![سهم ذهنی مشتری](/media/image/05%20Amini/%D8%B3%D9%87%D9%85%20%D8%B0%D9%87%D9%86%DB%8C%20%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DB%8C.jpg)
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، آیا میدانستید سهم ذهنی مشتری در حقیقت نخستین نام و نشان تجاری است که در آن صنعت خاص به ذهن مشتریان خطور میکند؟ مثلاً هنگامی که از مشتری پرسیده میشود که در زمینه دستمال کاغذی یا ...چه نام و نشانهای تجاری را میشناسد، وی نخستین نام و نشان تجاری که بیان میکند همان سهم ذهنی مشتری است. سهم ذهنی مشتری یا توسعه آگاهی مصرفکننده یا عمومیت یافتن یک نام و نشان تجاری، امروزه یکی از هدفهای اصلی در تبلیغات است. وقتی مردم به نمونههایی از یک محصول فکر میکنند، معمولاً طیف محدودی از آن طبقه از نام و نشانهای تجاری را به خاطر میآورند.
بنابراین سهم ذهنی مشتری به این خاطر اهمیت دارد که ما بتوانیم فضای ذهنی بیشتری را از مصرفکننده به خود اختصاص دهیم. نکته دیگری که در سهم ذهنی مشتری حائز اهمیت است، حالتی است که مصرفکنندگان یا مشتریان، آن طبقه از محصول را با یک نام و نشان تجاری ویژه میشناسند. از شرکتهایی که در این زمینه موفق بودهاند میتوان به کلینکس، ریکا، تاید، ساندیس و آسپرین اشاره کرد.
تعاریف بسیار از سهم ذهنی مشتری وجود دارد اما تعریف دقیقتر آن به اندازهگیری این امر میپردازد که چگونه اغلب مصرفکنندگان درصدی از همه زمانها را به یک نام و نشان تجاری ویژه نسبت به دیگر نام و نشانهای تجاری که در آن طبقه قرار دارند فکر میکنند.سهم ذهنی مشتری همچنین میتواند بهعنوان ادراکات مثبت از نام و نشان تجاری که از طریق تحقیقات بازار به دست آمده تعریف شده باشد. درحالیکه سهم بازار، عرض جایگاه یک شرکت را در بازار اندازهگیری میکند، سهم ذهنی به اندازهگیری عمق آن میپردازد.
منبع: فرصت امروز
|