درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
دوشنبه، 28 خرداد 1403 - 22:29   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد

  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  هفته‌های کاری 6 روزه در حال افزایش است
  اشتراک در اطلاعات بیشتر از هوش مصنوعی
  اقتصاددان استنفورد می‌گوید چرا بازگشت پنج روزه به دفتر بعید است
  چرا سم آلتمن از اوپن‌ای‌آی اخراج شد؟
  مهمترین چالش های ارتباط داخلی طبق گزارش آکسیوس
  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024
  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد
  استراتژی بازاریابی FML چیست؟
  چگونه در همه چیز موفق باشیم
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 22980صفحه نخست » چهارشنبه، 15 اردیبهشت 1395 - 09:56
آموزش تحقیقات بازاریابی
چک لیست تهیه پرسشنامه
در جلسه گذشته به مراحل اجرای پیمایش از طریق پرسشنامه اشاره شد. در این جلسه تلاش شده به بررسی خطاهای رایج در تهیه پرسشنامه و چک‌لیست آن پرداخته شود.
  

چک لیست تهیه پرسشنامه

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، در جلسه گذشته به مراحل اجرای پیمایش از طریق پرسشنامه اشاره شد. در این جلسه تلاش شده به بررسی خطاهای رایج در تهیه پرسشنامه و چک‌لیست آن پرداخته شود.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد پرسشنامه نقش کلیدی در فرآیند جمع‌آوری داده داشته و یک پرسشنامه مناسب می‌تواند به‌طور موثر داده‌های لازم را با حداقل خطا جمع‌آوری، کد‌گذاری و ثبت داده را تسهیل کرده و منجر به کاهش هزینه‌ها و زمان لازم برای جمع‌آوری و پردازش داده شود.

بزرگ‌ترین مشکل در طراحی یک پرسشنامه، ترجمه اهداف مورد نظر تحقیق در یک ساختار مفهومی و روش تحقیق مناسب برای انجام مطالعه است. قبل از طراحی پرسشنامه، شما باید کل تحقیق را برنامه‌ریزی کنید که لازم است اهداف تحقیق، داده‌های مورد نیاز و روش انجام تحقیق مشخص شود. هنگامی که پرسشنامه طراحی شد، باید قبل از شروع جمع‌آوری داده کیفیت آن مورد بررسی قرار گیرد.

ملاحظات زیادی باید در هنگام طراحی یک پرسشنامه مورد توجه قرار گیرد. باید تاکید کرد خطای سیستماتیک ناشی از طراحی نامناسب پرسشنامه در آمارگیری‌ها می‌تواند سهم قابل توجهی از خطاهای غیرنمونه‌گیری را به خود اختصاص دهد و حتی در مواردی نیز می‌تواند با ایجاد عدم پاسخ، موجب افزایش خطای نمونه‌گیری شود. عمده خطاهای رایج در تنظیم پرسشنامه به شرح زیر است:

1- عدم توجه به میزان دانش مشتری: گاهی دیده می‌شود که پرسشنامه‌هایی تحویل مشتری می‌شود که از اصطلاحات فنی و تخصصی زیادی برخوردار هستند. زمانی که دانش مصرف‌کننده از موضوع مطرح شده کم باشد، پردازش اطلاعات کارآمد نخواهد بود.

2- زیاد بودن سوالات باز: باید تلاش شود تعداد سوالات باز به‌دلیل وقت‌گیر بودن کمتر باشد.

3- استفاده از سوالات زیاد جمعیت شناختی که مستلزم ارائه اطلاعات کاملا جزئی و شاید محرمانه از مشتریان است.

4- عدم جذاب بودن پرسشنامه و نداشتن صفحه‌بندی: دیده می‌شود که در برخی پیمایش‌ها پرسشنامه از صفحه‌بندی نامناسبی برخوردار بوده ضمن آنکه پاسخ‌دهندگان نیز در خصوص تعداد صفحات پرسشنامه سردرگم هستند. این موارد و سایر مواردی که در یادداشت پیشین به آنها اشاره شد می‌تواند شما در راه رسیدن به هدف با مشکل مواجه کند.

چک لیست تهیه پرسشنامه

موارد زیر به‌عنوان چک لیست کنترلی باید مورد توجه قرار گیرد:

مرحله اول: مشخص کردن اطلاعات مورد نیاز

مرحله دوم: بحث و بررسی روی تک تک سوالات

مرحله سوم: تهیه مشوق‌هایی جهت جلوگیری از بی‌رغبتی به پاسخگویی

مرحله چهارم: انتخاب ساختار پرسش‌ها (توصیه می‌شود در تحقیقات کیفی از سوالات باز ابتدا استفاده شود و در تحقیقات کیفی از این نوع سوالات در انتها استفاده شود)

مرحله پنجم: جمله‌بندی سوالات

مرحله ششم: چیدمان سوالات (به‌طور مثال سوالات ابتدایی جذاب و غیر‌تهدیدآمیز باشد)

مرحله هفتم: قالب و طرح (در این بخش چک کنید پرسشنامه به بخش‌های مختلف تقسیم شده و هر بخش شماره‌گذاری شده باشد)

مرحله هشتم: پیش آزمون (تلاش کنید قبل از اجرای پیمایش، پرسشنامه را در مقیاسی کوچک امتحان کنید. این کار کمک می‌کند سوالات نامفهوم و ضعیف حذف شوند. اندازه گروه نمونه پیش آزمون باید کوچک و بین 15 تا 30 پاسخ‌دهنده باشد).

بنابراین به‌صورت جمع‌بندی می‌توان گفت پژوهشگر به‌منظور جمع‌آوری داده‌های کمی اولیه و اصلی، پرسشنامه را طراحی می‌کند.

یک پرسشنامه سه هدف عمده دارد:

1- اطلاعات مورد نیاز در بخش هدف تحقیق را جمع‌آوری کند

2- پاسخ‌دهنده را ترغیب به تکمیل آن کند

3- خطاهای پاسخ‌ها را به حداقل برساند. در یادداشت‌های بعدی به بررسی روش‌های نمونه‌گیری احتمالی و غیر‌احتمالی پرداخته خواهد شد.

 

منبع: فرصت امروز

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  مهمترین چالش های ارتباط داخلی طبق گزارش آکسیوس


  چگونه در همه چیز موفق باشیم


  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024


  استراتژی بازاریابی FML چیست؟


  چرا سم آلتمن از اوپن‌ای‌آی اخراج شد؟


  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد


  اشتراک در اطلاعات بیشتر از هوش مصنوعی


  اقتصاددان استنفورد می‌گوید چرا بازگشت پنج روزه به دفتر بعید است


  هفته‌های کاری 6 روزه در حال افزایش است


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد