شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- روابط عمومیِ فروش محور در بانکها و مؤسسات خدمات مالی
شما روابط عمومی را در یک بانک و یا مؤسسه خدمات مالی چگونه تعریف میکنید؟
ارتباط با مشتریان و رسیدگی به شکایات آنان...؟
انتشار یک مجله یا ویژهنامه...؟
و یا استفاده از رسانههای جدید موبایلی مانند کانالهای تلگرام...؟
روابط عمومی درونسازمانی...؟
روابط عمومی برونسازمانی...؟
من معتقدم روابط عمومی این بنگاهها چیزی فراتر از موارد بالاست.
روابط عمومی، یک استراتژی فروشمحور مبتنی بر بازار خدمات مالی و جذب سپردههاست.
روابط عمومی میبایست در خدمت توسعه بازار و برند یک بانک و یا مؤسسه مالیواعتباری باشد.
چرا روابط عمومی فروشمحور؟
امروز مشغله های زیاد فرصتی به مردم نمی دهد تا بتوانند همه گزینه های پیش روی خود را با هوشمندی کامل انتخاب کنند.
آیا شما قبل از استفاده از یک محصول یا خدمت همه محصولات و خدمات مشابه را شخصاً امتحان می کنید و سپس اقدام به خرید بهترین محصول صرف از نظر از نام تجاری آن محصول خواهید کرد؟ من اطمینان دارم که جواب شما منفی است. اگر کمی به اطراف خود نگاهی بیاندازید می بینید که ما روزانه از محصولات مختلفی استفاده می کنیم؛ بیآنکه محصولات مشابه آنها در بازار را امتحان کرده باشیم.
خدمات مالی و سپردهگذاری مردم در بانکها و مؤسسات مالی نیز به شیوه بالاست.
اجازه بدهید یک پرسش از شما بکنم:
بنظر شما بهترین ماشین در دنیا چه ماشینی است؟ مطمئناً بیدرنگ می گویید مرسدس بنز.
احتمال بسیار زیادی می دهم که بسیاری از شما، تا کنون سوار این ماشین نشده اید. یا حتی ممکن است کسی را از نزدیک نمی شناسید که این اتومبیل را داشته باشد. پس چگونه است که شما در حالیکه این ماشین را امتحان نکرده اید اما با یقین می گویید مرسدس بهترین ماشین دنیاست؟
اگر موافق باشید یک مثال بومی تر می زنم. متوجه شده اید وقتی با همسر خود برای خرید بیرون می روید و مثلاً قصد دارید ماکارونی بخرید، او بر روی یک برند خاص تکیه می کند و اگر در آن فروشگاه، آن نام آشنا دیده نشود حتماً شما را وادار می کند تا برای خرید به فروشگاه دیگری بروید. شما هم که حسابی خسته شده اید به همسر خود می گویید: مگر ماکارونی مثلاً فلان برند دیگر چه فرق می کند؟!! در حالیکه مطمئن هستید ایشان برندهای مختلف را در این زمینه امتحان نکرده است و مثلاً به این دلیل که خواهرش و یا مادرش از آن ماکارونی استفاده می کنند، وی نیز پافشاری می کند تا از همان برند استفاده کند.
باید قبول کرد نظر دیگران به شدت بر روی ما اثر می گذارد. ما برای اینکه تشخیص دهیم که چه چیزی خوب است نیاز داریم تا نظر دیگران را نیز جویا شویم. دو منبعی که مردم برای دانستن یک موضوع از آن استفاده می کنند، یکی مردم دیگر است و دیگری رسانه ها همچون، تلویزیون و رادیو، روزنامه، مجلات و … .
شما هرگز در دنیای امروز فقط به چشم ها و گوش های خود اطمینان نمی کنید. همواره به دنبال منبع سومی میان خود و واقعیت می گردید. اینکه دیگران استفاده از چه محصول و یا خدماتی را ترجیح می دهند برای شما بسیار مهم است. معمولاً نقش این منبع سوم را رسانه ها و یا دوستان، آشنایان، همکاران و سایر مردم خواهند بود.
نتیجه گیری که می توان گرفت این است که تنها با استفاده از روابط عمومی فروش محور است که می توانیم یک نام تجاری را تثبیت کنیم و از تبلیغات می بایست بیشتر برای یادآوری استفاده کرد. من جایگاه روابط عمومی را در خلق یک برند بانکی و پولی، یک جایگاه محوری می دانم؛ به شرطی که با استراتژی و خلاقیت مداوم همراه باشد.
منبع: http://imadiseh.ir/post/276
|