30. عدم برنامهریزی
کار روابطعمومی به صورت فیالبداهه انجام نمیشود. اگر برنامه عملی نداشته باشید، از کجا خواهید دانست که قدم بعدی چیست. باید تصمیم بگیرید که به کجا، کی و چگونه حرکت خواهید کرد. همچنین باید انعطافپذیر باشید و در صورت به هم خوردن همه برنامهها، برنامه کمکی داشته باشید.
29. وقتی فکر می کنید رسانه ها دربست در اختیار شما هستند
روابط عمومی کاری تمام وقت و مهم است؛ چه شرکت چند میلیاردی باشد چه یک شرکت کوچک.
یکی از اصلی ترین و بنیادی ترین اشتباهات یک شرکت درباره روابط عمومی در مورد رسانه ها اتفاق می افتد. بسیاری از شرکت ها فکر می کنند رسانه ها تمام وقت و البته رایگان در اختیار آنان هستند. همه کسب و کارها اعم از کوچک یا بزرگ باید بدانند برای نشستن روی تیتر خبرگزاری ها و رسانه ها باید حرفی برای گفتن داشته باشند.
همه باید بدانند که این رسانه ها نیستند که به دنبال کمپانی ها می آیند تا آنها را پیدا کنند. رسانه ها به دنبال خبر هستند، آنها به دنبال کسب و کار و اخبار مربوط به آن هستند تا روزنامه های خود را از اخبار تجارت و رونق اقتصادی پر کنند. اگر شما می خواهید در رسانه ها و اخبار آنها حضور داشته باشید باید آنان را قانع کنید که شما نیز اخباری درخور برای ارایه دارید.
کیفیت خبر برچه اساسی استوار است؟ خب این موضوع به موارد بی شماری از جمله ناشر و نویسنده و البته نوع کسب و کاری که شما دارید استوار است. شما یا باید تولیدات جدیدی داشته باشید، یا باید کارآفرینی کرده باشید، یا مورد استقبال شدید مردم قرار گرفته باشید( مثلاً برنامه ای که برای گوشی تلفن همراه تهیه کرده اید 100 هزار بار دانلود شده باشد) یا این که دیگر شرکت ها را بخرید یا خود توسط شرکت های بزرگتر خریده شده باشید. به طور خلاصه باید حرفی برای گفتن در رسانه ها داشته باشید.
28. وراجی کردن
اگر می خواهید صحبت هایتان شنیده نشود، وراجی و حرافی کنید. اگر می خواهید ایمیل شما درباره ی کسب و کارتان در عرض چند ثانیه به سطل آشغال اهالی رسانه و دیگران راه یابد، سه صفحه مطلب در مورد خود بنویسید.
یک تحقیق مهم در عرصه روابط عمومی نشان می دهد که 59 درصد از خبرنگاران و سردبیران بخش اقتصادی رسانه ها، هر خبر اقتصادی را که بیش از دو یا نهایتاً سه پاراگراف است به سطل آشغال می اندازند. تازه 36 درصد از آنها که می گویند هر خبر باید دو یا سه جمله باشد.
این درحالی است که تنها 5 درصد از اصحاب رسانه و روزنامه ها می گویند هر خبر باید بیش از 500 کلمه باشد. باز هم یک تحقیق نشان می دهد که طولانی بودن یک مطلب شانس ورود آن به زباله دانی را بیشتر می کند.
به هزار دلیل منطقی شما نباید انتظار داشته باشید مشتری یا یک خبرنگار به تمام حرف های شما در مورد ریزترین مسائل شرکت تان گوش فرا دهد.
متن معرفی کسب و کار شما باید مانند تیزر کوتاه باشد، پس نباید برای افراد مختلف مقاله ای از تجارت خود ارسال کنید.
شما حتی می توانید ابتدا چندخطی توضیح در مورد کسب و کار خود ارایه دهید و بیننده یا شنونده را مشتاق کنید و سپس توضیحات کامل تر را در پیوست ایمیل برای او بگذارید یا به او بگویید در نوبت بعدی توضیحات کامل تری را برایش ارسال خواهید کرد؛ البته اگر خودش درخواست کرده بود.
27. نادیده گرفتن زمان بندی
روزنامه نگاران و خبرنگاران یکی از گرفتارترین مشاغل دنیا را دارند. کار آنها ایجاب می کند همیشه گوش به زنگ اخبار، دریافت و ارسال آن باشند؛ حال خبرنگاری حرفه ای باشند یا غیرحرفه ای. آنها در حقیقت در فضایی زندگی و کار می کنند که پر از ضرب الاجل برای ارسال خبر است. اما آنها نیز اوقاتی دارند که شلوغ نیست و این اوقات است که شما می توانید به آنها دسترسی پیدا کنید و نتیجه خوبی از همکاری آنها بگیرید.
بر اساس نظرسنجی MuckRack 27 درصد از خبرنگاران و روزنامه نگاران ترجیح می دهند بین 6 الی 9 صبح با دیگران در تماس باشند.43 درصد نیز ساعت 9 تا 11 صبح را برای وقت دادن به دیگران اختصاص می دهند. به این ترتیب 70 درصد از خبرنگاران دوست دارند با دیگران- که در حوزه کاری آنان نیستند- صبحها در تماس باشند. این روند برای خبرنگاران در روزهای آخر هفته نیز صادق است.
این موضوع قابل درک است چرا که پس از ساعات صبح است که کارها و اخبار به روی هم جمع می شود و فرد دیگر قدرت فکر کردن به چیزهای دیگر را از دست می دهد. به همین خاطر صاحبان کسب و کار برای پوشش اخبار اقتصادی و تجاری خود توسط خبرنگاران و اهالی رسانه، صبح ها و آخر هفته ها را در نظر می گیرند.
26. روابط عمومی به هم بافتن، از خود درآوردن، دروغ و یا ارائه اطلاعات نادرست نیست
یک تعریف فانتزی برای از خود درآوردن، تحریف عمدی حقیقت است: انتشار دروغ یا حقیقت به صورت بسیار رقیق و مبهم که به هیچ وجه قابل تشخیص نیست.
به هم بافتن، طاعون ارتباطات است. روابط عمومی درباره ی ایجاد روابط دوستانه و مدیریت شهرت معتبر است.
25. روابط عمومی بازاریابی یا تبلیغات نیست
نه، روابط عمومی بازاریابی نیست، اما دلیلی نسبتاً منطقی برای اشاعه این باور غلط وجود دارد. تا جایی که روابط عمومی مدنظر است، تغییرات زیادی شامل بهینهسازی موتور جستجو، مدیریت رسانه اجتماعی و بازاریابی محتوا در این حیطه به وقوع پیوستهاند.
اساساً بازاریابی روی رسانه پرداختی تمرکز دارد و روابط عمومی روی رسانه رایگان. رویکرد شخص ثالث چیزی است که سبب میشود روابط عمومی یک اقدام بسیار خوب برای شرکتها با هر سایزی باشد، شرکتهایی که در پی ترویج و تبلیغ محصولات و خدمات آتی خود هستند. در این نقطه است که مهمترین تفاوت به وجود میآید.
بازاریابی و تبلیغات به ترویج خدمات، محصول یا برند به منظور فروش آن ها می پردازد. روابط عمومی درباره ایجاد اعتبار و اعتماد جدی از طریق به اشتراک گذاری اطلاعات، دانش و بینش است، با این منظور که میزان آگاهی درباره یک سازمان و یا موضوع را افزایش دهد. بازاریابی و تبلیغات، نمایش کسب و کار است، اما روابط عمومی، ارائه طرح، سرگرمی (به معنای کلی) و فناوری است.
24. روابط عمومی فعالیت یک بار مصرف نیست
مدیریت اعتبار باید طول عمر با اهمیت داشته باشد. اگر روابط عمومی محدود به دوره ی زمانی خاص و یا تعداد انگشت شماری فعالیت شود، در نتیجه اعتبار نمی تواند مدیریت و یا حفاظت شود.
ایجاد روابط و کسب اعتبار نیاز به زمان و تلاش های هماهنگ دارد. کارگزاران روابط عمومی های موفق، روی روابط بلند مدت بر اساس ارزش های مشترک سرمایه گذاری می کنند تا از این روش به شهرت و اعتبار مثبت طولانی دست یابند.
23. روابط عمومی درباره ارتقاء سطحی نیست
روابط عمومی درباره ی ارائه ی پیام های معتبر است. این روابط بر پایه ی محتوای معنادار و صادقانه شکل می گیرد. تنها پس از انجام آن توسط کارگزاران روابط عمومی و آژانس ها، شایسته ی اعتماد، علاقه و تعامل هستند که به ایجاد شهرت و اعتبار خوب کمک می کند.
22. روابط عمومی درباره «اهداف» نیست
شکارچیان حیوانات را به عنوان موضوعی برای در اختیار خود گرفتن «هدف» قرار می دهند. هر فردی که نگاهش به مشتریان به همین روش باشد، قطعاً قابل اعتماد نیست.
روابط دوستانه در روابط عمومی، بر پایه ی تعامل محترمانه است. این ارتباط یک گفتگو به شیوه ای است که همه ی بخش ها باید از آن بهره مند شوند.
21. روابط عمومی درباره «نفوذ» بازار نیست
اگرچه « نفوذ» هنوز یک بیان رایج در میان بازاریابان و دیگر ارتباط گران است، استفاده از این کلمه نشانه ی یک رویکرد موهن، منسوخ و تحقیر آمیز است. این واژه درباره ی قدرت داشتن بیش از دیگری نیست، بلکه درباره ی قدرت دادن به دیگری است.
20. روابط عمومی درباره «مخاطبان» نیست
«مخاطبان» مفهوم افرادی را می رساند که منتظر شنیدن و یا دیدن چیزی هستند، اما این رابطه اساساً یک رابطه ی منفعلانه است. اگرچه آن ها می توانند به تشویق، کف زدن و سرزنش کردن بپردازند، اما به طور معمول، هیچ تعامل و یا گفتگویی وجود ندارد.
روابط عمومی یک گفتگو است، نه مونولوگ و تک صدایی. روابط عمومی درباره ی این است که چگونه افراد و جوامع با علایق مشترک، برای سود متقابل با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.
19. روابط عمومی درباره تاخت و تاز و سپر بلا بودن نیست
اسپین داکترها (Spin doctors) یا متخصصان توجیه گری ـ همراه با آژانس ها و سازمان های غیر قابل اعتماد ـ سعی می کنند تا با دروغ گفتن درباره ی محتوای خودشان و یا تضعیف کردن آن هایی که در نظر آن ها دشمن هستند(رقبا)، از دیگران پیشی بگیرند. تا کنون این روش نتایج خوبی نداشته است؛ دیر یا زود آن ها گیر خواهند افتاد.
کارگزاران موفق روابط عمومی، بر اشتراک گذاری بینش ها، دانش و درک معتبر تمرکز می کنند. آن ها در مقابل اعمال و گفتار مسئولیت پذیر هستند.
18. روابط عمومی فقط گفتار و کلمات بی معنا نیست
در بسیاری جوامع، گفتار و قول افراد، التزام و تعهد آن ها است. حتی در قانون اصطلاح «قرارداد شفاهی» داریم که اغلب می تواند الزام آور باشد. مهم است بدانیم که «کلمات» به خودی خود یک فعالیت سطحی نیستند، بلکه کلمات مهم هستند.
کلمات مهم هستند، همان گونه که اقدامات مهم اند. انجام مسئولانه و خوب گفتار و اقدامات، همه ی ما را به تجسم یک وضعیت بهتر می رسانند. شکست در یکی از آن ها، شکست در هر دوی آن ها است.
17. نتایج روابط عمومی قابل ارزیابی و سنجش نیستند
این مسئله زمانی صادق است که نسبت به روابط عمومی مقاومت و سرسختی وجود دارد. اگرچه سنجش و ارزیابی روابط عمومی دشوار است و نیازمند خلاقیت بیشتر و فراتر از خلاقیت موجود میباشد، اما با گذشت ظرف سالها، روابط عمومی تحلیلهای بلادرنگی را انجام داده است که از نظر محبوبیت شدیداً ارتقاع داشته است. مهمترین سنجشهای کمی و کیفی در قالب موارد زیر ظاهر شدهاند:
نظرسنجیهای مشتری رقیب و مصرف کننده
مطرح کردن و تاثیرات رسانهای
ارجاعات ترافیک شبکه
افزایش در فروش
به علاوه، اگر در حیطه فعالان روابط عمومیای کار میکنید که جهت پاسخگویی و مسئولیت برای خدماتشان از طریق گزارشهای معمول و برنامهریزی شده تمایل آشکاری ندارند، احتمال زیادی وجود دارد که آنها نسبت به خدماتشان اطمینان ندارند.
16. کار در حیطه روابط عمومی یک فعالیت آسان است
برای افرادی که از بیرون به روابط عمومی نگاه میکنند، این کار چندان کار دشواری نیست و به انرژی زیادی نیاز ندارد. وقتی که چند ایمیل ارسال شوند و چندین تماس تلفنی هم گرفته میشود، درست همین موقع است که برتری رسانه ای حاصل میشود.
اما کار به این راحتی نیست. در دوره حاضر، و با وجود کانالهای رسانهای متعدد، خلق رسانه، تدوین و معرفی به کارها و اموری دشوار بدل شدهاند.
شبکههای حرفهای، و مزایای حاصله از آنها، یک شبه به وجود نیامدهاند. به علاوه، آنها محصول و نتیجه ساعتهای بیشماری از کار سخت هستند که بسیاری از آنها در خارج از محیط کار صورت میگیرند.
به دشواری های مذکور، مشکلات کار با تعداد بیشماری از مشتریان و افرادی متفاوت را اضافه کنید که با صنایع بسیار پیچیده و مهلتهای بی پایان آشنا شدهاند و حالا شما کاری دارید که برای این کار افراد مناسب و متخصص انگشت شماری وجود دارند.
هر که هستید و هر آنچه که برای گذارن زندگی انجام میدهید، در نقطهای، مجبور خواهید شد تا با فردی یا چیزی تماس بگیرید که به روابط عمومی مرتبط میباشد.
خوشبختانه از این نقطه به بعد، و وقتی که در احاطه افرادی هستید که به شایعات پیرامون فعالیت روابط عمومی دامن زدهاند، از تجهیزات و امکانات لازم برای دفع و خلاص شدن از این پنداشتهای غلط به شکلی صحیح و به موقع برخوردار هستید.
15. روابط عمومی نمرده است
هر از چند گاهی آدم های منفی باف و بدشگونی پیدا می شوند که اظهار می کنند روابط عمومی مرده است. آن ها غالباً چیز دیگری را که ظاهراً جدید، متفاوت و بهتر است می فروشند، اما آن چیز جدید همیشه همان روابط عمومی با نامی دیگر است.
روابط عمومی تا زمانی که برقراری روابط و موضوعات اعتبار وجود دارند، وجود خواهد داشت. روابط عمومی می ماند، چه روابط عمومی نامیده شود و یا نام دیگری داشته باشد.
14. درک نکردن روابط عمومی
اکثر مردم روبط عمومی را اشتباه میگیرند و آن را با تبلیغات، بازاریابی و ترویج یکی میدانند. روابط عمومی استفاده از رسانهها برای ایجاد آگاهی از یک برند در بین مردم است؛ در حالی که بازاریابی طیف گستردهای از پیامهایی است که درخواست عمل را از مشتری میخواهد. روابط عمومی تعامل دوسویه با مردم است و هدف از آن پر کردن خلاء یک سویه بودن تبلیغات است. تمایز بین فعالیتهای بازاریابی و روابط عمومی در دو معادلهی سادهی زیر خلاصه میشود.
روابط عمومی= کسب جایگاه رسانهای
بازاریابی + تبلیغات + توسعه = پرداخت برای جایگاه رسانهای
در میان شیوههای بازاریابی منحصربه فرد، روابط عمومی تلاش میکند به اشتراکگذاری فعالیتهای مثبت سازمان را به حداکثر برساند و مسائل منفی که سازمان با آن مواجه است را به حداقل برساند. به عبارت دیگر، روابط عمومی سعی میکند افکار عمومی را در مورد محصولات و خدمات یک شرکت تغییر دهد.
13. موقتی در نظر گرفتن روابط عمومی
در بسیاری از مواقع یک پروژه در آخرین لحظه معمولا یک روز قبل از اینکه پروژه اجرا شود یک طرح جامع برای روابط عمومی در نظر میگیرند، در حالی که وقتی روابط عمومی از ابتدای پروژه در نظر گرفته میشود نسبت به سایر فعالیتهای بازاریابی مقرون به صرفهتر است. بدون شک نتایج تنها زمانی بهبود مییابد که تیم روابط عمومی در اسرع وقت راهاندازی شود. بنابراین روابط عمومی را همزمان با آغاز پروژه و همسو با سایر فعالیتهای بازاریابی در نظر بگیرید.
12. فکر نکردن به مخاطبان
سازمانها معمولا از یک مشکل رنج میبرند. آنها در هر اطلاعیه، رویداد و غیره از یک من استفاده میکنند مثلا ” این چگونه به من کمک خواهد کرد؟” یا ” آن چگونه به سازمان ما کمک خواهد کرد؟” یک روابط عمومی قوی همواره مخاطبان خود را در نظر دارد و چشماندازی که در نظر دارد اینگونه است: “شما، شما، شما چرا شما باید مراقب باشید؟” یکی از سوالهایی که شما باید جواب بدهید این است که چرا مخاطبان شما در مورد پیام شما باید مراقب باشند؟ پیامی که شما به مخاطبانتان عرضه خواهید کرد باید این قابلیت را داشته باشد که در عصر محتوا مورد توجه قرار گیرد.
11. زمانبندی ضعیف
زمانبندی بسیار مهم است و اغلب مسئولین روابطعمومی کار خود را به موقع شروع نمیکنند. شما باید فرصت نشریات، روزنامهها و دیگر رسانهها را برای جمعبندی مطالب در نظر بگیرید.
10. انتخاب زبان اشتباه
اصطلاحات تخصصی سردبیران را که با حجم وسیعی از اطلاعیههای رسمی و زمان محدود روبرو هستند، تحت تأثیر قرار نمیدهد. با یک زبان ساده به نکته اصلی اشاره کنید.
9. اطلاعیههای رسمی با نگارش بد
اشتباه، ازقلمافتادگی، جملات با کلمات نامناسب، کپیهای طولانی و ساختاربندی بد همگی دلایلی هستند که سبب میشود یک اطلاعیه رسمی سر از سطل آشغال درآورد. شما باید توجه خواننده را جلب کنید، به نکات اصلی اشاره کنید، و در ادامه اطلاعات مربوط به آن رویداد یا فعالیت را بیافزایید. کوتاه بنویسید و تمام جزئیات مربوط را بگنجانید.
8. پیگیری ضعیف
اگر میخواهید شنیده شوید، آمادگی پرسشهای پس از آن را داشته باشید. بسیاری از شرکتها خبری را از دست میدهند زیرا آمادگی پایان دادن به آن را ندارند.
7. آب و تاب بیش از اندازه
شما میخواهید مثبت باشید، اما بهترینها خستهکننده میشوند و میتوانند شک خوانندگان را برانگیزند. به خاطر داشته باشید: شما برای رسانههای خبری جذاب هستید، بنابراین حقایق را ارائه دهید و از کلیگویی و اغراق بپرهیزید.
6. اطلاعیههای رسمی بیهدف
اگر مانند چوپان دروغگو، هر بار که پیشرفت کوچکی در کسبوکار شما اتفاق میافتد اطلاعیه بدهید، مردم دیگر به شما گوش نخواهند داد. و زمانی که اتفاق واقعا مهمی بیافتد، سردبیران بنا بر عادت همیشگی با دیدن نام شما دکمه حذف را فشار میدهند. سعی نکنید از چیزی که وجود ندارد خبر بسازید. برخی از متخصصان روابطعمومی این کار را میکنند تا خود را پرمشغله نشان دهند و صورتحسابهای خود را توجیه کنند.
5. عدم آگاهی از روزنامهها
بسیاری افراد سعی در انجام روابط عمومی در خلأ دارند. مطالعه روزنامهها به شم کمک میکند تا از آنچه در دنیا رخ میدهد مطلع باشید. این کار دو منفع دارد. میتوانید از رویدادهای محلی و حتی جهانی به عنوان رویدادی مربوط در اخبار خود استفاده کنید. همچنین میتوانید از اطلاعیههای رسانهای با زمانبندی بد جلوگیری کنید.
4. بیفایدگی
بسیاری از شرکتها پول هنگفتی را به جیب کارگزاریهای گرانقیمت سرازیر میکنند و برخی دیگر سعی دارند همه کارها را خود انجام دهند. مهم این است که یک واسطه مناسب پیدا کنید.
3. محدود کردن
بسیاری از شرکتها تنها به یک روزنامه یا رادیو میچسبند. راههای مختلفی برای جلب توجه وجود دارد. در واقع، برخی از کارگزاران روابطعمومی به جای ارسال اطلاعیههای رسمی مستعمل از نامههای گیرا برای خبرسازی استفاده میکنند.
2. خشک و بی روح بودن
وقتی می خواهید کالای خود را تبلیغ کنید یا خبری از کسب و کار خود را به دست اهلش بسپارید، تعارف و رسمی بودن را کنار بگذارید. این تفکر غلط است که همه جا باید رسمی بود و رسمی رفتار کرد.
عده ای هستند که تمام وقت خود را برای تنظیم و آماده سازی چند خط ایمیل یا گزارش برای معرفی خود و کسب و کارشان اختصاص می دهند. این متن ها آن قدر غیرجذاب، کسل کننده و رسمی هستند که نه تنها خبرنگاران را به انداختن آنها در زباله ترغیب می کنند بلکه مردم عادی را نیز به این کار تشویق می کنند.
نیمی از خبرنگارانی که در نظرسنجی MuckRack شرکت کرده اند می گویند به دلیل سرد و بی روح بودن اخباری که از کسب و کارها به دستشان می رسد، آنها را دور می ریزند.
یکی از اصلی ترین علل دفع چنین اخباری این است که خبرنگاران وقتی چنین گزارش هایی را می بینند تصور می کنند آن را بسیاری از همکاران دیگرشان پوشش داده اند و چیز نو و خلاقانه ای هم در آن وجود ندارد که به آن پرداخت؛ چرا که اخبار مربوط به فروش و کسب و کار می بایست آنچنان کشش و جذابیتی در متن داشته باشند که بتوانند در تیترهای اول جای بگیرند و خواننده را جذب کنند.
همیشه به یاد داشته باشید در بحث کسب و کار، هدف اصلی درست کردن یک تبلیغ نیست بلکه ایجاد حس مثبت و تشویق در خریدار یا خواننده هم است. تسخیر گوش و چشم خواننده یا خریدار نیمی از راه تجارت است.
در این مورد تلاش کنید موارد زیر را رعایت کنید:
- خبرنگاری که خبر خود را به دستش می سپارید را خوب بشناسید. همیشه شناختن اهالی رسانه و کار کردن با آنها بهترین راه برای تبلیغ است. سعی کنید با چند تن از خبرنگاران و سردبیران آشنا شوید و با آنها کار کنید. تلاش کنید مواردی از اصول خبرنویسی بخصوص در موضوع تجارت را یاد بگیرید. سعی کنید اصول صحبت کردن و مکاتبه با اهالی رسانه را نیز بیاموزید چون به دردتان می خورد.
- به شبکه های اجتماعی و مجازی دسترسی پیدا کنید. اتصال به شبکه های اجتماعی در واقع دروازه ارتباط با خبرنگاران و رسانه هاست. سعی کنید در شبکه های اجتماعی فعال باشید، لایک کنید و لایک بگیرید؛ به اشتراک بگذارید و مطالب به روز در صفحه خود بگذارید.
به یاد داشته باشید در حال حاضر شبکه های اجتماعی اولین جایی است که بسیاری از مردم بخصوص خبرنگاران، با شما و کسب و کارتان آشنا می شوند. همیشه شبکه های اجتماعی را جدی بگیرید و در مورد آنها به روز باشید. به یاد داشته باشید هر چیزی که در شبکه های اجتماعی وارد می شود به طیف وسیعی از مخاطبان خواهد رسید.
- روش های بازی در شبکه های اجتماعی را یاد بگیرید. هم اکنون عصر، عصر دنیای دیجیتال، شبکه های اجتماعی و خلاصه نویسی است. مردم فرصت ندارند در این شبکه ها مقاله بخوانند. اصل مطلب خود را به طور خلاصه بنویسید تا دیگران نیز به آن توجه کنند و آن را به اشتراک بگذارند.
- مودب باشید. همیشه سعی کنید ادب را در گفتار و کلامتان حفظ کنید. از کسانی که نوشته شما یا گزارشتان را می خوانند تشکر کنید واز بابت وقتی که برای شما و کسب و کارتان گذاشته اند قدردانی نمایید.
1. ناامید نشوید؛ به فکر فالوو شدن نباشید
فکر نکنید اگر توسط مخاطبان دنبال نشدید یا به اشتراک گذاشته نشدید یا حتی به ایمیل هایتان هیچ پاسخی داده نشد، پس اصلاً دیده نشده اید. یکی از اصلی ترین اشتباهات در کمپین روابط عمومی ناامید شدن و در درجه بعدی توهم دنبال شدن است. در کمپین روابط عمومی و تبلیغات در درجه اول برد بیشتر داشتن از اهمیت زیادتری برخوردار است تا این که تعداد دنبال کننده های بیشتری داشته باشید.
یکی از بدترین چیزها در تور تبلیغاتی، ایجاد فشار برای دیده شدن است. وقتی چند روزی از ارسال ایمیل یا کارگذاشتن یک پست گذشت و خبری از پاسخ مخاطب نشد، دوباره و چندباره برای او ایمیل نفرستید؛ شاید او فرصتی برای دیدن پست شما نداشته است؛ در این مورد هیچ گاه برای عرضه کردن خود، با فشار مضاعف و بیهوده تلاش نکنید.
بهترین راهکار در روابط عمومی ایستادن در جلوی در است، نه با زور واردشدن.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|