شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- بر اساس سخنرانی افتتاحیه Global Communications Report، هم سازمان و هم مدیران شرکت ها به شدت بر این باورند که توانایی جذب و حفظ استعداد واقعی، بزرگترین چالش پیش روی صنعت روابط عمومی جهانی می باشد.
به گزارش گروه ترجمه شارا، در حالی که یافته ها نشان می دهد که چشم انداز رشد این صنعت در کل خوب است، اما سوالاتی در مورد توانایی این صنعت در انطباق با یک دورنمای به سرعت در حال تغییر، باقی می ماند و مهم ترین مسئله در میان این نگرانی ها، استعداد است، که به عنوان بزرگترین چالش و دلیل عدم دستیابی آژانس ها و مدیران آن ها به اهداف آینده خود، مطرح می باشد.
پاسخ دهندگانی که جزء سرویس گیرندگان بودند اشاره نمودند که توانایی حفظ استعداد واقعی (3.99 در مقیاس یک به پنج) و توانایی جذب استعداد واقعی (3.81)، به عنوان بزرگترین چالش های آن ها مطرح می باشد. در میان پاسخ دهندگانی که جزء آژانس های سرویس دهنده بودند، این تعداد حتی بالاتر هم بود - رهبران آژانس ها نیز بر این باورند که توانایی حفظ استعدادهای برتر (4.18) و توانایی جذب استعدادهای برتر (4.15)، مهم ترین موانع آن ها در راه رشد و پیشرفت شان می باشد.
مشتریان، در مورد دسترسی به مدیریت بر پایه شایستگی (3.44)، بستن بودجه های شرکت (3.43)، عدم مهارت های مربوط (3.32) و کمبود تکنیک های ارزیابی قابل اندازه گیری (3.32)، نگاهی خوشبینانه تر داشتند.
به طور مشابه، نگرانی های رهبران آژانس ها در مورد استعداد به این ترتیب بود: فقدان مهارت های مربوطه (3.54)، بستن بودجه های شرکت (3.42)، دسترسی به مدیریت بر پایه شایستگی (3.41) و نیاز به اشکال بهتری از ارزیابی (3.32).
اما احتمال نگرانی آژانس ها در مورد توانایی این صنعت در جذب و حفظ استعدادهای "غیر سنتی"، بسیار بیشتر بود. بیش از نیمی از پاسخ دهندگان مرتبط با آژانس ها (55 درصد) با این عبارت که "صنعت روابط عمومی در بازار خود در زمینه استعدادیابی از خارج از این صنعت، کارش خوب است"،مخالف بودند، و 9 درصد از این افراد با این موضوع به شدت مخالف بودند.
علاوه بر این، هم مدیران داخلی (2.54) و هم رهبران آژانس ها (3.21)، در مورد رقابت از سایر رشته ها مانند بازاریابی و تبلیغات (2.54)، نگرانی نداشتند.
از نظر رهبران داخلی، مهم ترین منبع استعداد به ترتیب عبارتند از: دیگر گروه های درون سازمانی (3.53 در مقیاس یک به پنج)، و سپس آژانس های روابط عمومی (3.21) و رسانه های خبری (3.02). در این رابطه، آژانس ها احتمال خیلی زیادی دارد که برای جذب استعداد های جدید به مورد مصرف قرار دادن رقبای خود (یعنی به دنبال جذب استعداد از کارکنان سایر رقبا) بپردازند (3.69). اما آنها تمایل بیشتری نسبت به همتایان های نوع سرویس گیرنده خود دارند که به دنبال افراد جدید در بخش های غیر سنتی، از جمله بخش تحقیق و تجزیه و تحلیل (3.23) و تبلیغات و بازاریابی (2.79)، باشند.
این گزارش، بر اساس یک نظرسنجی گسترده و جامع در سراسر جهان از بیش از 1000 مدیر ارشد روابط عمومی، توسط مرکز روابط عمومی USC Annenberg با همکاری Holmes Report، انجام شده است، منتشر شد.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|