درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
دوشنبه، 28 خرداد 1403 - 15:58   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد

  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  هفته‌های کاری 6 روزه در حال افزایش است
  اشتراک در اطلاعات بیشتر از هوش مصنوعی
  اقتصاددان استنفورد می‌گوید چرا بازگشت پنج روزه به دفتر بعید است
  چرا سم آلتمن از اوپن‌ای‌آی اخراج شد؟
  مهمترین چالش های ارتباط داخلی طبق گزارش آکسیوس
  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024
  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد
  استراتژی بازاریابی FML چیست؟
  چگونه در همه چیز موفق باشیم
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 24869صفحه نخست » ادامه مطلب سهجمعه، 1 مرداد 1395 - 22:18
نگرانی گزارشگران بدون مرز از تسلط فزاینده میلیاردرها بر رسانه‌ها
حاکمیت الیگارش‌‌های رسانه‌ای گسترش پیدا می کند
تازه‌ترین گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز به روند رو به گسترش قبضه رسانه‌های جهان به دست الیگارش‌ها و خطر آن برای آزادی اطلاعات و ژورنالیسم مستقل پرداخته است. این روند از روسیه و چین تا آمریکا و فرانسه مشهود است.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- تازه‌ترین گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز به روند رو به گسترش قبضه رسانه‌های جهان به دست الیگارش‌ها و خطر آن برای آزادی اطلاعات و ژورنالیسم مستقل پرداخته است. این روند از روسیه و چین تا آمریکا و فرانسه مشهود است.

واژه "الیگارش" (Oligarch) را اولین بار در روسیه برای تاجران ثروتمند به کار گرفتند. اینک گزارشگران بدون مرز در آخرین گزارش جامع خود این اصطلاح را برای میلیاردرهایی به کار گرفته که روز به روز رسانه‌های بیشتری را در جهان تحت کنترل خود درمی‌آورند و امپراطوری‌های رسانه‌ای آنها حالا به اهرمی قوی در تامین و تضمین منافع اقتصادی و سیاسی‌اشان بدل شده است.

عنوان گزارش ۳۱ صفحه‌ای جدید گزارشگران بدون مرز "وقتی که الیگارش‌ها خرید می‌روند" است و در آن از جمله گفته می‌شود که روندها در جهان به سوی تمرکز مالکیت رسانه‌ها در دست صاحبان پرثروت بانک‌ها و املاک و ساختمان‌هاست. براساس گزارش مزبور، این روند در گوشه و کنار جهان، از ترکیه و روسیه گرفته تا چین و هند و فرانسه و آمریکا در جریان است و اغلب هم حمایت دولتی را پشت خود دارد.

گزارش جهانی را توصیف می‌کند که مدت‌هاست در حال شکل‌گرفتن است و در آن ژورنالیسم و آزادی اطلاعات به گونه‌ای فزاینده با سدی از ثروت و چالش‌های ناشی از منافع صاحبان الیگارش رسانه‌ها برخورد می‌کنند. این سد، به نوشته گزارش، در حال ایجاد تهدیدی بزرگ برای دمکراسی است.

الیگارش‌‌های رسانه‌ای، به نوشته گزارش، تابع قانون عرضه و تقاضای نظام سرمایه‌داری و ملزومات توسعه تکنولوژیک رسانه‌ها هستند، ولی همزمان کنترل شدیدی را بر محتوا و سمت‌گیری گزارش‌ها و خبرها اعمال می‌کنند یا فشار می‌آورند که مضمون‌ها و مطالب سرگرم‌کننده جایگزین کار تحقیقی ژورنالیستی شوند.

منشوری که مسخ می‌شود
گزارش در توضیح خطر حاکم ‌شدن الیگارش‌ها بر رسانه‌های جهان به منشور یونسکو اشاره می‌کند که در آن آمده است تصمیم‌گیری‌های اساسی فردی و اجتماعی نیازمند اطلاعات شفاف و دقیق است و تهیه و انتشار چنین اطلاعاتی نیازمند ناظر (رسانه‌ها و روزنامه‌نگارهای) مطمئن و وفادار به واقعیت عینی است.
[عنوان گزارش ۳۱ صفحه‌ای جدید گزارشگران بدون مرز وقتی که الیگارش‌ها خرید می‌روند است و در آن از جمله گفته می‌شود که روندها در جهان به سوی تمرکز مالکیت رسانه‌ها در دست صاحبان پرثروت بانک‌ها و املاک و ساختمان‌هاست]

عنوان گزارش ۳۱ صفحه‌ای جدید گزارشگران بدون مرز "وقتی که الیگارش‌ها خرید می‌روند" است و در آن از جمله گفته می‌شود که روندها در جهان به سوی تمرکز مالکیت رسانه‌ها در دست صاحبان پرثروت بانک‌ها و املاک و ساختمان‌هاست

این تعریف ناظر بر آن است که خبرنگار باید بتواند آزادانه به همه جا سر بکشد و قید و بند فشار و مصالح ناشی از ثروت و منافع مانعی سد و حصاری نامرئی در برابر کار او ایجاد نکند. این در حالی است که تسلط الیگارش‌ها بر رسانه‌ها که به شدت در پی افزایش منافع و مصالح اقتصادی خود هستند، با گزارشگری بی‌طرفانه و عینی از واقعیات جهان در تضاد است و استقلال ژورنالیسم حرفه‌ای را تهدید می‌کند.

گزارش می‌گوید که در کشورهایی مانند روسیه، چین، هند، ترکیه و حتی دمکراسی‌های غربی میلیاردرها به خرید رسانه‌ها علاقه‌مند شده‌اند، البته نه برای تقویت کثرت‌گرایی (پلورالیسم) رسانه‌ای و اطلاعاتی، بلکه برای در خدمت‌ گرفتن این رسانه‌ها به سود تقویت و افزایش منافع خود.

این میلیاردرها در برخی موارد این روزنامه یا آن رسانه ‌را با انگیزه‌های "خیرخواهانه" می‌خرند تا مثلا تداوم کار آنها تضمین شود، ولی در عمل آنها را به خدمت گسترش نفوذ و منافع خود می‌گیرند. این گونه تمرکز رسانه‌ها در دستان عده‌ای الیگارش و میلیاردر نافی حق شهروند در دسترسی آزادانه به اطلاعات که از اصول اساسی دمکراسی‌است عمل می‌کند.

گزارش تازه گزارشگران بدون مرز که بازتابی از نگرانی در مورد نقض فزاینده آزادی‌های رسانه‌ای و ژورنالیستی در جهان است مشتمل بر ۱۲ قسمت است با عناوینی مانند "زندان نامرئی پول"، "چهره پنهان الیگارش‌ها"، "امپراطوری‌های رسانه‌ای جدید"، "چندملیتی‌هایی که رسانه‌ها را کنترل می‌کنند" و ...
 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  مهمترین چالش های ارتباط داخلی طبق گزارش آکسیوس


  چگونه در همه چیز موفق باشیم


  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024


  استراتژی بازاریابی FML چیست؟


  چرا سم آلتمن از اوپن‌ای‌آی اخراج شد؟


  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد


  اقتصاددان استنفورد می‌گوید چرا بازگشت پنج روزه به دفتر بعید است


  اشتراک در اطلاعات بیشتر از هوش مصنوعی


  هفته‌های کاری 6 روزه در حال افزایش است


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد