شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- محمد خُدادی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ ایرنا (سابقا، به نام خبرگزاری پارس که در اَمُرداد 1313 تاسیس شده است) هفدهم اَمُرداد 1393 در یک برنامه تلویزیونی به مناسبت «روز خبرنگار» لزوم داشتن شوق و اشتیاق و مهارت برای اشتغال به این پیشه را تاکید کرد.
وی در مورد خبرگزاری ملّی [ایرنا] گفت که خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران جناحی و حزبی عمل نمی کند و جناحی عمل کردن خلاف اساسنامه آن است ـ این خبرگزاری متعلق به نظام اسلامی و کشور است و یک خبرگزاری اگر بخواهد اثر گذار باشد باید از جناح بندیها به دور باشد. اگر یک خبرگزاری وارد مواضع جناحی شود اسمش میشود وبلاگ و وبسایت.
خُدادی ضمن اشاره به اینکه کشور دچار کثرت رسانه [نشریات و ...] است گفت که در میان اینها هم رسانه حرفه ای به معنای واقعی کلمه، کمتر به چشم می خورد. به علاوه، به نظر می رسد که گرایش رسانه های کشور عمدتا به سوی مسائل سیاسی است تا فرهنگی و اجتماعی و ... و به نظر من، رسانههای ما به نوعی حرکت سطحی دارند.
اگر کارکرد یک رسانه، حرفهای [نه، حزبی و اختصاصی] باشد اساساً نمیتواند جای حزب عمل کند. هیچ کشوری نیست که مدعی شود رسانههایش بدون چارچوب عمل میکنند، اما سایه احزاب باید از رسانههای عمومی [حرفه ای] برداشته شود و کارکرد حرفه ای [مطابق اصول ژورنالیسم] دنبال شود. تفاوت ما با رسانه های غرب در همین است.
رسانه هایی که از بیت المال و بودجه دولت استفاده میکنند قاعدتا نباید کارکرد حزبی [جهت دار] داشته باشند باید به کار حرفهای بازگردند و در تولید محتوا تفاوت ایجاد کنند. کارکرد حرفه ای یعنی کارکرد استاندارد [مطابق اصول ژورنالیسم]. بی طرفی به معنای خنثی بودن نیست، باید در چارچوب منافع ملّی حرکت کرد و چنین حرکتی یک وظیفه است [حرکت در جهت منافع ملّی، جناحی و حزبی نیست ـ حرکتی همگانی است] و بنابراین باید ضابطه و سازمان داشته باشیم.
نقل این مطلب بدون ذکر نشانی پایگاه و نام مولف (نوشیروان کیهانی زاده) ممنوع است زیرا که نتیجه تحقیقات شخص وی و نظر اوست.
|