درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 31 فروردین 1403 - 14:04   

متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد

  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند

  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید
  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد
  ابزار هوش مصنوعی جدید مایکروسافت یک ماشین کابوس عمیق است
  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!
  کارولین هاید، مجری بلومبرگ، می‌گوید سابقه روابط‌عمومی به او کمک کرده است
  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان
  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!
  اپل به دستور دولت چین، واتس‌اپ و تردز را از اپ استور چین حذف کرد
  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند
  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 223صفحه نخست » پنجشنبه، 17 فروردین 1391 - 23:45
آرمانی ترین شکل ارتباطات رسانه ای
دکتر حسن بشیر - عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) - مهمترین چالش میان رسانه ها و روابط عمومی ها در نوع نگاه به یکدیگر و چگونگی تعامل با همدیگر نهفته است.
  

آرمانی ترین شکل ارتباطات رسانه ای

 

نکاتی در مورد منبع خبر:  ذکر منبع حتما باید در بازانتشار مطالب و اخبار اختصاصی رسانه‌ها و پایگاه های اینترنتی رعایت شود؛ چون حاصل تلاش و کار افراد دیگری است. ذکر منبع یک امر معمول است و ایرادی ندارد که رسانه‌ها با ذکر منبع، اخبار و مطالب همدیگر را نقل کنند. اما متاسفانه تعداد زیادی از همکاران رسانه ای مطالب و خبرهای سایر رسانه ها را کپی کرده و از ذکر منبع آن خودداری می کنند. شارا در صورتی اجازه باز انتشار مطالب خود را می دهد که منبع آن به طور کامل ذکر شود.

 


مهمترین چالش میان رسانه ها و روابط عمومی در نوع نگاه به یکدیگر و چگونگی تعامل با همدیگر نهفته است. نگاه رسانه به روابط عمومی در برخی از مواقع، با نوعی از رقابت همراه می باشد. این رقابت، هنگامی تشدید می شود که خود روابط عمومی ها به یک رسانه فعال تبدیل شوند و جای رسانه های همگانی را بگیرند. در این حالت، عملا رسانه های همگانی منبع خبری خود را که مستقیما می توانستند از سازمان دریافت کنند، باید با واسطه انجام دهند، و این مساله اولین چالشی است که هم حوزه قدرت رسانه را مورد توجه قرار می دهد، و هم امکان مانور و غنی سازی خبری را طبق دیدگاه های رسانه را از دست می گیرد.
رسانه ها، با چنین وضعیتی با دو شیوه از برخورد تلاش می کنند که این چالش را به نفع خود به اتمام برسانند. اول: عدم توجه به بسیاری از اخبار منتشره از طریق روابط عمومی ها به طور مستقیم (مثلا بر روی سایت، یا از طریق نشریات سازمانی) و پوشش ندادن آنها، دوم: بهره برداری از اخبار منتشره شده توسط روابط عمومی با دستکاری آنها، ایجاد تغییرات لازم در محتوای آنها و بالاخره انعکاس آنها به عنوان محصول دست آورد خبری رسانه.
به نظر می رسد که هر دو شیوه، شیوه های مناسب برای ایجاد نوعی از تعامل جدی، موثر و مفید میان رسانه ها و روابط عمومی ها نیست. این شیوه ها نه تنها رقابت را تشدید می کند که گاهی به تنش های خبری و بکارگیری برچسب های غیر مرسوم در حوزه روزنامه نگاری نیز منجر می شود. در اینجا می توان به شیوه های دیگری از تعامل دست یافت. شیوه هایی که نوعی از تقسیم کار در حوزه های محتوایی را می تواند در بر گیرد.
می توان اخبار دورن سازمانی و برون سازمانی را به شیوه ای متوازن میان رسانه ها و روابط عمومی ها تقسیم کرد. در اینجا می توان به سطوح مختلف خبری و تاثیر عمومی آن نیز توجه کرد. رسانه های همگانی به هر حال برد وسیع تر، پوشش کامل تر و تحرک فراتری نسبت به روابط عمومی ها دارند. این مساله می تواند به عنوان یک رویکرد مثبت توسط روابط عمومی ها تلقی شود.

نگرش تعامل محور
رسانه وظایفی بعهده دارد که الزاما روابط عمومی ها در حوزه خود نمی دانند. بالعکس، روابط عمومی ها نیز اهدافی دارند که گاهی با حوزه مسئولیتی رسانه های همگانی اگر در تعارض نباشد، همسو نمی باشند. در اینجا همانگونه که گفته شد، باید نوعی از تفکیک در زمینه محتوا، حوزه فعالیت و سطح فعالیت صورت گیرد. بدون این تفکیک، امکان ایجاد تعامل وجود ندارد.
با توجه به اینکه قدرت روابط عمومی ها در حال افزایش بوده و تکنولوژی های پیشرفته نیز به گونه ای به مدد اطلاع رسانی آمده اند که کم کم روابط عمومی ها خود به یک رسانه کاملا مستقل و فعال تبدیل می شوند، مرز میان رسانه همگانی و رسانه روابط عمومی کم رنگ شده است در حالی که هنوز وظایف هر یک تفاوت های اساسی با یکدیگر دارد. در اینجا باید، میان وظایف، مسئولیت ها، حدود اطلاع رسانی، و اهداف خبری نوعی از تمایز میان رسانه همگانی و رسانه روابط عمومی ایجاد کرد. همه این موارد که به شفاف سازی هر دو حوزه رسانه ای و روابط عمومی منجر می شود، نهایتا باید منجر به تعامل تقویت کننده و نه رقابت شکننده تبدیل شود.

تعامل، تعامل و تعامل
خبر برون سازمانی و در سطح ملی، به عنوان مثال، اگر توسط رسانه و با همکاری خود روابط عمومی صورت گیرد، بهتر می تواند به مخاطبان وسیع تر و بیشتر برسد. طبیعی است که روابط عمومی ها نیز به دنبال پوشش بیشتر خبر خود نیز هستند. در مورد جهت گیری خبری نیز باید توجه کرد که برخی از جهت گیری های خبری اگر توسط رسانه های دیگر، اعم از همگانی یا روابط عمومی ها منتشر شود، تاثیرگذاری بهتری روی مخاطب می تواند داشته باشد. در اینجاست که این تعامل نیازمند نوعی از درایت و بصیرت خبری است. بدون این درایت و بصیرت خبری، هم رسانه از امکانات روابط عمومی ها محروم می گردد و هم روابط عمومی ها از امتیازات و قدرت های رسانه ها.
این تعامل همانگونه که گفته شد، حذف هویتی سازمان و یا هویت روابط عمومی به نفع رسانه نیست. یا حذف رسانه به نفع روابط عمومی ها نمی باشد. در اینجا تفکیک حوزه های خبری، سطوح خبری و جهت گیری های خبری می تواند مفید باشد. برای توضیح بیشتر می توان گفت که گاهی خود روابط عمومی ها حوزه هایی از خبر را می توانند مشخص نمایند که مناسب تر است از رسانه های همگانی منتشر شود. گاهی رسانه ها نقل خبر از یک روابط عمومی را به نفع خود می بینند. در رابطه به سطح خبر نیز به همین شکل می توان عمل کرد.

 

منبع:  شارا (شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران)

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید


  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  انواع مختلف شهرت


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار: 13 نکته برای گسترش استراتژیک


  رازهای روابط‌عمومی


  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی


  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم


  روابط‌عمومی و عجز در تهیه خبر


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد