شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- «جلسه رمز و رازهای موفقیت و ناکامی ترویج علم در رسانه» صبح امروز با حضور دکتر اسماعیل میرفخرایی، سیاوش صفاریانپور و جمعی از تهیهکنندگان، اعضای رسانه و خبرنگاران در نگارستان شهر واقع در بوستان گفتوگو برگزار شد.
به گزارش شارا به نقل از روابط عمومی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها و به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر اسماعیل میرفخرایی در رابطه با نقش برنامههای علمی در رادیو و تلویزیون گفت: رسانه در طول حیات خود از آزمایشگاههای فیزیک و تجربی به سمت اطلاعرسانی به مردم در قالب خبر و تفریح حرکت کرده است.
وی ادامه داد: اساس کار رسانه بر سه پایه آموزش، اطلاعرسانی و سرگرمی استوار است. اگر فاکتور سرگرمی و تفریح را از برنامههای تلویزیون حذف کنیم، عملا مخاطبین خود را از دست میدهد.
میرفخرایی افزود: ما امروزه با یک فضای باز رسانهای عظیم مواجه هستیم که اگر بخواهیم جلوی آن را بگیریم، بالاخره راه خودش را باز میکند. باید توجه داشته باشیم که برای آنها بودجهبندی میشود و خط مشیهای مشخصی دارند. پس هیچ رسانهای نیست که سرمایه در نظر گرفته شده برای آن، بیدلیل باشد.
میرفخرایی گفت: مطبوعات، 230 سال و رادیو و تلویزیون 70 سال دیرتر از حیات خود وارد ایران شدند، لذا ما در حوزه رسانه و ارتباطات، 300 سال از علوم روز دنیا عقب هستیم.
وی همچنین ادامه داد: سواد رسانهای ما کم است و باید صحت اطلاعات رسانهای را بررسی کنیم.
این تهیهکننده برنامههای علمی تلویزیون با اشاره به این که مبنای علم بر اساس واقعیت است، اضافه کرد: کار علمی این است که باید بر اساس حقایق نسبی، مستندات و اتفاقاتی که میافتد، تفکرات علمی را اشاعه دهد. منظور از اشاعه دادن، علمی فکر کردن است. طرز تفکر ما باید دو دو تا چهار تا باشد؛ یعنی باید کاری کنیم که حداقل در محدوده موجود مخاطب را به فکر واداریم.
|