شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- بر اساس سخنراني افتتاحيه Global Communications Report، هم سازمان و هم مديران شركت ها به شدت بر اين باورند كه توانايي جذب و حفظ استعداد واقعي، بزرگترين چالش پيش روي صنعت روابط عمومي جهاني مي باشد.
به گزارش گروه ترجمه شارا، در حالي كه يافته ها نشان مي دهد كه چشم انداز رشد اين صنعت در كل خوب است، اما سوالاتي در مورد توانايي اين صنعت در انطباق با يك دورنماي به سرعت در حال تغيير، باقي مي ماند و مهم ترين مسئله در ميان اين نگراني ها، استعداد است، كه به عنوان بزرگترين چالش و دليل عدم دستيابي آژانس ها و مديران آن ها به اهداف آينده خود، مطرح مي باشد.
پاسخ دهندگاني كه جزء سرويس گيرندگان بودند اشاره نمودند كه توانايي حفظ استعداد واقعي (3.99 در مقياس يك به پنج) و توانايي جذب استعداد واقعي (3.81)، به عنوان بزرگترين چالش هاي آن ها مطرح مي باشد. در ميان پاسخ دهندگاني كه جزء آژانس هاي سرويس دهنده بودند، اين تعداد حتي بالاتر هم بود - رهبران آژانس ها نيز بر اين باورند كه توانايي حفظ استعدادهاي برتر (4.18) و توانايي جذب استعدادهاي برتر (4.15)، مهم ترين موانع آن ها در راه رشد و پيشرفت شان مي باشد.
مشتريان، در مورد دسترسي به مديريت بر پايه شايستگي (3.44)، بستن بودجه هاي شركت (3.43)، عدم مهارت هاي مربوط (3.32) و كمبود تكنيك هاي ارزيابي قابل اندازه گيري (3.32)، نگاهي خوشبينانه تر داشتند.
به طور مشابه، نگراني هاي رهبران آژانس ها در مورد استعداد به اين ترتيب بود: فقدان مهارت هاي مربوطه (3.54)، بستن بودجه هاي شركت (3.42)، دسترسي به مديريت بر پايه شايستگي (3.41) و نياز به اشكال بهتري از ارزيابي (3.32).
اما احتمال نگراني آژانس ها در مورد توانايي اين صنعت در جذب و حفظ استعدادهاي "غير سنتي"، بسيار بيشتر بود. بيش از نيمي از پاسخ دهندگان مرتبط با آژانس ها (55 درصد) با اين عبارت كه "صنعت روابط عمومي در بازار خود در زمينه استعداديابي از خارج از اين صنعت، كارش خوب است"،مخالف بودند، و 9 درصد از اين افراد با اين موضوع به شدت مخالف بودند.
علاوه بر اين، هم مديران داخلي (2.54) و هم رهبران آژانس ها (3.21)، در مورد رقابت از ساير رشته ها مانند بازاريابي و تبليغات (2.54)، نگراني نداشتند.
از نظر رهبران داخلي، مهم ترين منبع استعداد به ترتيب عبارتند از: ديگر گروه هاي درون سازماني (3.53 در مقياس يك به پنج)، و سپس آژانس هاي روابط عمومي (3.21) و رسانه هاي خبري (3.02). در اين رابطه، آژانس ها احتمال خيلي زيادي دارد كه براي جذب استعداد هاي جديد به مورد مصرف قرار دادن رقباي خود (يعني به دنبال جذب استعداد از كاركنان ساير رقبا) بپردازند (3.69). اما آنها تمايل بيشتري نسبت به همتايان هاي نوع سرويس گيرنده خود دارند كه به دنبال افراد جديد در بخش هاي غير سنتي، از جمله بخش تحقيق و تجزيه و تحليل (3.23) و تبليغات و بازاريابي (2.79)، باشند.
اين گزارش، بر اساس يك نظرسنجي گسترده و جامع در سراسر جهان از بيش از 1000 مدير ارشد روابط عمومي، توسط مركز روابط عمومي USC Annenberg با همكاري Holmes Report، انجام شده است، منتشر شد.
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)