شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- امروزه نقش روابط عمومی ها در کمک به تصمیم گیری های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقش قابل توجهی می باشد. نقش روابط عمومی به عنوان ابزار مدیریتی برای فعالیت های حرفه ای از مشخصه های جدید روابط عمومی در عصر ارتباطات است. اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع رسانی در همه عرصه ها پیشتاز است دو چندان شده است بطوری که موفقیت سازمان ها، ادارات و شرکت ها و دوام شان در عرصه ها و فعالیت های تخصصی به عملکرد آن ها وابسته است.
روابط عمومی به عنوان اصلی ترین حلقه ارتباطی بین مدیران و کارکنان مسئولیت بزرگی در فرآیند دسترسی مدیران وافکار جمعی کارکنان دارند به همین دلیل توجه ویژه به روابط عمومی به عنوان نهادی که می تواند به صورت نظام مند، برنامه ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان اقدام کند بسیار با اهمیت است. آنچه اهمیت فراوانی دارد این است که کار روابط عمومی تسهیل و خدمت به مدیریت است نه مدیر. برای آنکه محور اساسی کار روابط عمومی کسب منافع برای کل سازمان است نه برای شخصی که در رأس هر سازمانی قرار گرفته است. پس باید به روابط عمومی و کارکردهای آن بهتر و منطقی تر نگاه کرد. در این صورت روابط عمومی می تواند در سازمان موفق عمل کند
.امروزه سازمان ها، نهادها و شرکت ها همواره می کوشند از دروازه ای عبور کنند که پشت آن، نگرش های مخاطبان همانند رودخانه ای خروشان در گذر است. آنها می خواهند نگرش ها را تغییر دهند و با آنها به مقابله بپردازند و بالاخره آنها را به نگرش های مطلوب تبدیل نمایند. کلید این دروازه در دست پرقدرت روابط عمومی ها می باشد. روابط عمومی ها نه از دروازه های بسته هراسی دارند و نه به کارها و فعالیت های عبث و بیهوده می پردازند.
به هر حال با توجه به سابقه 63 ساله در ایران ( از سال 1330 هـ . ش ) نگاه حاضر به روابط عمومی و جایگاه آن در کشور هرگز خوشایند نبوده و با این روال اصلاً موفق نیست و عزم جدی تر مسئولان و توجهات زیادی را می طلبد تا حرکت روبه رشد نظام ارتباطی و روابط عمومی در کشور ایجاد شود و این حرفه و فن تخصصی در جایگاه و منزلت واقعی خویش قرار گیرد.
روابط عمومی در ایران هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا ننموده و توجه بیشتر مسئولان را می طلبد در واقع روابط عمومی در ایران همچنان مفهوم سنتی داشته در صورتی که روابط عمومی سخنگوی هر دستگاه و سازمان می باشد که تمام اطلاعات و اخبار و نظرسنجی از طریق روابط عمومی باید صورت پذیرد. روابط عمومی تلاشی است تعهدی، برنامه ریزی شده و پایدار برای ایجاد و حفظ درکی دوجانبه بین سازمان و عموم مردم که با آن سروکار دارند. روابط عمومی آینه تمام نمای هر دستگاه و سازمان است. این آینه باید شفاف بوده تا بتواند مطالب را خوب منعکس نماید. روابط عمومی پل ارتباطی بین سازمان با مشتریان است این پل ارتباطی نباید یک سویه باشد .
چند نکته در خصوص روابط عمومی
1- علم به اندازه تجربه مهم بوده و فقط نباید به دانسته های تجربی خود اکتفا کنیم. روابط عمومی یک علم است در جهت بالا بردن اعتبار و خودشناسی یک دستگاه و سازمان.
2- امروزه سازمان ها به روابط عمومی تجاری و صنعتی نیاز دارند.
3- مسئولیت رضایت مشتریان با تمام کارکنان سازمان است روابط عمومی مسئولیت اصلی را به عهده دارد.
4- رقابت، واقعیت دنیای تجاری است. پس برای آن برنامه ریزی و اقدام کنیم.
5- گاهی اوقات باید به داخل بازار رفته و مدیران روابط عمومی حداقل 50 درصد وقت خود را باید با مشتریان بگذرانند.
6- باید سخت، هوشمندانه و عاشقانه کار کنیم.
|