شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- عصر حاضر دنیای متفاوتی است، دنیایی بر پایه اطلاعات و دانایی که تمام ساکنین آن انسانهای آگاه و مسلح به اطلاعات روز هستند.
هیچ سوالی در چنین دنیا بی پاسخ نمی ماند چرا که افراد به راحتی قادر به جستجو و دریافت پاسخ خود بوده و صحت و سقم اطلاعات به سرعت نور برملا می شود می توان اذعان داشت برقراری ارتباط در چنین دنیایی از یک طرف سهل و از سویی دیگر حساسیت و هنرنمایی خاص خود را می طلبد.
سازمانهای پیشرو با آگاهی به این موضوع، فعالیتهای خود را بر اساس برنامه ریزی مدون و حساب شده انجام میدهند و از بی برنامگی پرهیز می کنند زیرا میدانند که در غیر اینصورت باید درجا زده و پشت سر مخاطبان خود حرکت نمایند.
موفقیت و ویژگیهای سازمانهای توسعه یافته را باید در نحوه ارتباطات و مشتری مداری آنها جستجو کرد سازمانهای موفق سازمانهایی هستند هوشمند، مخاطب محور و همه سو نگر که تمام جهات و زوایای نیل به رضایت طرفها ذینفع را در نظر گرفته و از انتقادات و نقطه نظرات مشتریان خود بعنوان یک فرصت مناسب بهره می برند
توجه به اصل کنش و واکنش، تعامل دوسویه و درک نیاز مشتری فرصت طلایی و اتاق فکری است برای جبران مافات و بهبود مستمر که موفقیت سازمان را تضمین مینماید.
واحد روابط عمومی در چنین سازمانهایی فرآیند کاری و ارتباطات درون و برون سازمانی خود را بر اساس جلب رضایت و ترغیب مخاطبان تعریف می کند.
طبیعی در چنین دنیای هوشمند و پر رقیب برای تاثیر گذاری مطلوب و اثر بخش باید به ماموریت سازمانی اگاه بود و فرایند کاری را نسبت به اهداف از قبل تعریف شده بنا نهاد.
جهت تثبیت وضعیت مطلوب و شناسایی نقاط بهبود، ارزیابی ر دستیابی به میزان اثربخشی در مخاطبان ضروری است تا دریابیم منابع، هزینه و زمان چه اندازه در مسیر اهداف سازمانی قرار گرفته شده است.
روابط عمومی کارامد، مشتریان سازمانی را جزو ارکان سازمان قلمداد نموده، موفقیت وبرتری سازمانی نسبت به رضایت و خوشنودی انان می سنجد، از این رو بمنظور توسعه پایدار و تعالی سازمانی، مشتریان خود را بنحوی در سود و بهره وری سازمانی سهیم می کند تا مشتری ضمن وابستگی، بعنوان یک بیل بورد تبلیغاتی در جهت جذب مشتریان جدید در مسیر تعیین شده قرار گیرد.
روابط عمومی کارآمد از طرفهای ذینفع بعنوان بانک اطلاعاتی و شریک فکری برای سازمان متبوعه بهره میبرد تا از نقاط ضعف، چالشها و نارضایتیهای موجود در اذهان عمومی آگاه و از وقوع بحران و پس روی ممانعت نماید
سازمانهای مدرن و توسعه یافته جهت حرکت رو جلو و ترسیم نمودار مثبت، نیازمند یک تشکیلات روابط عمومی توانمند و کارا می باشند تا در عرصه ی مبارزه با رقیبان برتری خود را حفظ و ضریب رضایتمندی را ارتقاء دهند در غیر این صورت فاصله بین سازمان و مخاطبان، روز به روز بیشتر و جبران این بی اعتمادی بی شک به هزینه و زمان هنگفتی نیاز خواهد داشت.
طبیعی است روابط عمومی سنتی و غیر حرفه ای نمی تواند در سازمانهای نوین جایگاه مناسبی را به خود اختصاص داده و دوام یابد، انجام هدفمند رسالت، کارآمد و تاثیرگذار نیاز است کارگزاران روابط عمومی دو مقوله (اهداف سازمانی و نیاز مشتری) را سرلوحه وظایف خویش قرار دهند و استراتژی سازمانی را بر اساس این دو مقوله تنظیم نمایند چرا که فعالیت بدون استراتژی به مثابه حرکت در مسیر ناشناخته و بدون نقشه راه می باشد که میتواند علاوه بر هدررفت زمان و منابع، تاثیر منفی در مخاطبان هدف را نیز به همراه داشته باشد.
|