جایزه بین المللی روابط عمومی شب گذشته در پایان دومین کنگره جهانی کارگزاران روابط عمومی به علی اکبر فرهنگی استاد دانشگاه اعطا شد. به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، در این کنگره باقر ساروخانی استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران و علی سمیعی استاد بازنشسته سخنانی در نکوداشت علی اکبر فرهنگی بیان داشتند و از او به عنوان پدر مدیریت رسانه کشور یاد کردند. علی اکبر فرهنگی در سال ۱۳۲۱هجری شمسی در طالقان متولد شد. وی از آغاز جوانی به مطالعه و تحصیل در رشتههای مختلف از جمله ادبیات، علوم دینی، زبان، مدیریت، جامعهشناسی، اقتصاد و ارتباطات پرداخت. وی دارای فوق دکترای ارتباطات سازمانی از امریکا، دکترای ارتباطات (دکترای دوم) دانشکده ارتباطات دانشگاه اوهایو امریکا و دکترای مدیریت از مدرسه علوم رفتاری کاربردی و رهبری آموزشی است. این استاد دانشگاه خالق آثار مختلف در زمینههای ارتباطات و مدیریت از جمله تکنولوژی و تکامل فرهنگی، اصول مدیریت (۲ جلد)، ارتباطات انسانی، مدیریت بازار (مدیریت بازاریابی) و تعدیل اقتصادی و نیازهای مدیریتی وزارت معادن و فلزات است. علی اکبر فرهنگی در سال ۱۳۸۴ موفق به دریافت جایزه چهره ماندگار جمهوری اسلامی ایران در رشته مدیریت شد. براساس این گزارش، شرکت کنندگان در پایان این کنگره با صدور بیانیه ای تاکید کردند گسترش مناسبات و ارتباطات اسلامی، بر پایه وحدت گرایی و استقلال محوری در میان امت واحده اسلامی و احترام به حقوق دیگران، باید به یک اصل اساسی و بنیادی در تمامی مناسبات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و بین المللی در سطح جهان تبدیل شود. این بیانیه می افزاید اسلام دین ارتباطات و پیامبر اکرم (ص) بانی روابط عمومی اسلامی است. ایمان به خداوند متعال، محبت، وحدت و اخلاق، محور اساسی این روابط و ارتباطات اسلامی برای تحقق کرامت انسانی است. نویسندگان این بیانیه تاکید کردند روابط عمومی اسلامی یک حوزه علمی است که نیازمند روش شناسی معرفت شناختی و نظریه پردازی بر پایه اصول مترقی اسلام بوده و تبدیل آن به یک رشته علمی و رویکرد کاربردی و عملیاتی در جوامع اسلامی، نیازمند کشف حوزه های تاثیرگذار و شرایط موثر در تثبیت آن توسط اندیشمندان مسلمان، دانشگاه های اسلامی، مدیران و کارشناسان این حوزه است. در این بیانیه آمده است: تبیین مبانی و ارایه تصویری واقعی و روزآمد از دین مبین اسلام مستلزم به کارگیری تمامی ابزارهای موثر ارتباطی بوده و در این راستا ضرورت دارد کارگزاران مسلمان روابط عمومی همه توان و ظرفیت استفاده از قدرت نرم از جمله دیپلماسی روابط عمومی، ارتباطات استراتژیک و اقدامات جدی و مستمر رسانه ای را بیش از پیش گسترش و تقویت کنند. نویسندگان این بیانیه به بیداری اسلامی در جهان اسلام اشاره کردند و افزودند: ما اعتقاد داریم بیداری اسلامی، نهضتی بزرگ در جهت احیای ارزش های اسلامی و طرد هر گونه وابستگی به نظام های استعماری، استبدادی و استکباری است. دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی با شرکت حدود هزار نفر از اندیشمندان، نخبگان، مدیران و کارشناسان صاحب نام در حوزه ارتباطات و روابط عمومی کشورهای اسلامی با شعار روابط عمومی اسلامی، مسئولیت پذیری، کارآمدی و اخلاق مداری در روزهای 18 و 19 آذر ماه در تالار وحدت تهران برگزار شد. |