامعه اطلاعاتی، باید توجه خاص خود را به دو عنصر اطلاعات و ارتباطات معطوف کند. تولید اطلاعات، توزیع اطلاعات و استفاده از اطلاعات از یک سوی و ارتقای دانش نظری روابط عمومی، تسلط بر ارتباطات اجتماعی و استفاده مناسب از رسانه های نوین در جهت شکل دهی به افکار عمومی از سوی دیگر، نیازهای عصر حاضر در روند سیر تکاملی روابط عمومی هزار سوم می باشند.
حال بااین توضیحات علیرغم تمام تلاشهایی که در حوزههای مختلف صورت گرفته است، جریان روابط عمومی تا امروز هیچ وقت روند رو به رشدی نداشته است. یکی از دلایل این موضوع را میتوان ساختار کاملاً دولتی آن دانست ومتاسفانه بعد از این که روابط عمومی را از وزارت ارشاد به ریاست جمهوری انتقال دادند، گرایش ریاست جمهوری به طور کامل صرفاً تبلیغ و اطلاعرسانی برای دولت است و همین باعث شده که اطلاعیابی از مردم هم کاهش پیدا کند چراکه روابط عمومی دو روی سکه اطلاعرسانی و اطلاعیابی دارد اما عملکرد دولت در حوزه روابط عمومی بیشتر اطلاعرسانی است و میتوان گفت که بخش اطلاعیابی به کلی فراوش شده است بنحوی که آنقدر درگیر جمع و جور کردن بحث اطلاعرسانی شده که این موضوعات را فراموش کرده است؛ گرچه حتی در عرصه اطلاع رسانی نیز ناتوان بوده است.
طبق فرمایش رئیس جمهوری گرامی، روابط عمومی باید فرآیند بهسازی تصمیمها را در سازمان فعال کرده و آیندهنگری کند و برای حق مردم که همان "دسترسی سریع و آسان به اطلاعات "است را به رسمیت شناخته و مدیریت سازمان را به این موضوع متقاعد کند که اگر در خلوت خود تصمیم بگیرند و بدون محاسبه بازخوردها و تاثیرهای بیرونی تصمیمهایشان عمل کنند جه بسا شکست بخورند بنابراین روابط عمومی باید با آیندهنگری نه چندان دراز مدت به مرکز و قطب تصمیمگیری در سازمان تبدیل شود و برای اینکه چنین اتفاقی رخ دهد، هم خود روابط عمومیها و ساختارهاشان باید ظرفیت و توانایی پاسخگویی به این نیازرا پیدا و فرآیند پژوهش وتحقیق را در روابط عمومی نهادیه کند که متاسفانه شاهدیم هر دولتی بنا به سلیقه و برداشت خود از روابط عمومی قوانین ومقررات مربوطه به آنهارا تدوین می کنند.
حال جناب آقای دکتر روحانی رئیس جمهوری گرامی پرسشی که باعث شده فعالان و متخصصان روابط عمومی امروز با شوک مواجه شوند، دستورالعمل سازمان مدیریت برای تغییرات ساختار سازمانی روابط عمومی ها در دستگاههای اجرایی است وآن اینکه چرا اکنون که شرایط پیش روی ایران اسلامی در شرایط پساتحریم فرصت های زیادی را برای توسعه و ترویج روابط عمومی در بعد داخلی و بین المللی فراروی دست اندرکاران و مسئولان این حوزه قرار داده است وعلاوه براین کمتراز نه ماه به آغاز دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقیست و بنابه تحقیقات انجام شده شغل روابط عمومی بعنوان چهارمین شغل سخت جهان شناخته شده، بجای پیگیری بند 10 ماده 68 قانون خدمات کشوری، مشاغل حساس و تخصصی مبنی بر اختصاص 35 درصد فوقالعاده ویژه برای شغل روابط عمومیها شاهد ارسال بخشنامه ای به کلیه وزارتخانه ها وموسسات دولتی مبنی برتنزل مراکز روابط عمومی هستیم آن هم در زمانی که دولت تدبیر و امید نیاز به اطلاع رسانی اقدامات انجام شده دارد.
اکنون انتظار داریم، بنا به فرمایش مقام معظم رهبری که فرموده اند” روابط عمومی بهترین نمایانگر اوضاع داخلی وزارتخانه از یک سو و از سوی دیگر منعکسکننده چگونگی مسایلی است که در آن نهاد میگذرد” و تاکید جنابعالی که باور دارید "روابط عمومیها باید مظهر و بازتابنده افکار، اراده و مطالبات بهحق همه شهروندان کشور باشند”، پیش از آن که شاهد لطمات بیشتری بر پیکر مصدوم جریان ارتباطات و روابطعمومی های کشورباشیم، استدعا داریم حضرتعالی و سایر مسئولان ذیربط در دولت تدبیر و امید و وزارت کشور از اجرای تغییر سازمانی روابطعمومیها جلوگیری کرده و در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام وعمل که یکی از ابزارهای مهم تحقق این امر ،روابط عمومی هاست را حفظ و تقویت نمایید.
نویسنده : محمود احمدی
کارشناس ارشد ارتباطات
|