نکاتی در مورد منبع خبر: ذکر منبع حتما باید در بازانتشار مطالب و اخبار اختصاصی رسانهها و پایگاه های اینترنتی رعایت شود؛ چون حاصل تلاش و کار افراد دیگری است. ذکر منبع یک امر معمول است و ایرادی ندارد که رسانهها با ذکر منبع، اخبار و مطالب همدیگر را نقل کنند. اما متاسفانه تعداد زیادی از همکاران رسانه ای مطالب و خبرهای سایر رسانه ها را کپی کرده و از ذکر منبع آن خودداری می کنند. شارا در صورتی اجازه باز انتشار مطالب خود را می دهد که منبع آن به طور کامل ذکر شود.
|
برداشت ها - شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا):
از مهم ترین وظایف نهاد روابط عمومی شناخت، اقناع و اعتمادسازی افکار عمومی است. برای نیل به این اهداف مهم و استراتژیک، ارتباط موثر با رسانه ها اعم از دیداری و شنیداری، مکتوب، مجازی و ... بسیار حایز اهمیت است. این ارتباط یک ارتباط دوسویه می باشد از یک طرف باید اطلاعات لازم از مجموعه فعالیت ها و اقدامات سازمان را از طریق رسانه ها به اطلاع مخاطبان هدف رساند و از دیگر سو دیدگاه ها، پیشنهادها و انتقادات افکار عمومی را از طریق رسانه ها دریافت و در اختیار تصمیم سازان و تصمیم گیران سازمان گذاشت تا از این رهگذر رضایت مندی مخاطبان و گروه هدف تامین شود.
برای گذار از نگاه سنتی به روابط عمومی و وظایف کلیشه ای مرسوم باید به مقوله ی ارتباطات از نگاه نوینی نگریسته شود که این امر مستلزم سیاستگذاری، برنامه ریزی و تعیین شیوه های نو و خلاقانه می باشد در واقع در حوزه ارتباطات و روابط عمومی باید از مدیریت استراتژیک جلو تر رفته و به مدیریت فکر که لازمه ی آن نوآوری و خلاقیت است، بیندیشیم و همچنین نگاهی به آینده و تحولات پیش رو داشته باشیم تا از قافله پیشرفت، ترقی و تحولات و تغییرات عقب نمانیم لذا در ارتباط نوین، نهاد روابط عمومی می بایست به نکات زیر توجه داشته باشد:
1.برنامه کاری مدون و منظم همراه با انعطاف و قابلیت به روز شدن داشته باشد.
2.نوآوری و خلاقیت از ارکان مهم کار روابط عمومی مدرن است.
3. آینده پژوهی و آینده نگری حتما مطمح نظر باشد.
4.داشتن صداقت با مخاطبان از ضروریات کار است.
5.مواضع سازمان به صورت شفاف برای مردم اعلان گردد.
6. ارتباط سازنده، موثر و دوسویه با رسانه ها به خصوص رادیو و تلویزیون ایجاد شود.
7. ایجاد وب سایت برای ارتباط سازنده با افکار عمومی و معرفی سازمان متبوع ضروری می باشد.
8. ایجاد نظام جمع آوری پیشنهاد های کارکنان برای بالا بردن حمیت سازمانی و ترغیب آنان به مشارکت بیشتر
9. پژوهش و مطالعه برای غنی سازی مشاغل کارکنان به منظور جلوگیری از بی رغبتی و بی انگیزگی در کارکنان
10. تعریف سیستم مناسب برای ارتباط و تکریم ارباب رجوع و تسهیل ارتباطات آنان با مسوولان و مدیران
در در پایان به عموم دست اندرکاران به خصوص مدیران و مسوولان ارگان ها، نهادها و وزارتخانه ها اهمیت رسانه را در ایجاد اعتماد و باور عمومی یادآور می شویم و این نکته ی بدیهی را تکرار می کنیم که تفاوت عمده ای میان روابط عمومی و تبلیغات وجود دارد. روابط عمومی متکی به ارتباط دو سویه با مخاطب است و برای شعور و انتخاب وی ارزش فراوانی قایل است. در روابط عمومی ضمن اطلاع رسانی، اطلاع یابی ازدیدگاه های مردم نیز مهم است درحالی که در تبلیغات یا همان پروپاگاندا پیام یک سویه از طرف مبلغ برای جلب نظر مخاطب مورد نظر است. در واقع در روابط عمومی اخلاق حرفه ای در بالاترین سطح باید رعایت شود. |