![](/media/image/1395/06/25/411728-gannett-frank.jpg)
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- پانزدهم سپتامبر 1982 شرکت رسانه ای «گانِت» نخستین شماره روزنامه تازه خود «یو. اس. ا ـ تودی USA Today» را منتشر کرد که اینک پُرفروشترین (نه، مهمترین) روزنامه سراسری آمریکاست. این روزنامه با توجه به روانشناسی مخاطبان معاصر، ساده نویسی را پیشه خود ساخته است و بانگارش خاص و عکسهای متعدد منتشر می شود.
شرکت گانت که در سال 1906 توسط «فرانک گانتFrank Gannett متولد1876 و متوفی در 1957» تاسیس شده است در سال 2003 در ایالات متحده دارای 99 روزنامه و مجله، 22 فرستنده تلویزیونی و دهها رادیو و یک خبرگزاری بود. این شرکت در دهه 1950 که مؤسس آن درگذشت 22 روزنامه، چهار رادیو و سه تلویزیون داشت. گانت که یک جمهوریخواه (راستگرا) بود فعالیت مطبوعاتی خود را از شهر نیویورک آغاز کرده بود. وی گفته بود که اگر رئیس جمهوری باشد یک وزارت خانه صلح هم دایر می کند. فرانک گانت کار روزنامه را از زمانی که دانش آموز دبیرستان بود با رساندن روزنامه شهر بریستول ایالت نیویورک با دوچرخه به خانه های محله ای که در آن زندگی می کرد آغاز کرده بود. وی با این کار هزینه خرید لباس و تفریح خودرا تأمین می کرد. او بعدا خبرگیر و خبرنگار شد و ....
باید دانست که اهمیت روزنامه به تیراژ آن نیست، به کیفیت مطالب و تجربه، شهرت، دانش و مقبولیت اجتماعی نویسندگانش است و اینکه چه کسانی آن را می خوانند. عوام الناس روزنامه را می خرند ولی جز یکی دو مورد، بقیه مطالبش را نمی خوانند ـ فقط ورق می زنند و نگاه می کنند که نقض غرض تلقی شده است. هر جامعه ملی، صرف نظر از میزان جمعیت، توسط چند هزار نفر اداره می شود و اهمیت یک روزنامه به این است که تا چند درصد این چند هزار نفر را جذب و به خواندن مطالبش معتاد و نیازمند می کند. این گروه نشریه ای را می خوانند که از آن ـ در هرشماره ـ با زبانی ساده که وقت گیر نباشد اطلاعات و معلومات تازه به دست آورند.
|