شارا، زهرا علیپور - از دیدگاه سیدشهاب سیدمحسنی، روابطعمومی الکترونیک دارای یک نگاه توسعه ای به روابط عمومی سنتی است که روابط عمومی با بهره گیری از فناوری های جدید ارتباطاتی درعرصه تکنولوژی بتواند فعالیت ها وماموریت های سازمانی اش را با سرعت بیشتر ، کیفیت بهتر وهزینه کمتر محقق سازد. در خصوص اهمیت و جایگاه روابط عمومی در حوزه آی تی با رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی به گفت و گو نشسته ایم. مشروح گفتوگوی شارا در پی میآید:
*لطفا نظرات خویش را درباره اهمیت و جایگاه روابط عمومی در حوزه آی تی بیان فرمایید؟
ازآنجا که روابط عمومی یک فن وهنر ارتباطی واطلاع رسانی می باشد، بدیهی است که هر فناوری وتکنولوژی ارتباطی واطلاعاتی می تواندبرتوسعه کارکردهای حرفه ای روابط عمومی تاثیرگذار باشد وفعالیت های آن را سرعت بخشد،چراکه روابط عمومی درکشور علیرغم قدمت 60ساله آن هنوز تارسیدن به سطح حرفه ای وکارآمدآن درسازمان ها فاصله دارد وشاید یکی از عوامل مهم عقب ماندگی آن را بتوان عدم بهره گیری بسیاری از روابط عمومی ها از تکنولوژی های نوین ارتباطی واطلاع رسانی الکترونیکی نام برد، هرچندکه مقدمه این عقب ماندگی چیزی نیست جزء کمبود نیروی انسانی متخصص آموزش دیده درعرصه ارتباطات وروابط عمومی که کمتر به اهمیت این دانش وبهره گیری از آن واقف می باشند.
*جایگاه کنونی روابط عمومی ها در ایران در استفاده از فناوری آی تی چگونه اریابی می فرمایید؟
خوشبختانه درچند سال اخیر توجه واستقبال نسبتا خوبی به استفاده ازاین فناوریها درروابط عمومی سازمان ها بویژه آن سازمان هایی که از توان مالی واعتباری ونیروی انسانی مجرب تری برخوردار هستند به عمل آمده است وروابط عمومی ها گرایش بیشتری برای برگزاری دوره های آموزشی برای پرسنل شان درحوزه ارتباطات الکترونیک پیداکرده اند.چراکه توسعه ارتباطات الکترونیک درروابط عمومی وسازمان ها بسیاری از فعالیت های آنان را بویژه درحوزه ارتباط وتعامل با انواع مخاطبانشان تسریع وحرفه ای تر می سازد.از سویی دیگر تحقق دولت الکترونیک این ضرورت را برای واحدهای روابط عمومی دوچندان کرده است، زیرا روابط عمومی درنقطه مرزی وارتباطاتی بین یک سازمان ومخاطبان قرارداردوهرچقدر بتواند به آخرین فناوریهای ارتباطات الکترونیک مجهز واز آن بهره ببرد درنهایت درانجام وظایف وماموریت های اطلاع رسانی واطلاع یابی خود موفق تر خواهد بودوتعامل وارتباط بین سازمان ومخاطبانشان را درشرایط مطلوب وبا کیفیت تری قرار می دهد.هرچند که دراین فرایند وتجهیز، لازم است مدیران ارشد سازمان ها حمایت ویژه ای برای توسعه وتجهیز هرچه سریعترروابط عمومی ها به این فناوریها به عمل آورندوبه روند اداری وسازمانی که معمولا زمان بر وبا محدودیت های مواجه است بسنده ننمایند.
*روابط عمومی ها در ایران چگونه می توانند از این تخصص استفاده کنند؟
بدیهی است که توسعه وپیشرفت هر علم وحرفه ای بستگی به نحوه عملکرد،تلاش وکوشش علمی واجرایی کارشناسان وصاحب نظران آن رشته دارد ودرخصوص روابط عمومی وروابط عمومی الکترونیک هم این موضوع صادق است .مدیران وکارشناسان روابط عمومی باید برای ارتقاءواعتلای دانش روابط عمومی درکشور تلاش کنند که توسعه ،تربیت وآموزش نیروی انسانی متخصص ودارای مهارت درزمینه روابط عمومی وارتباطات به طور قطع دارای الویت اصلی است، زیرا توسعه منابع انسانی درهر رشته ای مهمترین شاخصه توسعه یافتگی آن حرفه ، فن وهنر محسوب خواهد شد.لذا مدیران وکارشناسان روابط عمومی باید خودشان را همگام با تکنولوژی وتخصص های روز دنیا درعرصه ارتباطات وروابط عمومی ااز بعد نرم افزاری وسخت افزاری تجهیز سازند .
*تا چه اندازه بهره مندی از این فناوری می توانند موجبات پیشرفت روابط عمومی ها را فراهم آورد؟
روابطعمومی الکترونیک دارای یک نگاه توسعه ای به روابط عمومی سنتی است که روابط عمومی با بهره گیری از فناوریهای جدید ارتباطاتی درعرصه تکنولوژی بتواند فعالیت ها وماموریت های سازمانی اش را با سرعت بیشتر ، کیفیت بهتر وهزینه کمتر محقق سازد. ولی این بدان معنی نیست که روابط عمومی فعالیت های گذشته خودرا که بیشتر دربستر ارتباطات انسانی ،چهره به چهره وصمیمانه قرارداشته کنار بگذار ،بلکه فناوری و تکنولوژهای جدید باید به نوعی درخدمت اصل مهم توسعه ارتباط اخلاقی وانسانی بین یک سازمان با مخاطبان اش قرارگیردکه درنهایت آن رضایت حداکثری مخاطبان از سازمان مورد نظر محقق گردد. به بیانی دیکر درروابط عمومی الکترونیک ، فناوری به کمک روابط عمومی ها می آید که آنان بتوانند ارتباط وتعامل سازمان شان را با مخاطبان شان به صورت شبانه روز برقرار سازند وپاسخگوی نیاز ها وخواسته های آنان درحداقل ممکن زمانی ومکانی باشند .
|