شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چند نكته در خصوص روابط عمومي
چهارشنبه، 23 تیر 1395 - 13:56 کد خبر:24707
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- 4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199امروزه نقش روابط عمومي ها در كمك به تصميم گيري هاي مديريتي و استراتژيك يك سازمان نقش قابل توجهي مي باشد. نقش

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- 4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199امروزه نقش روابط عمومي ها در كمك به تصميم گيري هاي مديريتي و استراتژيك يك سازمان نقش قابل توجهي مي باشد. نقش روابط عمومي به عنوان ابزار مديريتي براي فعاليت هاي حرفه اي از مشخصه هاي جديد روابط عمومي در عصر ارتباطات است. اهميت جايگاه روابط عمومي در عصر ارتباطات و در دوراني كه اطلاع رساني در همه عرصه ها پيشتاز است دو چندان شده است بطوري كه موفقيت سازمان ها، ادارات و شركت ها و دوام شان در عرصه ها و فعاليت هاي تخصصي به عملكرد آن ها وابسته است.


روابط عمومي به عنوان اصلي ترين حلقه ارتباطي بين مديران و كاركنان مسئوليت بزرگي در فرآيند دسترسي مديران وافكار جمعي كاركنان دارند به همين دليل توجه ويژه به روابط عمومي به عنوان نهادي كه مي تواند به صورت نظام مند، برنامه ريزي شده و سنجيده در جهت ايجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مديران با كاركنان اقدام كند بسيار با اهميت است. آنچه اهميت فراواني دارد اين است كه كار روابط عمومي تسهيل و خدمت به مديريت است نه مدير. براي آنكه محور اساسي كار روابط عمومي كسب منافع براي كل سازمان است نه براي شخصي كه در رأس هر سازماني قرار گرفته است. پس بايد به روابط عمومي و كاركردهاي آن بهتر و منطقي تر نگاه كرد. در اين صورت روابط عمومي مي تواند در سازمان موفق عمل كند


.امروزه سازمان ها، نهادها و شركت ها همواره مي كوشند از دروازه اي عبور كنند كه پشت آن، نگرش هاي مخاطبان همانند رودخانه اي خروشان در گذر است. آنها مي خواهند نگرش ها را تغيير دهند و با آنها به مقابله بپردازند و بالاخره آنها را به نگرش هاي مطلوب تبديل نمايند. كليد اين دروازه در دست پرقدرت روابط عمومي ها مي باشد. روابط عمومي ها نه از دروازه هاي بسته هراسي دارند و نه به كارها و فعاليت هاي عبث و بيهوده مي پردازند.

به هر حال با توجه به سابقه 63 ساله در ايران ( از سال 1330 هـ . ش ) نگاه حاضر به روابط عمومي و جايگاه آن در كشور هرگز خوشايند نبوده و با اين روال اصلاً موفق نيست و عزم جدي تر مسئولان و توجهات زيادي را مي طلبد تا حركت روبه رشد نظام ارتباطي و روابط عمومي در كشور ايجاد شود و اين حرفه و فن تخصصي در جايگاه و منزلت واقعي خويش قرار گيرد.


روابط عمومي در ايران هنوز جايگاه واقعي خود را پيدا ننموده و توجه بيشتر مسئولان را مي طلبد در واقع روابط عمومي در ايران همچنان مفهوم سنتي داشته در صورتي كه روابط عمومي سخنگوي هر دستگاه و سازمان مي باشد كه تمام اطلاعات و اخبار و نظرسنجي از طريق روابط عمومي بايد صورت پذيرد. روابط عمومي تلاشي است تعهدي، برنامه ريزي شده و پايدار براي ايجاد و حفظ دركي دوجانبه بين سازمان و عموم مردم كه با آن سروكار دارند. روابط عمومي آينه تمام نماي هر دستگاه و سازمان است. اين آينه بايد شفاف بوده تا بتواند مطالب را خوب منعكس نمايد. روابط عمومي پل ارتباطي بين سازمان با مشتريان است اين پل ارتباطي نبايد يك سويه باشد .

 

چند نكته در خصوص روابط عمومي

1- علم به اندازه تجربه مهم بوده و فقط نبايد به دانسته هاي تجربي خود اكتفا كنيم. روابط عمومي يك علم است در جهت بالا بردن اعتبار و خودشناسي يك دستگاه و سازمان.
2- امروزه سازمان ها به روابط عمومي تجاري و صنعتي نياز دارند.
3- مسئوليت رضايت مشتريان با تمام كاركنان سازمان است روابط عمومي مسئوليت اصلي را به عهده دارد.
4- رقابت، واقعيت دنياي تجاري است. پس براي آن برنامه ريزي و اقدام كنيم.
5- گاهي اوقات بايد به داخل بازار رفته و مديران روابط عمومي حداقل 50 درصد وقت خود را بايد با مشتريان بگذرانند.
6- بايد سخت، هوشمندانه و عاشقانه كار كنيم.