درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 27 خرداد 1403 - 03:50   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها

  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها
  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند
  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی
  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند
  محاسبات و ذخیره‌سازی به سمت لبه حرکت می‌کنند و فناوری اطلاعات باید آماده باشد
  ما در حال مشاهده زندگی در آن سوی الگوریتم‌ها هستیم
  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد
  ۳ گام ساده برای حفظ ارتباط در روابط‌عمومی
  انقلابی در روابط شما
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 25008صفحه نخست » خبر یکپنجشنبه، 7 مرداد 1395 - 19:52
یک هشدار درباره کاریکاتورهای بحث‌برانگیز
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- انتشار کاریکاتور از افراد معمم موضوعی است که معمولا از سوی هیچکدام از جناح‌های سیاسی مورد قبول واقع نمی‌شود. چنین کاریکاتورهایی در مواردی نادر در رسانه‌ها منتشر می‌شوند که همواره با واکنش و اغلب با برخورد همراه بوده‌ است.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- انتشار کاریکاتور از افراد معمم موضوعی است که معمولا از سوی هیچکدام از جناح‌های سیاسی مورد قبول واقع نمی‌شود. چنین کاریکاتورهایی در مواردی نادر در رسانه‌ها منتشر می‌شوند که همواره با واکنش و اغلب با برخورد همراه بوده‌ است.


به گزارش ایسنا، یکی از روزنامه‌های کشور روز دوشنبه ۴ مرداد به انتشار طرحی از آیت‌الله رفسنجانی دست زد که این شخصیت روحانی کشور را با شمایلی متفاوت نشان می‌داد؛ ترسیم رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در قالب یک خان روستایی با لباس‌های محلی، تعجب بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت.

 

صبح امروز هم یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب عکسی نامتعارف از آیت‌الله طالقانی را منتشر کرده که به سرعت در شبکه‌های اجتماعی با واکنش همراه بوده است.


بحث انتشار کاریکاتور روحانیون سبقه طولانی دارد؛ مجله «گل آقا» که زمانی مهمترین مسائل سیاسی و اجتماعی کشور را با زبان طنز روایت و از آن‌ها انتقاد می‌کرد، هیچ‌گاه از چهره روحانیون در کاریکاتورهایش استفاده نکرد؛ این در حالی است که این نشریه در دوران روسای جمهوری منتشر می‌شد که هر دو روحانی بودند. گل آقا از معاون اول و وزیران این دولت‌ها به عنوان سوژه‌های همیشگی در طنزهای تصویری‌اش استفاده می‌کرد و با زبانی ساده، نقدهایی جدی را به سیاست‌های داخلی و خارجی دولت مطرح می‌کرد، اما هیچ‌گاه این انتقادها به حوزه جسارت کشیده نمی‌شد.


کیومرث صابری فومنی – موسس نشریه گل آقا – در مصاحبه‌ای که سال‌ها پیش با روزنامه «ابرار» داشت، درباره ترسیم کاریکاتور روحانیون گفته بود که «تحت هیچ شرایطی، کاریکاتور روحانیون را چاپ نمی‌کنم. این را، توهین به لباسی می‌دانم که جنبه تقدس دارد. ممکن است بگویید که در هر لباس، آدم‌های بد هم هستند. بله، هستند اما آنها دیگر روحانی نیستند. انسان بدی هستند که آن لباس را به خودشان بسته‌اند. من چه حقی دارم که کلیت چیزی را که در اذهان مردم مقدس است و تقدس آن هم به نفع جامعه است، زیر سؤال ببرم؟ بحث ترس نیست … من این کار را زیان‌بار و خطرناک می‌دانم و این کار را نخواهم کرد. اما آیا مطلبی به طنز درباره گفته‌ها و تصمیمات‌شان نخواهم نوشت؟ شعرشان را نخواهم سرود؟ نخیر … من این کار را کرده‌ام و از این به بعد هم خواهم کرد. آن روحانی که وزیر می‌شود، وکیل می‌شود، از عیب مبری نیست. نقطه ضعف دارد، ممکن است در تصمیم یا در اجرای طرحی، اشتباه هم بکند. من خائن‌ام اگر از روحانیون که عهده‌دار مشاغل‌اند، انتقاد نکنم اما کسی را به باد استهزا نمی‌گیرم.»


اما ترسیم کاریکاتور روحانیون در سال‌های اخیر اتفاقات رسانه‌ای متعددی را رقم زده که به برخورد با رسانه‌ی منتشرکننده و در مواردی خود کاریکاتوریست منجر شده است؛ از آن جمله می‌توان به کاریکاتور سال ۷۸ در یک روزنامه که به آیت‌الله مصباح نسبت داده شد، اشاره کرد. ماجرای مجله‌ی فاراد هم در سال‌های دورتر، یکی از موردهای بارز دیگر بوده است.


رعایت مرز بین طنز و توهین در کاریکاتور و بویژه درباره‌ی کسوت‌های خاص با حساسیت‌هایی همراه بوده است که بیش از هر چیزی به رعایت اصول اخلاقی و حرفه‌ای روزنامه‌نگاری بازمی‌گردد. البته این رفتار رسانه‌ای که تاکنون از سوی افرادی که موضوع طرح قرار گرفته‌اند چندان با واکنش همراه نبوده است، روز به روز عادی‌تر جلوه می‌کند و شاید به حربه‌ای تبدیل می‌شود که رسانه‌های وابسته به نهادها و جناح‌های مختلف، علیه هم از آن بهره بگیرند.


پیشتر ایسنا در گفت‌وگو با بیژن نفیسی – روزنامه‌نگار پیشکسوت – نظر او را درباره وضعیت نقد در رسانه‌ها و لزوم نگاه داشتن مرز بین توهین و نقد جویا شده است؛ او معتقد است که «اگر رسانه‌ها نتوانند این مرز را نگه دارند، دیگر نمی‌توان نام آنها را رسانه گذاشت. کاملاً مشخص است که توهین کردن در کار رسانه‌ای اصلا ً درست نیست. رسانه‌ها نقش آموزشی بر عهده دارند و نمی‌توانند هر چیزی را مطرح کنند یا نشان دهند.»


نفیسی همچنین درباره وضعیت امروز رسانه‌ها در زمینه نقدهای محترمانه خاطرنشان کرد: وضعیت رسانه‌های ما امروز کاملا بینابین است. گاهی می‌بینیم رسانه‌ها در تلاشند در چارچوب تعریف شده نقد کنند که هم سازنده است و هم گاهی راهکار ارائه می‌دهند؛ ولی در عین حال رسانه‌هایی را هم می‌بینیم که فقط در حال اتهام‌زنی بدون مدرک هستند. نمی‌شود که رسانه‌ها بدون هیچ دلیلی اتهام بزنند و توهین کنند که اگر دلیل و مدرک هم داشته باشند دال بر توهین نمی‌شود. قانون حد و حدود برخورد با اشخاص را مشخص کرده است، نمی‌دانم چرا رسانه‌ها تلاش می‌کنند تا فراتر از قانون عمل کنند؟

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  گوگل ارسال پیام به جمینی را در پیام‌های اندروید آسان‌تر می‌کند


  ۳اصل برای کارآفرینان از دیدگاه گرگ راکوزی


  بهبود روابط‌عمومی با قدرت هوش مصنوعی


  هوش مصنوعی فریب خورد! عکس برنده مسابقه عکاسی، کار انسان بود نه هوش مصنوعی


  ششمین شماره ماهنامه الکترونیکی راهبرد ارتباطات و روابط‌عمومی منتشر شد


  اولین گردهمایی مدیران روابط‌عمومی نمایشگاه های کشور برگزار شد


  رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی: روابط‌عمومی در مدیریت و رهبری سازمان‌ها نقش محوری دارد


  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد


  چالش بازاریابی: اندازه‌گیری بازگشت سرمایه


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد