درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 27 خرداد 1403 - 05:04   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها

  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها
  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند
  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی
  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند
  محاسبات و ذخیره‌سازی به سمت لبه حرکت می‌کنند و فناوری اطلاعات باید آماده باشد
  ما در حال مشاهده زندگی در آن سوی الگوریتم‌ها هستیم
  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد
  ۳ گام ساده برای حفظ ارتباط در روابط‌عمومی
  انقلابی در روابط شما
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 21439صفحه نخست » ادامه مطلب چهاریکشنبه، 18 بهمن 1394 - 10:02
نقش و جایگاه ویراستار در سازمان های خبری
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- روزنامه نگاری علم و تجربه است. فراگیری دانش روزنامه نگاری استعداد و قریحه را بارور می کند و تجربه و خلاقیت می آورد. خبرنگاری که پس از فراگیری آموزش های دانشگاهی به کار حرفه ای می پردازد در حین کار، تجارب مختلف و گرانقدری می آموزد و باید سلسله مراتبی را طی کند تا به عنوان دبیر، یا پس از پختگی کامل در مقام سردبیری فعالیت کند.
  

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- روزنامه نگاری علم و تجربه است. فراگیری دانش روزنامه نگاری استعداد و قریحه را بارور می کند و تجربه و خلاقیت می آورد. خبرنگاری که پس از فراگیری آموزش های دانشگاهی به کار حرفه ای می پردازد در حین کار، تجارب مختلف و گرانقدری می آموزد و باید سلسله مراتبی را طی کند تا به عنوان دبیر، یا پس از پختگی کامل در مقام سردبیری فعالیت کند. اینکه یک سازمان خبری فردِ ناآزموده ای را به عنوان دبیر یا سردبیر روزنامه ای برگزیند و از او انتظار داشته باشد که در راس هیات تحریریه مثمر ثمر باشد و از عهده مدیریت آن برآید، نتیجه ای جز ناکامی نخواهد داشت. آنچه به عنوان ˝ویراستاری و مدیریت اخبار˝ مورد بحث است دقیقا مربوط به حوزۀ وظایف مدیر یا سردبیر /Editor روزنامه است.

جایگاه و اهمیت ویراستار
در هر سازمان تحریریه ویراستار(اِدیتور) به عنوان مجرای پالایش خبر- هماهنگ کنندۀ فعالیت تحریریه، انطباق دهندۀ اخبار با خط مشی روزنامه ( یا هر وسیلۀ ارتباط جمعی دیگر) انتخاب کنندۀ اخبار، اولویت گذاری خبر در صفحه ها، انتخاب کننده نهایی عکس، طرح و کاریکاتور و اعمال مدیریت در تمامی سرویسها، بخشهای خبری و فنی- حساس ترین نقش را داراست.

در بسیاری از تحریریه ها این نقش و مسوولیت به سردبیر محول می شود،اما ناگفته نماند که ویراستار در سازمان تحریریه به عنوان دبیر سرویس یا در کنارِ معاونِ سردبیر تحتِ عنوان هیاتی از ویراستاران انجام وظیفه می کند.البته جایگاه ویراستار در سازمان های رسانه ای به تشکیلات تحریریه و نیاز آن بستگی دارد.

ویژگی و توانایی های ویراستار
ویراستار ورزیده و ماهری که بتواند با عقل و درایت و با استفاده از فنون حرفه ای روزنامه نگاری همۀ امور را تحت تسلط درآورد، دست پروردۀ آموزشی دقیق و حرفه ای است و بدون کسب آموزش لازم، نمی تواند به احراز چنین مدیریتی نائل آید. چنین شخصی باید در رشته های مختلف همچون سیاست، اقتصاد، هنر ، تاریخ ، جغرافی و علوم اجتماعی، مطالعات وسیع داشته باشد تا بتواند اعمال مدیریت کند، به گزینشگری خبر بپردازد و هر مطلب و موضوعی را که به صورت مقاله، خبر، گزارش، مصاحبه و... در مقابلش قرار گیرد، مورد رسیدگی و حک و اصلاح قرار دهد.

ویراستار نیازمند قضاوت درست ، کاردانی، کاربری ، فهم و ادراک است و باید واجد معلوماتی باشد که برآنها نام " آگاهی های روز"نهاده اند و بر اثر مطالعۀ مداوم وقایع روزانه حاصل می شود.

روزنامه نگاری که درصدد نیل به مقام ویراستاری است باید برای پرداختن به مقدمات کار در وهله اول نسبت به تیترنویسی سریع و درست، نگارش و شناخت سبکهای خبری و شرح عکس نویسی ، انتخاب عکس مطلوب مطبوعاتی، عکس شناسی، ماکت بندی و شناخت اندازه حروف و مسائل فنی تبحر داشته باشد و با آگاهی از اصول مدیریت و اشنایی با منش و اخلاق و مهارت یکایک اعضای تحریریه ، میزان قدرت و توانمندی هر یک را در نظر داشته باشد و ذوق و قریحه هر یک را در راه درست به کار گیرد.

وظایف ویراستار
ویراستار علاوه بر تطبیق فعالیت هیات تحریریه با مشی روزنامه و نکاتی که قبلا گفته شد دو وظیفه عمده دارد: 1.وظیفه تحریری؛ 2.وظیفه فنی

وظیفه تحریری ویراستار از دو وجه قابل بررسی است. *از نظر شکل و صورت یا واژگانی و*از نظر محتوا. ویراستاری که روزانه دهها خبر را از نظر می گذراند، از نظر ظاهر ملزم به رعایت سبک خاص روزنامه است . این غیر از رسم الخط واحدی است که همه خبرنگاران و نویسندگانِ سازمانِ رسانه ای موظف به رعایت آن هستند. هر روزنامه یا سازمان خبری برای نگارش مطالبش سبک ویژه ای دارد و بسیاری از نشریه ها دارای فهرست مشروحی از کلمات و عبارات ممنوع الاستعمال هستند که نباید از آنها در روزنامه استفاده شود.

انتخاب سبک تنظیم خبر، انتخاب تیترها و گزینش خبرهای ضرورری از میان صدها خبر، از دیگر وظایف ویراستار است.

در مورد ویرایش محتوا نیز باید دقت شود تا اطلاعات و آگاهیهای داده شده در خبر درست باشند ویراستار با استفاده از معلومات و آگاهیهایی که به طور مستمر کسب کرده و می کند به این مهم نائل می شود.

ویراستار و امور فنی
آشنایی ویراستاران به امور فنی از جمله شناخت اندازه و نوع حروف متن و تیترها ، اندازه گیری و شناخت عکس مطبوعاتی ، اصول ماکت بندی و صفحه آرایی امری ضروری است زیرا که این ویراستار است که در مورد امور فنی تصمیم نهایی را می گیرد ، به همین دلیل باید اگاه به حیطه مدیریت خود باشد.

دبیرسرویس فنی در این وظایف به عنوان بازوی اجرایی ویراستار و منتقل کننده نظرات وی به قسمت های مختلف فنی حروفچینی ، ماکت بندی و چاپخانه، عمل می کند.

حیطه اِعمال مدیریتِ ویراستار به عنوان مدیرخبر در تحریریه بسیار وسیع و متنوع است که ذکر همه آنها دراین مقاله نمی گنجد، لذا تنها برخی از فنونی را که ویراستار معمولا به طور مستمر به خبرنگاران و روزنامه نگاران تحریریه اش توصیه می کند و اجرای آنها را می خواهد نام می بریم تا شاید در مجالی دیگر به آن بپردازیم :

1-تلفیق اخبار 2-تکمیل خبر 3-باز آفرینی خبر 4-شناخت عکس مطبوعاتی

منبع: فصلنامه رسانه ش1 –به قلم:استاد حسین قندی

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  گوگل ارسال پیام به جمینی را در پیام‌های اندروید آسان‌تر می‌کند


  ۳اصل برای کارآفرینان از دیدگاه گرگ راکوزی


  بهبود روابط‌عمومی با قدرت هوش مصنوعی


  هوش مصنوعی فریب خورد! عکس برنده مسابقه عکاسی، کار انسان بود نه هوش مصنوعی


  ششمین شماره ماهنامه الکترونیکی راهبرد ارتباطات و روابط‌عمومی منتشر شد


  اولین گردهمایی مدیران روابط‌عمومی نمایشگاه های کشور برگزار شد


  رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی: روابط‌عمومی در مدیریت و رهبری سازمان‌ها نقش محوری دارد


  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد