شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- بی شک در دوران کنونی و با تغییرات و پیشرفت فناوری ارتباطات شرایط به گونه ای است که نمی توان مقوله ارتباطات و تاثیرات آن بر زندگی فردی و اجتماعی را کم اهمیت پنداریم.
در چنین شرایطی که امکانات ارتباطی به شدت گسترش یافته و همه افراد با استفاده از تجهیزات فناوری ارتباطی امکان آگاهی یافتن از آخرین رویدادها در سطح جهانی و امکان بروز واکنش نسبت به آن رویداد را دارا شده اند ، نقش و وظایف روابط عمومی بسیار پیچیده تر و حساس تر از قبل شده است .
در دهه های گذشته داشتن رسانه گروهی برای هرفرد و سازمانی میسر نبود و رسانه ها برد معین و مشخصی داشتند و سرعت انتقال اطلاعات آنها نیز در مقایسه با رسانه های امروز بسیار کندتر بود ولی امروزه هر فرد یک رسانه دار است و برد رسانه او جهانی است و در کوتاهترین زمان افراد زیادی را تحت تاثیر قرار میدهد، در چنین شرایطی کنش و واکنش سازمانها و روابط عمومی ها با گذشته نه چندان دور بسیار متفاوت، سخت و مخاطره آمیزتر خواهد بود.
بی شک امروزه کوچکترین خطای سازمانها و موسسات مخفی نمانده و سریعا افشا و در معرض افکار عمومی قرارخواهد گرفت و قضاوت و واکنش آنها را در پی خواهد داشت ، تاثیر شبکه های اجتماعی در جامعه ما طی سالها و ماههای اخیر در حوزه های اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی بر کسی پوشیده نیست . و در بسیاری موارد امکان مدیریت بحران را از مدیران سلب نموده است .
در جامعه شناسی مبحثی به نام تاخر فرهنگی وجود دارد که بیانگر فاصله زمانی میان فرهنگ مادی ( تکنولوژی ) و فرهنگ معنوی (بهره گیری مناسب از تکنولوژی ) است ، و هر چه تاخر فرهنگی به لحاظ زمانی طولانی تر شود مشکلات و معضلات آن جامعه بیشتر خواهد شد .
بی شک نهادهایی که نتوانند با تغیرات محیط خود را سازگار نمایند محکوم به فنا هستند و در زمان کنونی که سرعت تغیرات بسیار بالاست ،اندک غفلتی در درک و شناخت شرایط سازمان ها و جوامع را با چالشها و مخاطرات اساسی مواجه می کند.
وظیفه و رسالت روابط عمومی سازمانها شناخت ومدیریت افکار عمومی است ، مدیران و دست اندرکاران روابط عمومی باید آگاه باشند که گسترش وسایل ارتباط جمعی موجب ارتقای سطح دانش و افزایش آگاهی افراد به حقوق خود و بالا رفتن انتظارات آنها شده است و در چنین شرایطی باید ضمن احترام به افراد و عقاید و آرای آنها از یکجانبه نگری و اقدامات بحران زا پرهیز نمایند .
|