شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- روابط عمومی و اخلاق، ریشه های مشترکی دارند. اخلاق را می توان مجموعه ای از مقررات ذهنی برای بهبود روابط انسان ها به شمار آورد و روابط عمومی نیز، اقدام هایی است مبتنی بر روابط انسان ها. بر خلاف تصور رایج، روابط عمومی با روش هایی همچون بمباران پیامکی مخاطبان یا شبکه سازی های مجازی، به موفقیت نمی رسد؛ بلکه نیازمند شبکه سازی واقعی و همسویی با عواطف مخاطبان است؛ آن هم با در نظر گرفتن این نکته که مخاطبان پیام، پیش و بیش از آن که مخاطب باشند، انسان هستند و به همین دلیل، سزاوار احترام و تکریم.
روابط عمومی تحول آفرین
بهره گیری حداکثری از هنر و مهارت روابط عمومی ها می طلبد که با ترکیب علم و دانش، یک تحول عظیم در حوزه کاری خود به وجود آورند و از طرفی رسالت اصحاب رسانه و روابط عمومی هاست که موجبات تغییر نگرش در جامعه و حرکت به سوی جامعه آرمانی را همراه با ارزش آفرینی و اخلاق مداری، ترویج و فرهنگ سازی کنند.
در یک جامعه آرمانی و انسانی، آن نظام و ساختار اطلاع رسانی و روابط عمومی موفق خواهد بود که ارتباط صحیح و سالم بین مدیریت و مردم را همزمان ایجاد کند.
روابط عمومی به مثابه یک نهاد آموزشی
دو نهاد آموزش و پرورش و جامعه اطلاع رسانی و روابط عمومی ها به نحو شایسته، در به وجود آمدن جامعه آرمانی نقش موثری خواهند داشت چراکه این دو نهاد با داشتن مخاطبان بسیار، بهترین راهکار را برای تعالی جامعه به کار می برند. افزایش آگاهی مخاطبان، آرمان مشترکی است که همسانی نهاد روابط عمومی و نهاد آموزش را تبیین می کند.
تنوع رسانه ها؛ فرصت ها و چالش ها
اکنون رسانه های بسیار متنوعی در دنیا فعالیت می کنند و همچون سابق نیست که رسانه تنها به دید یک کالای کاغذی یا شبکه تلویزیونی دولتی نگاه شود. از این رو امروز رسانه های دیداری و شنیداری از جمله سامانه های مبتنی بر شبکه های اجتماعی، به ابزاری کاربردی برای نهادهای دولتی و غیردولتی بدل شده و با توجه به ضروریات به وجود آمده، دیگر نمی توان این بخش را سطحی نگریست و آن را از روند برنامه ریزی سازمان ها حذف کرد؛ بلکه باید فضای موجود را به نفع جامعه و سازمان، مدیریت کرد و از آن بهره جست.حوزه روابط عمومی و ارتباطات می تواند در این مسیر اثربخش باشد و با توجه به ظرفیت های بالایی که در فعالیت های مختلف اقتصادی بخش خصوصی وجود دارد، می توان از وجود رسانه های هوشمند به طور جدی برای اطلاع رسانی نفع کافی برد.
ناکارامدی روش های سنتی اطلاع رسانی
متنوع شدن حوزه رسانه ای باعث شده تا روش های سنتی تعامل با رسانه ها کارامدی خود را از دست داده و نیازمند تعمق در مفهوم پیام های تکثیرشونده باشیم. پیام هایی که خود، راه رسیدن به مخاطب را می پیمایند و نیازی نیست تا ساختار اداری روابط عمومی، این گونه پیام ها را تا رسیدن به سمع و نظر آخرین مخاطب، ردیابی و یاری کند. هیمن مفهوم، نگرانی هایی نیز به همراه دارد. همچنان که در عصر جدید، ارزش های متعالی یک سازمان به سرعت تکثیر می شوند، ناکامی ها نیز در پرده نمی مانند و اینجاست که نقش پیشگیرانه روابط عمومی و مشاوره به مدیران در پرهیز از تصمیم های نادرست، شکوفاتر می شود.
ضرورت رعایت استانداردهای حرفه ای
آنچه مسلم است روابط عمومی یکی از عوامل موثر و نقش آفرین در بهره وری و کارآمدی سازمان ها بویژه از جنبه مغز افزاری (منابع نیروی انسانی) محسوب می شود. به همین دلیل تمام واحدهای روابط عمومی که در نقش پل های ارتباطی میان سازمان و جامعه و سازمان با سایر سازمان ها می باشد، نیازمند رعایت برخی از استانداردهای حرفه ای بویژه در واحدهای روابط عمومی می باشد. در گفتمان رایج بویژه در دهه اخیر، عناوینی همچون مشتری سالاری، مشتری مداری حق تقدم با مشتری، کرامت ارباب رجوع و در نظر گرفتن حقوق مصرف کننده و به طور کلی حق تقدم در مخاطبان هدف فضای رسانه ای، ارتباطی و مدیریتی کشور ما حاکم بوده است. اما فقط برخی از سازمان ها موفق شده اند که این گفتمان را به راهبرد اجرایی خود تبدیل کنند. روابط عمومی نهاد رصد کیفیت خدمات ارایه شده به مشتریان نیز هست و زمانی که این رصد به شکل هوشمندانه انجام شود، سازمان را به اوج می رساند.
عصر رقابت برای جلب نظر مخاطبان
در دوره ای که تمامی سازمان ها در یک رقابت برای جلب نظر مشتریان خود در هر طبقه ای کوشش و تلاش می کنند، واضح است که برقراری ارتباط، نحوه و سرعت پاسخگویی، کیفیت ارتباط، در نوک پیشانی وظایف و خصیصه های ذاتی هر واحد روابط عمومی محسوب می شود؛ چون صرفنظر از هر گونه ارایه خدمات و سرویس هایی که در راستای تامین نظر مشتریان از سوی سازمان ها و نهادها عرضه می شود، بدون توان پاسخگویی کاملا حرفه ای، نمی توان تصویر سازمان در ذهن مشتریان را ارتقا بخشید. آن هم پاسخی که ضمن تاکید بر روش اقناعی برای مخاطب، شئونات و حرمت او را نیز به صورت جدی در نظر بگیرد. در این ارتباط، روابط عمومی¬ها می بایست در شرایطی حتی توان کوشش و پاسخگویی نواقص، کاستی ها و نارسایی های سایر قسمت ها را نیز بر عهده بگیرد. چه بسا با عذرخواهی رسمی، تلاش سازمان برای رفع نواقص را به مخاطبان یادآور شوند.
اخلاق در روابط عمومی
به طور کلی روابط عمومی از جمله مشاغلی است که به لحاظ صنفی در گروه خدمات اجتماعی تعریف می شود. بر این اساس رعایت اخلاق و موازین ارزشی یکی از مباحث اصلی و بسیار مهم در حیطه روابط عمومی است چون اصول اخلاقی از جمله عواملی است که به شدت می تواند فضای حرفه ای و کارکرد اصلی روابط عمومی را چه به شکل مثبت و چه به شکل منفی تحت تاثیر خود قرار دهد.همچنین اخلاق در حوزه روابط عمومی برای رسیدن و دست یابی به موفقیت و اهداف کلان سازمانی، بسیار کار ساز و مفید است. در مجموع می توان گفت اخلاق در فضای روابط عمومی ضمن تاثیر پذیری از احساسات و باورهای فردی، تابعی از فضا و ارزش ها و هنجارهای حاکم بر آن جامعه به طور کلان و آن سازمان به طور خاص می باشد. هنجارمندی و رعایت اصول اخلاقی در رأس حرفه ارتباطات و روابط عمومی است.
|