درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 27 خرداد 1403 - 18:26   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد

  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  چرا سم آلتمن از اوپن‌ای‌آی اخراج شد؟
  مهمترین چالش های ارتباط داخلی طبق گزارش آکسیوس
  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024
  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد
  استراتژی بازاریابی FML چیست؟
  چگونه در همه چیز موفق باشیم
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها
  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند
  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 20915صفحه نخست » روابط عمومی ایرانییکشنبه، 27 دی 1394 - 10:04
نگاهی به نقش روابط عمومی ها در مناطق آزاد
مجید حیدری - با توجه به اهمیت امنیت برای سرمایه گذاران، ضرورت جذب سرمایه، معرفی مزیت ها، پتانسیل ها و قابلیت های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به مردم و مخاطبین،‌ روابط عمومی ها می توانند نقش مهم و موثری در توسعه این مناطق داشته باشند.
  

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- در کشورهای در حال توسعه و بخصوص کشورهایی که ظرفیت و پتانسیل لازم را برای صادرات دارند، مناطق آزاد نه فقط به عنوان ابزارهای توسعه اقتصادی، بلکه عواملی برای جلب سرمایه، انتقال تکنولوژی، آموزش نیروی انسانی، وصل شدن به بازار جهانی و در نهایت، دریچه ای به سوی توسعه اقتصادی به شمار می روند.


به همین دلیل امروزه کشورها برای تامین سرمایه و ایجاد زیرساخت های اساسی رشد و توسعه اقتصادی، کسب فناوری های نوین، ایجاد اشتغال و مواردی از این قبیل، ناگزیر از برنامه ریزی برای جلب و جذب سرمایه های داخلی و خارجی هستند که در همین ارتباط ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یکی از مهمترین راهکارهای کشورهای مختلف دنیا در چند دهه اخیر برای نیل به این مهم بوده است و موردتوجه خاص دولت ها قرار می گیرد.


مناطق آزاد تجاری، معمولا در سایت های اقتصادی کشورهای مختلف محرک مناسب و تاثیر گذاری برای تشویق صادرات هستند و به همین دلیل در سالهای بعد از 1960 میلادی بسیاری از کشورهای در حال توسعه با به کارگیری این ابزار، سعی در رهایی از معضلی با عنوان توسعه نیافتگی خود داشته اند.


کشور جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان یکی از کشورهای درحال توسعه، علیرغم برخورداری از منابع عظیم انسانی و اقتصادی، ویژگی متنوع آب و هوایی، منابع قابل توجه معدنی و نفتی، برخورداری از جاذبه های توریستی بی نظیر و آثار باستانی هنوز نتوانسته است، آن گونه که شایسته این کشور پهناور و اسلامی است، مراحل دستیابی به توسعه مطلوب را به طور کامل طی کند.


با چنین برآوردی از صورت مسئله و نیاز به برداشتن گام های موثرتر در رسیدن به اقتصادی پویاو موثر، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ایران، از آغاز دهه 1370 شمسی با انتظاراتی مشابه از ایجاد مناطق آزاد و ویژه در سایر کشورها، شکل گرفت. خوشبختانه موقعیت جغرافیایی این مناطق در ایران به گونه ای است که هریک از این مناطق می تواند به نوعی ارتباط اقتصادی با کشورهای همسایه را تحت پوشش قرار دهد و زمینه را برای توسعه اقتصادی بیش از پیش فراهم کند.


در همین ارتباط و با توجه به اهمیت امنیت برای سرمایه گذاران، ضرورت جذب سرمایه، معرفی مزیت ها، پتانسیل ها و قابلیت های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به مردم و مخاطبین،‌ روابط عمومی ها می توانند نقش مهم و موثری در توسعه این مناطق داشته باشند.


از آنجایی که این امور باید تبدیل به یک باور و اطمینان قلبی برای سرمایه گذاران و کسانی شود که قصد فعالیت در مناطق آزاد را دارند، بشود، نیاز به فرهنگ سازی دراین خصوص است که دراین زمینه هم نقش مهم وموثری بر عهده واحدهای روابط عمومی این مناطق است.


از سویی دیگر چون جذب سرمایه گذاری از اولویت های اصلی این مناطق است و افراد سرمایه گذار در حوزه های متنوع تولیدی، بازرگانی، صنعتی و اقتصادی در این مناطق مشغول به فعالیت می شوند،‌معرفی مزیت های اقتصادی موجود در این مناطق نیز نیاز به تبلیغ و معرفی هوشمندانه و موثر دارد که انجام چنین کار مهم و تاثیر گذاری نیز در حوزه فعالیت های روابط عمومی تعریف می شود.


از سوی دیگر ازآنجایی که روابط عمومی ها می توانند با استفاده از پارامترهای حرفه ای و استفاده از رسانه های تبلیغاتی و ارتباطی نقشی مهم در توسعه سازمانی داشته باشند، این نقش آفرینی می تواند درشناساندن این مناطق با استفاده از پارامترهای حرفه‌ای در مولفه‌های رسانه، تبلیغات و نیز ارتباطات به مخاطبان عام و خاص نقش موثری را ایفا کند.


معمولا منطقه آزاد تجاری، قلمرو معینی است که غالبا در داخل یا در مجاورت یک بندر قرار گرفته است و در آن تجارت آزاد با سایر نقاط جهان انجام می‌شود و از همین جهت هم می توان گفت که عملکرد روابط عمومی در چنین جغرافیایی ظرافت ها و نیازهای خاص خود را دارد که باید از سوی روابط عمومی های مستقر در این مناطق مورد توجه قرارگیرد تا بتواند نقش واقعی و موثر خود را ایفا کنند.


در کشور جمهوری اسلامی ایران منطقه چابهار به عنوان نقطه ای استراتژیک برای ارتباط ایران با کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (ECO ) و بویژه هند، پاکستان و افغانستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.


همچنین منطقه آزاد اروند راه ورود به بازارهای عراق است و موقعیت ویژه این منطقه و نیازهای اساسی کشور عراق، همزبانی اهالی و ساکنین منطقه و نیز مراودات مردم دو طرف مرز اهمیت این منطقه را دو چندان می کند.


مناطق کیش و قشم نیز با موقعیت استثنایی، به عنوان جزایری قابل توجه در منطقه با امکانات مطلوب برای تولید و ذخیره کالا، دسترسی به آب های آزاد و عمق مناسب آب در بنادر مربوطه، امکان مناسبی را برای سرمایه گذاری در اختیار سرمایه گذاران و علاقه مندان به امر صادرات و واردات قرار می دهند.


این در حالی است با تحولات اخیر و بخصوص شرایطی فرارو در پسا تحریم، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور هم اکنون، حرکت اساسی خود را برای تبدیل شدن به کانون های جوشان تولید، ترانزیت، صادرات و صادرات مجدد آغاز کرده و با درکی که از حضور میهمانان خارجی و علاقه مندان به حضور در کشور داشته اند، در زمینه افزایش ظرفیت های دانشگاهی، خدمات گردشگری و توریسم نیز گام های استواری برداشته اند که قطعا نقش روابط عمومی ها برای حصول چنین شرایطی انکارناشدنی است.


از سویی دیگر مناطق آزاد با توجه به اهداف شکل گیری خود، قادر به ایفای نقشی اساسی در اجرای سیاست های کلی اصل 44 بوده و می توانند از یکسو به عنوان زمینه آزمایشی اجرای این سیاست ها عمل کرده و از سوی دیگر، با گسترش اقتصاد رقابتی و ایجاد محیطی امن و سودآور برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی، زمینه ساز به حداقل رساندن تصدی گری دولت در حوزه اقتصاد باشند.


با توجه به چشم انداز ایران بعد از برداشته شدن تحریم های غیرعادلانه از سوی کشورهای سلطه گر و امکان ایفای نقش واقعی ایران در منطقه و همچنین تحولات اقتصادی جهان و تجربه کشورهای توسعه یافته امروزی بیانگر آن است که تجارت خارجی می تواند محرک و عامل توسعه باشد.


شاید بتوان گفت تقویت روابط دو جانبه سازمان های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با محیط در جهت انتقال اطلاعات محیطی به درون سازمان و انتقال سیاست ها و تصمیمات سازمان به محیط بیرونی، شفاف سازی و اطلاع رسانی دقیق و بسیط فعالیت های مناطق و دبیرخانه شورایعالی، کمک به برگزاری همایش های تخصصی و عمومی در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و دعوت و جذب صاحبان فکر و سرمایه از جمله مهمترین وموثرترین وظایفی است که روابط عمومی های مناطق آزاد برای نقش آفرینی وتاثیرگذاری بیشتر در شرایط پسا تحریم برعهده خواهند داشت تا بتوانند نقش آفرینی بیشتری در توسعه و توفیق این مناطق در رسیدن به اهداف عالیه آن داشته باشند.

منبع مرجع:  شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 3 نظر (فعال: 3 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
احمدی
| 1394/10/29 - 23:09 |     1     0     |
با سلام
مطالب خوب و قابل استفاده ای بود. بخصوص خود من در این چند روزه که ایجاد یک سری مناطق آزاد جدید در در مجلس مطرح شد و مورد تایید قرار نگرفت. و به نظر من هم هر چه فکر میکنم که چرا مناطق آزاد با این همه مزیت نتوانسته عرض اندام کند؟ چیزی جز عدم معرفی و اطلاع رسانی چه در ماهیت و اهداف ایجاد و چه در گزارش عملکرد درست و به موقع از این مناطق به ذهنم نمی رسد.

منزوی کارشناس روابط عمومی منطقه ویژه
| 1394/10/29 - 23:15 |     0     0     |
سلام و تشکر از مطلب جنابعالی که حقیقتا بصورت خلاصه و مجمل به تشریح وظیفه روابط عمومی در مناطق آزاد اشاره فرمودید.
البته حرفها زیبا و قشنگ است ولیکن در عمل .......................
کاش چند مورد هم مصداق و برنامه عمل هم بیان می کردید.
در ضمن این هم فراموش نکنید که شماها در بیرون یه مناطق آزادی شنیدید فقط.
بازهم تشکر

کارآفرین منطقه آزاد
| 1394/10/30 - 10:28 |     2     0     |
ممنون از مطلبتون. البته کامل کامل نبود و لازم است به نوعی تکمیل شود که استفاده بیشتری عاید شود. بخصوص برای ما فعالان در مناطق آزاد.
البته به نظرم خوب است مسئولین و بویژه روابط عمومی مناطق آزاد همچون اطلاعاتی و تکمیلتر به همراه گزارش عملکرد آن برای مسئولین استانی و کشوری و نمایندگان مجلس هم ارسال کنند که متاسفانه اینجوری در مورد تاسیس مناطق جدید در مجلس جنجال نکنند.



نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد


  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی


  چالش بازاریابی: از رقبا پیشی بگیرید


  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها


  کریستوفر بلر، ترول لیبرال، علیرغم سرکوب فیس‌بوک و هوش مصنوعی، به پیشروی خود ادامه می‌دهد


  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


  تأثیر شگفت‌انگیز هوش مصنوعی در آینده شغل روابط‌عمومی


  محاسبات و ذخیره‌سازی به سمت لبه حرکت می‌کنند و فناوری اطلاعات باید آماده باشد


  چرا فرهنگ‌سازی منجر به نتایج می‌شود: توصیه‌هایی از کارآفرینان


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد